همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

سیستم آموزش عالی ایتالیا

اطلاع از سیستم آموزش عالی ایتالیا برای علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا مورد نیاز است. اینکه در کشور ایتالیا مقاطع مختلف با چه نام هایی ارائه می شوند و در هر مقطع چه ساختار آموزشی وجود دارد.

 

سیستم آموزش عالی ایتالیا 

سیستم آموزش عالی ایتالیا شامل موارد زیر میباشد:

  • دانشگاه ها
  • بخش آموزش عالی برای هنرهای زیبا، موسیقی و رقص (AFAM مخفف Alta Formazione Artistica e Musicale)
  • موسسات فنی عالی ITS مخفف (Istituti Tecnici Superiori)

دانشگاه ها نیز به موسسات خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. با این حال، کیفیت آموزش در تمام مؤسسات آموزش عالی به طور متوسط بالا است.

دانشجویان بین‌المللی تنها در صورتی می‌توانند برای دانشگاه‌های ایتالیا درخواست دهند که دارای مدرک تحصیلی باشند که به آنها اجازه ثبت‌نام را می‌دهد. این مدرک تحصیلی دوره متوسطه باید پس از یک دوره تحصیلی حداقل 12 ساله اعطا شود. در صورتی که مدرک تحصیلی در کمتر از 12 سال اعطا شده باشد، باید گواهینامه علمی امتحانات اخذ شده یا عنوان پس از متوسطه را برای جبران فقدان سالهای تحصیلات متوسطه همراه داشته باشد. علاقه مندان به تحصیل در ایتالیا که برای تحصیل پزشکی در ایتالیا، تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا و یا داروسازی ایتالیا اقدام میکنند نیاز به همین مدرک 12 ساله دیپلم خود دارند. همانطور که می دانید برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی باید در آزمون IMAT شرکت کنید و برای تحصیل داروسازی قبولی در آزمون تولک اف مورد نیاز است.

 

  • دانشگاه ها

دانشگاه ها برنامه های قوی و طیف وسیعی از رشته ها را ارائه می دهند. برخی از دانشگاه ها در زمینه های موضوعی خاصی مانند پلی تکنیک تخصص دارند.

بخش دانشگاه در سیستم آموزشی ایتالیا به شرح زیر سازماندهی شده است:

  • مدرک لیسانس: Laurea
  • مدرک تحصیلی فوق لیسانس: Laurea Magistrale
  • مدرک تحصیلات تکمیلی (PhD): Dottorato di Ricerca
  • کارشناسی های ارشد تخصصی و برنامه های آموزش مداوم

 

  • مدرک لیسانس Laurea

Laurea که معادل لیسانس علوم در سیستم دانشگاهی اروپا است، مدرک کارشناسی است که پس از یک برنامه تحصیلی سه ساله به دست می آید. شرط لازم برای پذیرش در دوره اول laurea triennale/corso di laurea di primo livello  دیپلمی است که در پایان دوره متوسطه اعطا می شود. دانش آموزان در صورتی پذیرفته می شوند که دارای دیپلم دبیرستان یا مدرک دیگری باشند که در خارج از کشور اخذ شده و در ایتالیا به رسمیت شناخته شده است.

ورود به برنامه های مقطع کارشناسی می تواند محدود یا آزاد باشد، یا می تواند مشمول آزمون انگیزشی یا امتحان ورودی باشد.

زمانی که دانشجو موفق به دریافت لوریا شد، می‌تواند مستقیماً وارد بازار کار شود یا با درخواست برای Laurea Magistrale (معادل کارشناسی ارشد) یا مدرک کارشناسی ارشد دانشگاه سطح 1، به تحصیل ادامه دهد.

imat.gif

  • مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد Laurea Magistrale

مدرک Laurea Magistrale که معادل کارشناسی ارشد در سیستم دانشگاهی اروپا است، پس از دو سال تحصیلات تکمیلی به دست می آید و هدف آن ارائه آموزش های دقیق و پیشرفته در بخش های خاص است. مدرک سیکل اول برای پذیرش الزامی است. آموزش در بخش های خاص ارائه می شود و بر مهارت های حرفه ای تمرکز دارد.

کسانی که قبلاً دارای مدرک Laurea در رشته دیگری هستند و می خواهند گواهینامه Laurea Magistrale را دریافت کنند، ابتدا باید اعتبارات لازم را کسب کنند. دانشجویان فقط با مدرک یا مدرکی که در خارج از کشور گرفته شده و در ایتالیا به رسمیت شناخته شده اند پذیرش می شوند.

دانشجو پس از تکمیل برنامه Laurea Magistrale به برنامه دکترا دسترسی پیدا می کند.

دانشگاه همچنین در بخش فوق لیسانس برنامه ای به نام Lauree Magistrali a Ciclo Unico را ارائه می دهد، که می تواند یک دوره پنج یا شش ساله باشد.

Lauree Magistrali a Ciclo Unico معمولا در زمینه های تحصیلی زیر ارائه می شود: پزشکی، دامپزشکی، داروسازی، معماری، حقوق.

  • مدرک تحصیلات تکمیلی دکتری (PhD): Dottorato di Ricerca

مدرک دکترا بالاترین سطح تحصیلات دانشگاهی است و مستلزم گذراندن یک آزمون جامع و تحقیقات اصلی قبل از پایان نامه است. مدرک تحصیلی PhD پس از یک برنامه مطالعاتی و تحقیقاتی که حداقل سه سال طول میکشد تحت نظارت هیئت اساتید به دست می آید. هدف از این دوره ارائه سطح تحصیلی بالا به دانشجویان به منظور آماده سازی دانشجویان برای موقعیت های علمی و پژوهشی کالج یا سایر مشاغلی است که نیاز به دانش و مهارت های تحقیقاتی پیشرفته دارد.

  • کارشناسی ارشد تخصصی و برنامه های آموزش مداوم

برخی از دانشگاه‌ها دوره‌هایی تخصصی یا تحصیلات تکمیلی را با هدف افزایش تحصیلات حرفه‌ای دانشجویان ارائه می‌کنند. (مدرک‌های کارشناسی ارشد دانشگاه سطح 1 و 2).

هدف این دوره ها ارائه دانش و مهارت های مورد نیاز برای انجام وظایف مورد نیاز فعالیت های حرفه ای خاص است. آنها افراد را برای کار در حرفه هایی خاص واجد شرایط می کنند و هدف آنها تربیت متخصصان برای بخش های حرفه ای خاص است.

لطفاً به یاد داشته باشید که این مدرک بخشی از سیستم دانشگاهی اروپا نیست و در بولونیا در سال 1999 تعریف شد و مدارک تحصیلی در این نوع همیشه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته نمی شوند.

اعتبار

مطالعات دانشگاهی بر اساس سیستمی از اعتبارات دانشگاهیCrediti Formativi Universitari  برای ارزیابی و اندازه گیری حجم کار، ساعات تدریس و تلاش آموزش عالی هر دوره است.اعتبار جهت اعتای اعتبار همچنین حجم کار دانش آموزان را اندازه گیری می کند.

  1. واحدها، مجموع حجم کاری دانشجو را که برای قبولی در آزمون لازم است نشان می دهد و شامل حضور در کلاس، کار کلاسی، کار آزمایشگاهی و مطالعه انفرادی است (همچنین می توان برای دوره های آموزشی دیگر، یا کارهای پروژه یا پایان نامه، کارآموزی، زبان های خارجی، امتیاز کسب کرد. مهارت های محاسباتی پایه، آموزش ارتباطات و روابط عمومی و کار گروهی).
  2. یک واحد مربوط به حجم کاری حدود 25 ساعت و حجم کار سالانه برای یک دوره تحصیلی متوسط ​​ حدود 60 واحد است که معادل 1500 ساعت است.
  3. به هر موضوع تعدادی واحد درسی اختصاص می یابد که دانش آموز پس از قبولی در امتحان نهایی می تواند آنها را کسب کند. امتحانات با استفاده از مقیاس 30 نمره برگزار می شوند که 18 حداقل نمره قبولی و 30 بالاترین نمره است.

گذراندن 180 واحد جهت گرفتن مدرک لیسانسLaurea Triennale و 120 واحد برای فوق لیسانسLaurea Magistrale واجب است. در پایان برای اخذ مدرک Lauree Magistrali a Ciclo Unico به گذراندن 300 یا 360 واحد لازم است.

  • موسسات آموزش عالی هنری (افام)

موسسات AFAM طیف گسترده ای از دوره ها را در زمینه هنری مانند هنرهای تجسمی، موسیقی، رقص، نمایش و طراحی ارائه می دهند.

موسسات AFAM به شرح زیر تقسیم می شوند:

  • آکادمی های هنرهای زیبا (دولتی و قانونی به رسمیت شناخته شده)
  • مدارس عالی طراحی (ISIA)
  • کنسرواتوارهای موسیقی دولتی
  • موسسات عالی مطالعات موسیقی
  • آکادمی ملی رقص
  • آکادمی ملی نمایش

سیستم AFAM در سه چرخه یا سیکل سازماندهی شده است:

سیکل اول

این شامل دوره Diploma accademico di primo livello مدرک تحصیلی سطح اول است که هدف آن تضمین تسلط کافی بر روش ها و تکنیک های هنری و کسب صلاحیت های حرفه ای خاص است.

حداقل مدرک مورد نیاز برای اخذ پذیرش Diploma di Maturità  یا مدرک خارجی معادل آن است و پذیرش بستگی به قبولی در آزمون های ورودی نهایی دارد که برای تأیید صلاحیت اولیه کافی طراحی شده اند.

طبقه بندی: صلاحیت دوره اول فرآیند بولونیا/سطح 6 EQF

حجم کاری: 180 ECTS

مدت زمان: 3 سال

مطالعات بیشتر: پذیرش در Diploma accademico di formazione alla ricerca; Diploma accademico di specializzazione (II) and Diploma di perfezionamento / Master (II).

سیکل دوم

این دوره از دوره  “Diploma accademico di secondo livello” (مدرک تحصیلی سطح دوم) تشکیل شده است که برای تسلط کامل بر روش ها و تکنیک های هنری و برای کسب صلاحیت های حرفه ای واجد شرایط، سطح تحصیلات پیشرفته ای را به دانش آموز ارائه می دهد. دسترسی به این دوره ها بعد از مدرک تحصیلی سطح اول یا مدرک خارجی مشابه است و پذیرش با شرایط خاصی تنظیم می شود.

طبقه بندی: صلاحیت دوره دوم فرآیند بولونیا/سطح 7 EQF

حجم کاری: 120 ECTS

مدت زمان: 2 سال

مطالعات بیشتر: پذیرش در Diploma accademico di formazione alla ricerca. Diploma accademico di specializzazione (II) و Diploma di perfezionamento یا Master (II).

سیکل سوم

این شامل دوره “Diploma accademico di formazione alla ricerca” است که هدف آن ارائه صلاحیت های لازم برای فعالیت های تحقیقاتی است.

دسترسی: با مدرک تحصیلی سطح دوم یا مدرک خارجی مشابه.

مدت: حداقل 3 سال

 

  • موسسات فنی عالی ISTITUTI TECNICI SUPERIORI) – ITS)

موسسات فنی عالی به شدت تمرین محور هستند. برنامه ها زمینه های نظری را فراهم می کنند و دانش آموزان را برای نیازهای دنیای واقعی زندگی حرفه ای آماده می کنند. دوره های کارآموزی و ترم های عملی بخشی جدایی ناپذیر از دوره را تشکیل می دهند: از دانشجویان خواسته می شود که حداقل 30٪ از دوره را در یک شرکت خصوصی کار کنند یا برای کارآموزی در خارج از کشور درخواست دهند. این نیاز یک پیوند قوی بین دانش‌آموزان و شرکت‌ها به منظور توسعه مهارت‌های نوآوری ایجاد می‌کند. حداقل 50 درصد از معلمان از شرکت ها و کمپانی ها می آیند تا تخصص خود را با دانش آموزان به اشتراک بگذارند.

دوره ها 6 حوزه اصلی فناوری را پوشش می دهند:

  • بهره وری انرژی
  • تحرک پایدار
  • فن آوری های جدید برای زندگی
  • فن آوری های نوآوری برای فعالیت های فرهنگی و گردشگری
  • فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • فن آوری های جدید برای ساخت ایتالیا

در پایان دوره ها، دانش آموزان با یک آزمون نهایی ارزیابی می شوند. گذراندن حداقل 80 درصد دوره قبل از امتحان پایانی الزامی است.

دانش آموزان Diploma di Tecnico Superiore  را به همراه مکمل دیپلم EUROPASS دریافت می کنند - که گردش دیپلم را در ایتالیا و اتحادیه اروپا تسهیل می کند.

طبقه بندی: دیپلم آموزش عالی/EQF سطح 5

مدت زمان: 2/3 سال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.