همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

انتخاب رشته نهم

دانش آموزی که در حال تحصیل در مقطع دهم متوسطه است، در صورت خواست تغییر رشته یا شاخه با نظر مشاور می تواند برای ورود به پایه یازدهم تغییر رشته یا شاخه دهد. شرایطی از سوی آموزش و پرورش برای این تغییر مشخص شده که در ادامه به آن ها می پردازیم.مطلب زیر در مورد آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم یا انتخاب رشته پایه نهم و نحوه اجراء انتخاب رشته نهم می باشد.  

آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموزان در انتخاب رشته نهم

نهم.jfif

در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمھوری اسلامی ایران و نظر به اهمیت، ضرورت و نقش راھنمایی و مشاوره تحصیلی در شناسایی و رشد ھمه جانبه استعدادھا، توانایی ھا و رغبت ھای دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم ، متناسب با نیاز حال و آینده کشور و نیز آماده سازی آنان برای انتخاب آگاھانه رشته هدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان انجام می گردد. ـ دوره متوسطه دوم دارای سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش است؛ ھر یک از شاخه ھای این دوره دارای رشته ھایی خواھد بود که تنوع آنھا بر اساس نیاز جامعه، اقتضای زمان و امکان اجرای آن تعیین می شود. قبل از اینکه به آیین نامه هدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان بپردازیم بایستی نکاتی را به والدین گرامی در مورد انتخاب رشته نهم دانش آموزان بازگو کنیم.

نکات مهم در مورد انتخاب رشته نهم

در فرایند انتخاب رشته نهم والدین باید توجه ویژه ای به فرایند استعدادیابی فرزندانشان داشته باشند. در فرایند استعداد یابی انتخاب رشته نهم والدین نباید رشته مورد علاقه خود را به دانش آموزان تحمیل نمایند بلکه باید در یک فرایند منطقی و اصولی به شناخت علاقه و استعداد فرزندشان بپردازند. در انتخاب رشته نهم حتی ممکن است دانش آموزان در گفتن علاقه تحصیلی و شغلی خود دچار اشتباه شوند. زیرا همواره محیط دانش آموز تعیین کننده گرایش های ظاهری او برای انتخاب یک رشته خاص می شود. از آنجایی که فرایند انتخاب رشته نهم در سنینی مطرح می شود که دانش آموز شناخت صحیح و معقولی از خود را بدست نیاورده است، لذا نمی توان بصورت شفاهی علاقه دانش آموز را بصورت دقیق جویا شد.  ممکن است در انتخاب رشته نهم دانش آموز بخاطر علاقه خود وارد رشته ای شود که بعد از گذشت چند سال به این نکته پی ببرد که این رشته واقعا همان رشته ای نبوده است که به آن علاقه دارد و بعد از چند سال نقاط ضعف آن رشته و کاستی های آن رشته برای او مشخص شده است.

انتخاب رشته تجربی نهم

یکی از رویدادهایی که امروزه در فرایند انتخاب رشته نهم به وفور دیده می شود، انتخاب رشته تجربی در فرایند انتخاب رشته نهم است. با توجه به اینکه رشته های پزشکی و پیراپزشکی دارای وضعیت خوبی نسبت به سایر رشته ها در کشور می باشد اکثر خانواده ها تلاش می کنند که فرزندشان را به هر طریقی که هست در انتخاب رشته نهم به سمت انتخاب رشته تجربی هدایت کنند.  اما باید به تمام خانواده ها این نکته را بازگو کنیم که همه فرزندان ما نباید پزشک شوند و علاقه و استعداد مهمترین عوامل در پیشرفت تحصیلی و شغلی فرد می باشند. چه بسیار دانش آموزانی هستند که به دلیل کسب رتبه بالا در کنکور تجربی وارد رشته پزشکی شده اند اما بعد از گذشت چند ترم از این رشته انصراف داده اند و یا اینکه هرگز پزشکان موفقی نشده اند. لذا توجه به استعداد و توانایی دانش آموزان یکی از مهمترین عوامل در انتخاب رشته نهم می باشد.

تغییر رشته یا شاخه

دانش آموزی که در حال تحصیل در مقطع دهم متوسطه است، در صورت خواست تغییر رشته یا شاخه با نظر مشاور می تواند برای ورود به پایه یازدهم تغییر رشته یا شاخه دهد:

دانش آموز متقاضی تغییر رشته به هر یک از رشته های شاخه نظری باید در خرداد یا شهریور ماه پایه دهم متوسطه در امتحان تغییر رشته شرکت کند. برای تغییر رشته دانش آموز باید درس های تخصصی پایه دهم متوسطه رشته جدید را امتحان دهد و اگر در کلیه دروس نمره قبولی کسب کرد با تغییر رشته او موافقت به عمل می آید.

تغییر رشته دانش آموزان شاخه های نظری به رشته های شاخه های هنر و فنی حرفه ای و کاردانش منوط به قبولی در امتحانات درس های تخصصی پایه دهم رشته جدید و با در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش در رشته دلخواه می تواند تغییر رشته دهد.

تغییر رشته یا شاخه از سایر رشته ها و شاخه ها به رشته های شاخه کاردانش بلامانع است و اگر دانش آموز بخواهد در واحدهای آموزشی کاردانش دولتی ادامه تحصیل دهد به لحاظ رعایت ظرفیت رشته های کاردانش موافقت آموزش و پرورش الزامی است.

زمان تغییر رشته یا شاخه حداکثر تا پایان شهریور ماه پایه دهم متوسطه است و دانش آموز موظف است حداکثر تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد یا شهریور ماه تقاضای کتبی خود را به مدیر واحد آموزشی و پرورشی تحویل دهد تا نسبت به انجام مراحل تغییر رشته اقدام شود.

شرکت دانش آموز در امتحان درس های تغییر رشته همراه با امتحان درس های پایه ی دهم متوسطه رشته اولیه بلامانع است. نمره درس های امتحان تغییر رشته همانند درس های غیر حضوری محاسبه می شود و چنانچه دانش آموز در امتحان های درس های تغییر رشته نمره قبولی کسب کند و تغییر رشته دهد نمرات درس های مذکور از وی پذیرفته می شود و صرفا در معدل کل دانش آموز در رشته جدید منظور می شد.

هزینه امتحان تغییر رشته یا شاخه معادل با تعرفه امتحانات داوطلبان آزاد از دانش آموزان دریافت می شود.

درس های گذرانده شده دانش آموزی که تغییر رشته داده با درس های رشته جدید مطابقت داده می شود درس های مازاد در سقف مجاز به عنوان درس های انتخابی (درس های اختیاری) پذیرفته می شود.

⚠️تبصره 1- درس هایی که از نظر محتوا با درسهای رشته جدید تطبیق دارد بر اساس جدولی که از سوی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهیه و ابلاغ میشود به جای درس های رشته جدید پذیرفته می شود.

⚠️تبصره2- دانش آموز پایه دهم متوسطه شاخه نظری چنانچه بخواهد پایه متوسطه شاخه فنی و حرفه ای را تکرار کند مشروط بر آن که ضوابط ورود به شاخه ی فنی و حرفه ای در پایه نهم دوره اول متوسطه را کسب کرده باشد می تواند در واحد های آموزشی روزانه در پایه دهم متوسطه در شاخه ی فنی و حرفه ای ثبت نام نموده و با رعایت سایر شرایط ادامه تحصیل دهد. در این صورت کلیه دروس گذرانده پایه دهم متوسطه شاخه نظری حذف و آن سال تحصیلی به سقف سنوات دانش آموز افزوده می شود.

چگونه باید به استعداد و توانایی دانش آموزان پی ببریم؟

در راستای انتخاب رشته نهم مرکز مشاوره همراه تحصیلی با برگزاری جلسات مشاوره متعدد توانسته است شرایط مساعدی را برای انتخاب رشته نهم داوطلبان بر مبنای استعداد یابی صحیح آنها فراهم سازد. اما والدین باید به این نکته توجه کنند که بهترین راه برای استعدادیابی صحیح فرزندشان در زمان حضور آنها در مدرسه مشخص می شود. از جمله عواملی که می تواند به این استعدادیابی صحیح کمک کند می توان به شرکت در کارهای گروهی و یا مسابقات تیمی، تست های عملی و رصد کردن فعالیت دانش آموزان در دراز مدت اشاره کرد. همچنین باید این نکته را نیز یاد آور شد که والدین نباید فرایند انتخاب رشته نهم را به ماه آخر موکول نمایند و باید در دراز مدت با مشاهده رفتار دانش آموز به نکات زیادی در مورد استعداد و علاقه فرزندشان پی ببرند.

«آیین نامه ھدایت تحصیلی پایه نهم دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم » به شرح زیر است:

تعریف: فرآیند ارائه خدمات راھنمایی و مشاوره در انتخاب رشته پایه نهم به دانش آموزان، تا دانش آموزان ضمن آشنایی با استعدادھا، علایق، توانایی ھا و ویژگی ھای شخصیتی خویش، شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، حرفه ها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و براساس آن، به صورت آگاھانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند اھداف هدایت تحصیلی پایه نهم در فرایند انتخاب رشته پایه نهم: 1ـ شناسایی و شناساندن استعداد، توانایی، علاقه و ویژگی ھای شخصیتی دانش آموزان،  ٢ـ کمک به انتخاب آگاھانه رشته تحصیلی و مسیر آینده شغلی و حرفه ای دانش آموزان،  ٣ـ کمک به ھدایت متوازن دانش آموزان به شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، براساس سیاست ھای توسعه ای کشور

ملاک ھا و عوامل موثر در هدایت تحصیلی پایه نهم :

ھدایت دانش آموزان در انتخاب رشته پایه نهم به شاخه و رشته ھای تحصیلی براساس ملاک ھا و عوامل زیر انجام می شود ١ـ نظر دانش آموز در انتخاب رشته پایه نهم : توجه به انتخاب و اولویت بندی دانش آموز از بین شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی مورد نظر در انتخاب رشته پای نهم ، به میزان ١٠ درصد از کل امتیاز  ٢ـ نتایج عملکرد تحصیلی در انتخاب رشته پایه نهم : بررسی نمرات دانش آموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه، با ضرایب اختصاصی ھر یک از آنھا در رشته ھا و گروه ھای تحصیلی، به میزان ٣۵ درصد از کل امتیاز  ٣ـ نتایج آزمون ھای مشاوره ای در انتخاب رشته پایه نهم : نتایج آزمون ھای استعداد، رغبت، شخصیت و ارزش ھای تحصیلی ـ شغلی دانش آموزان، به میزان ٣٠ درصد از کل امتیاز  ۴ـ نظر معلمان در انتخاب رشته پایه نهم : توجه به نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه در تعیین اولویت ھای انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان، به میزان ١٠درصد از کل امتیاز  ۵ ـ نظر والدین در انتخاب رشته پایه نهم : دریافت نظر والدین در انتخاب و اولویت بندی رشته فرزند خود، به میزان ۵ درصد از کل امتیاز  ۶ ـ نظر مشاور هدایت تحصیلی پایه نهم : بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه، نتایج آزمون ھا، نتایج عملکرد تحصیلی، مصاحبه و مشاوره با دانش آموزان و والدین آنان و توجه به نمره ھویت١ کسب شده، به میزان ١٠ درصد از کل امتیاز  

سامانه انتخاب رشته تحصیلی

  با توجه به ضرورت توزیع متوازن شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، متناسب با امکانات آموزشی و نیازھای شغلی در سطوح مختلف منطقه ای، استانی و کشوری، ثبت نام دانش آموزان در ھمه مدارس اعم از دولتی، غیر دولتی، ھیئت امنایی و خاص از قبیل استعداد ھای درخشان، استثنایی، شاھد، نمونه دولتی، وابسته، داوطلبان آزاد و... در شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، براساس مفاد این آیین نامه و در چارچوب سیاست ھای اعلام شده از سوی آموزش و پرورش و با اولویت امتیاز کسب شده، انجام می شود. چنانچه بنا به دلایل موجه، سوابق و عملکرد تحصیلی دانش آموزی، ناقص بوده یا در دسترس نباشد، سوابق و عملکرد پایه قبلی وی ملاک عمل خواھد بود. برنامه ریزی و اجرا هدایت تحصیلی پایه نهم: به منظور برنامه ریزی، ھماھنگی و نظارت بر اجرای فرآیند ھدایت تحصیلی دانش آموزان، مبتنی بر سیاست ھا و خط مشی ھای مصوب توسعه متوازن شاخه ھا و رشته ھای تحصیلی، «شورای برنامه ریزی ھدایت تحصیلی» در سطح وزارت آموزش و پرورش تشکیل می شود. وظایف و ترکیب اعضای این شورا، توسط وزیر آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می شود.

زمان هدایت تحصیلی پایه نهم :

ھدایت تحصیلی به صورت فرآیندی با تشکیل پرونده مشاوره ای از دوره ابتدایی آغاز و با انجام مداخله ھای مشاوره ای، آموزشی و تربیتی تا پایان دوره دوم متوسطه، ادامه می یابد، لکن تا زمان استقرار نظام جامع ھدایت تحصیلی و استعدادیابی، ھدایت تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نھم صورت می پذیرد. نمونه برگ هدایت تحصیلی پایه نهم برای ھمه دانش آموزان صادر و پس از تأیید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه تا نیمه تیرماه ھمان سال برای قبولی ھای خرداد و ھمزمان با اعلام نتایج شھریور ماه، برای قبولی ھای شھریور، در اختیار دانش آموز قرار می گیرد.  نمره ھویت، میزان تطابق و ھمبستگی حداقل ۶٠ درصد تمامی ملاک ھای هدایت تحصیلی پایه نهم در پیشنھاد اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی به دانش آموزان می باشد. دانش آموزان در شاخه نظری، به «رشته تحصیلی» و در شاخه ھای فنی و حرفه ای و کار دانش، به «زمینه تحصیلی» ھدایت می شوند. انتخاب رشته و هدایت تحصیلی پایه نهم در شاخه ھای فنی و حرفه ای و کاردانش بر اساس شیوه نامه ای خواھد بود که وزارت آموزش و پرورش تھیه و ابلاغ می کند. 

مسئولیت هدایت تحصیلی پایه نهم :

مسئولیت فرآیند برنامه ریزی و ھدایت تحصیلی دانش آموزان، بر عھده مشاور و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن و تأیید نھایی نمون برگ مربوط، بر عھده مدیـرمدرسه است و ھمه کارکنان آموزشی و پرورشی مدرسه ملزم به ھمکاری با آنان می باشند.

تغییر شاخه یا رشته تحصیلی در هدایت تحصیلی پایه نهم :

تغییر شاخه و رشته تحصیلی در پایان پایه دھم بلامانع است. ضوابط و مقررات آن به تصویب کمیسیون اساسنامه ھا و مقررات تحصیلی شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.  

منبع (reference): شورای عالی آموزش و پرورش

 استعداد یابی تحصیلی 

 استعداد یابی تحصیلی پایه نهم 

 راهکارهای مفید در استعدادیابی دانش آموزان 

استعداد یابی تحصیلی

استعداد یابی تحصیلی یک مسله مهم برای ادامه تحصیل به خصوص در  انتخاب رشته پایه نهم و  شناخت آینده تحصیلی رشته ها در فرایند انتخاب رشته کنکور  میباشد. هماهنگی و تطابق شغل فرد با مهارت، شخصیت و استعداد ‌هایش فرد را به موفقیت نزدیک تر میکند. افراد برای شناخت بهتر استعداد های تحصیلی خود و انتخاب مسیر درست زندگی و آینده میتوانند از انواع تست های استعداد یابی استفاده کنند که در ادامه به انها میپردازیم.

استعداد یابی تحصیلی

استعداد یابی یعنی شناخت توانایی ها و استعدادهای نهفته فردی که از آن بی خبر هستیم . استعداد توانایی ارثی در درون هر فردی است که به صورت ژنتیکی از بدو تولد با ما است. اما شناخت این استعداد ها بسیار مهم است. اما مهم تر از همه شناخت این استعداد هاست که بر هر فردی واجب است که توانایی های ذاتی که خداوند به او هدیه داده است را بشناسد و در جهت تقویت آن ها قدم بر دارد .

استعداد یابی تحصیلی یعنی که دانش آموزان برای چه رشته و چه مشاغلی در آینده مناسب هستند .اهمیت استعداد یابی تحصیلی در این است که نوجوانان می توانند با توانایی های خود آشنا بشوند و بتوانند مسیر بهتری را برای آینده خود انتخاب کنند .

استعداد یابی تحصیلی دانش آموزان با این هدف است که بتوانند بر اساس استعداد های پنهان و نهفته مسیر خود را به درستی انتخاب کنند . شناخت توانایی ها و استعداد ها ، مشکلات عدم علاقه به رشته تحصیلی و بیکاری را حل می کند.

استعداد یابی تحصیلی در چه سنی انجام میشود؟

درباره سن مناسب استعداد یابی تحصیلی کودکان و نوجوانان نظرات متفاوتی وجود دارد. استعداد یابی از سنین کودکی مطرح است و معمولا از 5 سالگی تا 50 سالگی برای سنجش استعداد ، تست های روانشناسی مختلفی وجود دارد اما برای استعداد یابی تحصیلی بهترین سن در 14 سالگی و در سال تحصیلی نهم اتفاق می افتد که انتخاب رشته دبیرستان که مقدمه ای برای انتخاب رشته کنکور و انتخاب رشته تحصیلی و شغل آینده است تاثیر می گذارد .

انواع تست ‌های استعداد یابی تحصیلی

انواع تست ‌های استعداد یابی تحصیلی.jpg

هدف از استعداد‌یابی و ایجاد آزمون ‌های استعداد ‌یابی کمک به افراد برای شناسایی استعداد و مهارتی است که فرد را در مسیری درست در زندگی قرار دهد و با صرف کمترین زمان و هزینه بهترین عملکرد و نتیجه را از کارهایش بگیرد.

هماهنگی و تطابق شغل فرد با مهارت، شخصیت و توانمندی‌هایش او را به موفقیت نزدیک ‌تر خواهد کرد و رضایت از زندگی را برای او به ارمغان خواهد آورد؛ بنابراین، هر کسی دوست دارد که شناخت کافی از استعدادها و توانمندی‌های ذاتی خود داشته باشد تا بر اساس آن‌ها مسیر درست را شناسایی کند و سریع‌تر وارد جاده‌ی پیشرفت شود. این موضوع به‌خصوص برای جوانان که آماده‌ی ورود به دانشگاه هستند از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانند رشته تحصیلی مناسب با شخصیت خود را انتخاب کنند.

برای شناخت استعدادهای خود راهکارهای بسیاری وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از تست‌ های استعداد یابی است.

هدف از استعداد یابی تحصیلی و تست های استعداد یابی کمک به افراد برای شناسایی استعداد و مهارتی است که فرد را در مسیری درست در زندگی قرار دهد و با صرف کمترین زمان و هزینه بهترین عملکرد و نتیجه را از کارهایش بگیرد. امروزه استفاده از شیوه‌ های روان ‌شناختی و تست‌ های استعداد یابی رونق یافته است که در ادامه به چند مورد از آنها میپردازیم:

تست هوش چندگانه گاردنر

گاردنر در کتاب قاب‌های ذهنی خود برای اولین بار نظریه‌اش را مطرح کرد. بر اساس نظریه‌ی او، انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. او در نظریه‌ی خود ابتدا هفت نوع هوش را معرفی نمود اما  با انجام مطالعات و بررسی ‌های فراوان دو هوش طبیعت ‌گرایی و وجود شناسی را نیز به لیست نظریه‌ی خود اضافه کرد. به نظر گاردنر برای تشخیص مهارت و استعداد و قابلیت‌های یک فرد نباید تنها به ضریب هوشی او تمرکز کرد بلکه انسان‌ها دارای هوش‌های مختلف مانند:

  • هوش بدنی- جنبشی
  • هوش بین فردی
  • هوش کلامی –زبانی
  • هوش منطقی-ریاضی
  • هوش درون فردی
  • هوش فضایی
  • هوش موسیقایی

این نظریه بیانگر این نکته است که همه‌ی افراد دارای این هوش‌ها هستند، فقط میزان و درصد هرکدام از آن‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت و متغیر است و همین امر باعث تفاوت توانمندی‌های هر شخص می‌شود. در دنیا بسیاری از مراکز علمی و مدارس از این نظریه برای تدریس و تربیت دانش ‌آموزان خود استفاده می‌کنند و اثرات مثبت آن غیر قابل ‌انکار است. تست مربوط به نظریه هوش گاردنر نیز سعی در آشکار کردن توانمندی و استعداد های ما در هرکدام از این بخش‌ها را دارد که با انجام این تست و پاسخ به سوالات آزمون آن به مهارت و توانمندی‌ها و شغل‌های مرتبط با این توانمندی‌ها خواهیم رسید.

تست تیپ شخصیتی  mbti

تست تیپ شخصیتی  mbti.jpeg

افراد دارای شخصیت، مهارت، نیازها، علایق و خواسته‌های متفاوتی با هم هستند و این تفاوت‌ها باعث می‌شود هر انسانی به سمت علایق و خواسته‌های خاص خود کشیده شود. متخصصان و شخصیت ‌شناسان در زمینه‌ی شغلی و تحصیلی به این نتیجه رسیده‌اند که بعضی از افراد در انجام دادن بعضی کارها نسبت به بقیه بهتر و کارآمدتر عمل می‌کنند.

این نکته اهمیت این مطلب را به‌خوبی نشان می‌دهد که اگر شغل افراد متناسب با توانمندی‌ها و شخصیت او باشد، فرد در انجام آن موفق‌ تر خواهد بود. این امر باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های معتبر از تست‌های شخصیت ‌شناسی برای استخدام کارمندان خود استفاده کنند.

تست شخصیتی mbti با استفاده از الگوی 16 تیپی شخصیت، ابتدا تیپ شخصیتی فرد را مشخص کرده و سپس مشاغل متناسب با شخصیت او را معرفی می‌کند. این آزمون از معروف‌ترین و پرکاربردترین آزمون‌های روانشناسی و شناخت شخصیت است.

تست تمایلات شغلی هالند

دکتر هالند معتقد بود شغل هر شخص رابطه‌ی مستقیمی با تمایلات فردی و شخصیت او دارد. تست و آزمونی که هالند آن را بنا نهاد، افراد را به دسته‌های مختلفی ازنظر گرایش به مشاغل و محیط‌های کاری تقسیم می‌کند.

این تست یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی افراد برای انتخاب شغل و رشته‌ی تحصیلی است که امروزه در دنیا و حتی ایران برای تشخیص تمایلات فردی به شغل‌ها از آن استفاده می‌شود.

درواقع این تست با هدف‌ گذاری صحیح، میزان بهره ‌وری و رضایت شغلی و تحصیلی فرد را افزایش می‌دهد. تست هالند شما را با ۶ تیپ مختلف روبرو می‌کند که معمولاً هر شخص مخلوطی از چند تیپ مختلف می‌تواند باشد، فقط میزان درصد هر تیپ با تیپ دیگر متفاوت است و درصد بالاتر نشان‌ دهنده‌ی غالب بودن آن تیپ بر دیگری است. شش تیپ شغلی هالند شامل تیپ واقع‌گرا، تیپ جستجوگر، تیپ هنری، تیپ اجتماعی، تیپ شجاع و تیپ قراردادی هستند.

تست استعداد یابی جانسون اوکانر

جانسون اوکانر از پیشگامان بحث استعداد یابی قرن پیش است. او با دعوت شرکت جنرال الکتریک وارد بحث استعداد یابی کارمندان این شرکت شد. بر طبق نظریات او هر کارمندی دارای مهارت‌های خاص است که می‌تواند با صرف انرژی و زمان کمتری نسبت به بقیه ‌ی کارمندان آن را انجام دهد.

درواقع اشخاص متناسب با مهارت و استعدادشان باید در بخش مربوط به خود کار کنند تا نتایج بهتری بگیرند. این بحث بعدها به نظریه‌ی کاملی از اوکانر تبدیل شد که می‌گفت هر شخص توانمندی و مهارت خاصی در انجام بعضی کارها، هم در حیطه ‌ی شغلی و تحصیلی و هم زندگی دارد و باید او را در مسیر درستی قرار داد تا شاهد موفقیت وی بود.

استعداد ایده ‌پردازی، تجسم فضایی، استقرا، استعداد سریع خواندن، استدلال و تحلیل، کار با اعداد، استعداد سیلوگرام، حافظه‌ی طراحی، تفکیک و تشخیص رنگ‌ها، استعداد کار با انگشتان و نگاه به جلو، استعداد موسیقی و تشخیص صدا از فاکتورهای شخصیت ‌شناسی به سبک اوکانر است.

تست هوش هیجانی

تست هوش هیجانی.jpg

تست EQ یا هوش هیجانی به شکلی طراحی شده است که با استفاده از آن، میزان هوش هیجانی و عاطفی افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد. هوش هیجانی درواقع یک نوع مهارت اجتماعی برای مدیریت عواطف و احساسات خود، ایجاد همدلی و صمیمت و بهبود روابط میان افراد است.

بسیاری از ویژگی‌های رفتاری ما نظیر کنترل خشم، شادمانی، خوش‌بینی، حل مسئله، انعطاف‌پذیری و... تحت تأثیر EQ ما قرار دارد. با تفسیر تست هوش هیجانی می‌توان به نقاط قوت و ضعف  مؤلفه‌های موجود در این تست پی برد و راهکارهایی برای قوت بخشیدن به نکات مثبت و کنترل نکات منفی موجود ارائه کرد.

این امر می ‌تواند به بهبود روابط میان فردی و افزایش موفقیت در انجام کارهای روزمره، تحصیل و زندگی منجر شده و فرد را به موفقیت سوق دهد.

این تست شامل چهار مولفه ‌ی: خود، دیگران، آگاهی و اقدام است.

پس نتیجه می‌گیریم که هدف از تقویت هوش هیجانی (عاطفی)، آگاهی از احساسات و تربیت آن‌ها برای غلبه بر موانع زندگی است.

ارتباط استعداد یابی تحصیلی با شخصیت شناسی

خود آگاهی و شناخت فرد از خود باعث می شود تا فرد بهتر از توانمندی های خود آگاه شود این اگاهی کمک می کند تا فرد با تست های مختلفی که وجود دارد بهترین تصمیم را در کد رشته خود بگیرد. تست های شخصیت شناسی باعث می شود تا فرد با پاسخ دادن به یه سری سوال ها، خودشناسی بیش تری پیدا کنند و آگاه باشند که غیر از تلاش و مطالعه و برنامه ریزی، چه عواملی در وجود و شخصیت آن ها هست که به پیشرفتشان کمک می کند. یکی دیگه از مزیت های تست استعدادیابی برای نوجوانان ، کمک به شناخت این نکته هست که این عوامل درونی، بیشتر در پیشرفت در کدام رشته ها و زمینه ها به آنها کمک می کند.

دلایل اهمیت استعداد یابی تحصیلی

دلایل اهمیت استعداد یابی تحصیلی.jpg

مشخص شدن توانایی درونی کودک

کودکان استعداد های مختلفی دارند. هر توانمندی و استعداد زمینه ساز موفقیت متفاوتی است. برای رسیدن به موفقیت باید استعداد را شناخت تا بتوان موفق شد. استعداد یابی نقش مهمی در آینده زندگی محصلان دارد به گونه ای که تا قبل از اینکه انها اقدام به به انتخاب نادرستی بکنند پیش از اینکه توان خود را در آن بیابند حتما از استعدادهای خود شناخت داشته باشند. مسیر درست در پی شناسایی توانمندی درست است.

شناسایی نقاط ضعف و قدرت

با استفاده از استعداد یابی تحصیلی حتی مشخص می شود که چرا کودک در برخی از دروس دارای نقاط ضعف بوده یا اینکه در برخی از زمینه ها کاملا توانمند عمل کرده است. با استفاده از شناخت نقاط ضعف و قدرت مشاور به محصل کمک می کند تا او نقاط قوت خود را بیشتر کند و نقاط ضعف خود را بر طرف نمایید. نقاط ضعف در کودک لزوما نشان از ناتوانی کودک شما در آن زمینه نیست اما وجود مشاور میتواند کاملا در این زمینه موثر عمل کند .

انتخاب رشته درست

یکی از مواردی که در ادامه روند تحصیل شما میتواند تاثیر گذار باشد انتخاب رشته درست است. انتخاب رشته در آینده شغلی هرکسی میتواند موثر باشد. شما زمانی رشته درست را در تحصیل انتخاب می کنید که از توانمندی های خود آگاه باشید. رشته تحصیلی متناسب با توانمندی افراد باعث میشود تا افراد درسی را میخوانند به خوبی فرا گیرند و از تحصیل در آن رشته نا امید نشوند، بلکه حتی پیشرفت مناسبی در آن داشته باشند.

آینده شغلی موفق

برخی از شغل ها هستند که وابسته به تحصیلات دانشگاهی  ومدرک آن هستند.

رشته های مختلف تحصیلی میتوانند آینده خوبی را برای شما رقم بزنند به شرطی که شما توانمندی های خود را در زمان تحصیل به خوبی بشناسید و بر اساس ان روند تحصیل خود را ادامه دهید. توانمندی باعث می شود شما موفق تر از کسانی که در کاری توان و استعداد کافی ندارند عمل کنید.

آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد

مطلب زیر در مورد حداقل نمره آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد است گه باید قبل از آزمون جامع آن را تحویل دهند.

 

حداقل نمره آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد

حداقل نمره قبولی آزمون زبان دکتری دانشگاه آزاد اعلام شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه اصلاح جدول حداقل نمره قابل قبول آزمون زبان انگلیسی جهت شرکت در آزمون جامع برای دانشجویان دوره های دکتری تخصصی را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا، در این بخشنامه آمده است: مصوبه جلسه شماره ۲۴۶ مورخ ۱۲ دی ماه ۹۶ شورای برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص حداقل نمره قابل قبول آزمون زبان انگلیسی جهت شرکت در آزمون جامع برای دانشجویان دوره های دکتری تخصصی به واحدها و مراکز آموزشی ارسال و جهت اجرا، ابلاغ می‌شود.

براساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانشگاه آزاد اسلامی؛ حداقل نمره قابل قبول آزمون زبان انگلیسی برای دانشجویان دوره های دکتری تخصصی به شرح ذیل است:

آزمون ایلتس: با حداقل نمره 6 آزمون زبان MCHE: با حداقل نمره 50 آزمون تافل کاغذی: با حداقل نمره 500 آزمون تافل اینترنتی: با حداقل نمره 65 آزمون زبان تولیمو: با حداقل نمره 500 آزمون زبان EPT: با حداقل نمره 50

همچنین داوطلبان می توانند برای اطلاع از هر یک از مراحل آزمون های زبان با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرند و از جزئیات تمام مهارت های چند گانه این آزمون ها مطلع شوند.

همچنین مقرر شده حداقل نمره آزمون زبان انگلیسی قابل قبول برای دانشجویان شاهد و ایثارگر با توجه به جامعه هدف اعلام‌شده در آیین‌نامه تسهیلات آموزشی مورخ ۱۷/۸/۹۴ و نظر به مصوبه ۲۰۸ هیات رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی مورخ ۲۰/۲/۹۶، ۸۰درصد حداقل نمره قابل قبول برای سایر دانشجویان در نظر گرفته شود.

 

آموزش زبان انگلیسی در مرکز زبان های خارجه همراه تحصیلی

 

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مصوبه مذکور از تاریخ ابلاغ لازم‌الاجراست و با ابلاغ این بخشنامه، تمامی بخشنامه های مرتبط قبلی کان‌لم‌یکن تلقی خواهد شد.

منابع کنکور تجربی 1401

شناخت منابع کنکور تجربی 1401 با توجه به اهمیت زیاد و تقاضای بسیار بالا برای کسب رتبه های برتر در دانشگاه های خوب، میتوانند کمک شایانی به داوطلبان این کنکور باشد. لذا انتخاب منبع مناسب یکی از قدم‌ های مهم در برنامه ‌ریزی کنکور و موفقیت در این آزمون سخت محسوب میشود. در این راستا مرکز همراه تحصیلی جهت راهنمایی داوطلبان کنکور تجربی به معرفی منابع کنکور تجربی 1401 پرداخته است.

منابع کنکور تجربی 1401

کنکور سراسری هر سال در 5 گروه آزمایشی بین هزاران داوطلب برگزار می شود. موارد امتحانی این آزمون دروس 3 سال دبیرستان می باشد که شرکت کنندگان جهت موفقیت خود لازم است آن ها را با دقت مطالعه نمایند.

رشته تجربی پرطرفدارترین رشته تحصیلی در دوره متوسطه است و درباره علوم تجربی و طبیعت بحث میکند . داوطلبان این رشته باید به دروسی همچون زیست شناسی و شیمی و زمین شناسی علاقه بالایی داشته باشند و همچنین در دروس دیگر همچون ریاضی هم باید وضعیت خوبی داشته باشند تا بتوانند در کنکور تجربی رتبه خوبی کسب کنند و به رشته های تاپ و برتر این رتبه دست پیدا کنند .

رشته تجربی یکی از پرمتقاضی ترین گروه های آزمایشی است که متقاضیان زیادی جهت تحصیل در رشته های کنکور تجربی با هم به رقابت می پردازند اما دستیابی به رتبه های بالای کنکور تجربی بسیار سخت و رقابتی است. لذا داوطلبان این آزمون جهت موفقیت و رسیدن به رتبه مطلوب خود می بایست علاوه بر مطالعه کتب درسی این گروه آزمایشی، از بهترین منابع کنکور و کتاب های کمک آموزشی در کنار برنامه ریزی کنکور نیز استفاده نمایند. در این مطلب به معرفی منابع کنکور تجربی 1401 اعم از دروس تخصصی و عمومی می پردازیم.

ویژگی های منابع کنکور تجربی 1401

ویژگی های منابع کنکور تجربی 1401.jpeg

یک منبع خوب برای کنکور تجربی 1401 باید بتواند تمام مباحث کتاب را پوشش بدهد. این پوشش نباید به صورت کلی باشد، بلکه باید خط به خط کتاب را تجزیه و تحلیل کند. چون ماهیت کنکور و سوالات آن کاملا با امتحانات تشریحی فرق دارد و در برخی دروس تخصصی مثل زیست شناسی که سوالات بصورت ترکیبی و مفهومی طرح میشود، نیاز است خط به خط کتاب مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

بسیاری از منابع کنکوری گاها تعداد فرمولها و تکنیک ها را به جای کاهش و سادگی، افزایش هم میدهند. بنابراین منابع کمک کنکوری باید راهکارهای ساده و کوتاه را پیش پای داوطلبان کنکور قرار بدهد تا هم در حین مرحله آموزش به سطح آمادگی لازم برسند و هم اینکه سرجلسه کنکور در کمترین زمان هر تست را پاسخ بدهند.

یکی از مهمترین آیتم های منابع خوب کنکوری زمان تدریس و آموزش آن است. بسیاری از منابع کنکور وقت گیر و حجیم هستند و زمان زیادی از دانش آموزان و داوطلبان میگیرد. این امر خسته کننده و به مرور باعث ایجاد استرس و اضطراب در داوطلبان میشود چون حجم زیاد منابع و طولانی شدن دوران آموزش باعث میشود دانش آموزان دوران مرور و جمع بندی را دیرتر شروع کرده و نتوانند سطح خود را بالا ببرند.

معرفی منابع کنکور تجربی 1401

داوطلبان با استفاده از کتاب های کمک آموزشی در کنار آشنایی با مواد امتحانی کنکور سراسری تجربی 1401 و یک برنامه ریزی درسی منسجم می توانند به نکات مهم کتاب های درسی پی برده و با نحوه طراحی سوال های 4 گزینه ای بیشتر آشنا شوند و رتبه های بالای کنکور تجربی را از آن خود کنند.

منابع ادبیات کنکور 

منابع ادبیات کنکور .jpg

منابع ادبیات کنکور به دلیل اهمیت بالای درس ادبیات در کنکور و کسب رتبه و تراز عالی بسیار مهم است. اولین درسی که در کنکور با آن مواجه خواهید شد درس ادبیات می باشد. شما می بایست از سوال 1 تا 25 را پاسخ دهید که دارای ضریب ۴ می باشد. در نتیجه اگر به تسلط بالایی در این درس داشته باشید، قطعا میتوانید درصد خوبی در این درس به دست آورید و این در صورتی امکان پذیر است که شما با منابع ادبیات کنکور اشنا باشید.

کتاب فارسی جامع کنکور سری میکرو طبقه بندی کنکور 

کتاب ادبیات فارسی جامع کنکور میکرو گاج از سری کتابهای میکرو طبقه بندی ویژه کنکور شامل ادبیات فارسی دهم یازدهم و دوازدهم ویژه کلیه رشته ها نوشته امیر نجات شجاعی و مهدی نظری در انتشارات گاج تالیف و منتشر شده است. این کتاب شامل درسنامه های جامع و کامل ، تست های تالیفی و کنکوری فراوان و آزمون های جمع بندی می باشد.

ویژگی های کتاب فارسی جامع کنکور سری میکرو طبقه بندی کنکور 

  • شامل فارسی جامع دهم، یازدهم و دوازدهم
  • مباحث به صورت پایه به پایه‌ و درس به درس میباشد
  • ویژه رشته ریاضی و تجربی و انسانی
  • شامل بیش از 3800 تست دشوار و منطبق با استانداردهای کنکور سراسری
  • ارائه‌ ی تست‌ های کنکور سراسری
  • شامل آزمون‌های جمع ‌بندی در پایان هر فصل
  • پیوست مباحث آرایه ‌ها‌ی ادبی و املا به پایان کتاب
  • همراه با پاسخ ‌نامه‌ی کلیدی
  • پاسخ‌ نامه‌ ی تشریحی در جلد مکمل (جلد 2)

ساختار کتاب فارسی جامع کنکور سری میکرو طبقه بندی کنکور 

این کتاب‌ دارای تست‌های فراوان تالیفی و سراسری به همراه آموزش بوده که به شما برای کسب آمادگی لازم جهت شرکت در کنکور سراسری و آزمون‌ های آزمایشی، کمک شایانی می ‌کند. این کتاب دربردارنده‌ ی فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم بوده و به ‌صورت درس به درس و پایه به پایه تالیف شده است.

مجموعه فارسی جامع میکرو به صورت دو جلدی برای رشته ریاضی ، تجربی و انسانی منتشر میگردد. جلد اول شامل آموزش و بانک تست بوده و جلد دوم نیز پاسخ ‌نامه‌ ی تشریحی سوالات مندرج در جلد اول را در بر می‌گیرد. پس از مطالعه و فراگیری مباحث، باید آموخته‌ های خود را با پاسخ‌ گویی به پرسش‌ های چهارگزینه ‌ای استاندارد آزمایش کنید. در این بخش، با هدف پوشش همه ‌ی موضوعات و مباحث درسی، علاوه بر پرسش‌ های چهارگزینه ‌ای کنکور سراسری سال ‌های گذشته، تعداد زیادی پرسش تالیفی نیز مطرح شده است. این امکان برای داوطلبان وجود دارد که با بررسی پاسخ ‌نامه ‌ی تشریحی در جلد دوم ، از درستی جواب خود مطلع شوند. همچنین در این بخش علاوه بر شرح گزینه‌ ی درست، سایر گزینه‌ ها بررسی و علل نادرستی آن‌ها بیان شده است. همچنین در قسمت قرابت معنایی ابتدای هر مفهوم توضیحات خوبی ارائه شده و تست‌ ها را به صورت درس به درس قرار داده‌ اند.

منابع عربی کنکور 

منابع عربی کنکور .jpg

منابع عربی کنکور با توجه به اینکه درس عربی اهمیت بسیار زیادی در رشته انسانی و دروس عمومی رشته های ریاضی و تجربی دارد، در ادامه به بررسی و معرفی بهترین منابع عربی میپردازیم. عربی با توجه به 25 سوالی که در برمی ‌گیرد و از آن جا که هر تست آن هم 4 درصد را بخود اختصاص داده و با توجه به این که این درس حاوی انحراف معیار بالا نیز می‌باشد، کافی است تا شما با دقت بالا در این درس تست بزنید و با تکنیک ها و نکات آموزشی تست های عربی به خوبی آشنا باشید و این مسئله مستلزم تهیه کتاب های کمک آموزشی مناسب در درس عربی کنکور میباشد.

عربی جامع مرشد مبتکران

کتاب عربی جامع کنکور مرشد مبتکران، یک کتاب جامع و مناسب برای سه پایه دهم ، یازدهم و دوازدهم می ‌باشد. این کتاب برای دو رشته ریاضی ‌فیزیک و علوم تجربی طراحی شده است و دانش ‌آموزان رشته انسانی تنها برای مباحث مرتبط با عربی عمومی خود می‌توانند از این کتاب استفاده نمایند. این کتاب شامل یک درس ‌نامه ، سوالات چهارگزینه ‌ای و پاسخ ‌نامه سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم می‌باشد. اما شامل سوالات تشریحی نیست و بدین منظور نمی‌توان این کتاب را برای آمادگی برای امتحانات استفاده نمود.

درس ‌نامه عربی کنکور مرشد مبتکران

هر درس با یک نگاه کلی به محتوای آن درس ، آغاز می‌شود. مطالب کلی و ضروری قواعد بیان می ‌شود و نکات مربوطه به آن در قالب عنوان نکته ‌نامه ذکر می‌شود.

این نکات، نکات مهمی هستند که در تست ‌زنی بسیار به شما کمک خواهند کرد و سرعت‌ عملتان در پاسخ‌ دهی به تست را به مراتب افزایش می ‌دهند. همچنین یک بخش در درس ‌نامه این کتاب وجود دارد که عنوان آن اشتباه شونده‌ها می‌باشد. نویسنده کتاب در این بخش، به مطالبی اشاره می‌کند که این مطالب به دلیل ارتباط نزدیکی که با یکدیگر دارند ممکن است با هم مخلوط شده و مورد اشتباه قرار گیرند. در واقع این بخش به ذکر نکاتی می ‌پردازد که معمولا به آن تله‌ ها و دام‌ های آموزشی می‌گویند. گاهی اوقات طراحان سوالات آزمون ‌های آزمایشی و آزمون کنکور به دنبال این هستند که سوالات را به‌ گونه ‌ای طراحی کنند تا ذهن دانش‌آموز را از یک مسیر مشخص منحرف کنند و باعث اشتباه دانش‌آموز شوند. اما دانش‌آموز می‌تواند با یادگیری این ترفند‌ های طراحان به دام طراحان نیوفتد و با به سوالات پاسخ صحیح بدهند.

و بخشی دیگر در درس ‌نامه کتاب ، بخش کارگاه ترجمه است که در این بخش نیز نکات مربوط به ترجمه بیان شده‌است. در واقع کسب مهارت در بخش ترجمه و مفهوم نیازمند این است که شما با یک سری نکات و تکنیک‌ها آشنا باشید.

تست‌ ها و پاسخ تشریحی عربی مرشد مبتکران

تست‌های کتاب در موضوعات مختلفی چون واژگان و قواعد ارائه شده است. این تست‌ها شامل تست‌های تالیفی و تست ‌های کنکور داخل و خارج کشور می‌شود. پاسخ ‌‌نامه تشریحی این کتاب نیز برای همه سوالات چهارگزینه‌ ای کتاب در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ارائه شده‌است.

منابع دینی کنکور 

منابع دینی کنکور .jpg

شناخت منابع دینی کنکور با توجه به نقش قابل توجهی که تاثیر درس دینی در کنکور دارد، بسیار مهم است. درس دینی در کنکور با توجه به این که دارای ضریب 3 می‌باشد حائز اهمیت است. درس دینی در کنکور رقابت را بین داوطلبان سخت تر می‌ کند چرا که دارای سوالات متنوع از جمله پیام آیات و... می‌باشد. بنابراین در ادامه جهت موفقیت بیشتر داوطلبان عزیز در کنکور سراسری و کسب درصد های بالا در درس دینی، به معرفی و مقایسه برترین منابع دینی کنکور میپردازیم.

دین و زندگی سفیر خرد

همان طور که می دانید یکی از مهم‌ ترین درس ‌های عمومی که در کنکورهای سراسری و آزاد، همواره تاثیر مهمی در میزان درصد و رتبه دانش‌آموزان و داوطلبین داشته است، درس دین و زندگی می ‌باشد. یکی از نکات مهم و ویژه کتاب دین و زندگی سفیر خرد آن است که در کنکور سال ۹۸ ، یازده سوال در درس دین و زندگی از همین کتاب مطرح شده است. بنابراین اگر به فکر موفقیت در کنکور هستید و می‌خواهید سوالات درس دین و زندگی را با درصد بالا پاسخ دهید، این کتاب را تهیه کنید.  کتاب سفیر خرد دارای درسنامه، پرسش و سوالات چهار گزینه ‌ای است.

کتاب دین و زندگی سفیر خرد، تالیف استاد مسلم بهمن آبادی ویژه داوطلبان کتاب کنکور شامل سوالات کنکور دینی سفیر خرد سال گذشته و مطابق با آخرین تغییرات کتاب درسی به چاپ رسیده است. کتاب دینی سفیر خرد بهمن آبادی توسط آقای مسلم بهمن آبادی نوشته شده که دانش آموزان مقطع دهم و مقطع یازدهم رشته‌های تجربی، ریاضی، فنی و حرفه ‌ای و کاردانش برای موفقیت در کنکور و آزمون‌ های مختلف می توانند از کتاب دینی بهمن آبادی به عنوان یکی از بهترین منابع کنکور استفاده کنند.

ویژگی های کتاب دین و زندگی پایه سفیر خرد

  • آموزش کامل هر درس بصورت نموداری
  • کامل ترین پیام ها برای آیات، روایات و اشعار
  • خلاصه کامل هر درس در ویرایش جدید
  • تست‌های خط به خط مفهومی
  • تست‌های ترکیبی جدید
  • تست‌های آزمایشی به همراه تست‌های کنکور سراسری

کتاب دین و زندگی جامع کنکور جلد 1 سری میکرو طبقه بندی کنکور 

شناخته‌ شده ‌ترین و پرطرفدار ترین کتاب تست برای درس دین و زندگی، کتاب دین و زندگی جامع کنکور جلد 1 سری میکرو طبقه بندی کنکور میباشد. کتابی که پیشنهاد بیشتر معلمان، مشاوران و نفرات برتر کنکور بوده و هست. جلد اول کتاب میکرو دین و زندگی جامع کنکور به‌ بیان مباحث این درس برای پایه‌‌های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ های ریاضی و تجربی پرداخته است. مطالب کتاب پیش رو به صورت پایه به پایه و درس به درس چیدمان شده است.

این مجموعه 2 جلدی از بخش ‌های مختلفی چون درس‌ نامه، جدول آیات و احادیث، کادر های فعالیت کلاسی، اندیشه و تحقیق، زیر ذره ‌بین، پرسش ‌های چهار گزینه ‌ای و پاسخ‌ نامه‌ی تشریحی تشکیل شده است. داوطلبان با مطالعه ‌ی بخش درس ‌نامه و آموزش بر مباحث و نکات این درس مسلط خواهند شد. همچنین در این کتاب آیات و روایات کتاب دین و زندگی، همراه با معنی و ارتباط مفهومی آن‌ها با یکدیگر بیان شده است. داوطلبان می‌توانند پس از بررسی درس ‌نامه، با تکیه بر بانک جامع پرسش‌ های چهار گزینه‌ ای کتاب آموخته‌ های خود را بسنجند.

جلد اول کتاب میکرو دین و زندگی جامع کنکور بیش از 2500 تست خط به خط، مفهومی و ترکیبی را در خود جای داده است. مولفان به ‌منظور رفع هر گونه ابهام از ذهن دانش ‌آموزان، پاسخ تشریحی تمامی سوالات را نیز در جلد دوم این کتاب بیان کرده ‌اند. همچنین مولفان در این بخش برای تست‌ های مورد نیاز به بررسی سایر گزینه‌ های نادرست نیز پرداخته‌ اند.

ویژگی های کتاب دین و زندگی جامع کنکور جلد 1 سری میکرو طبقه بندی کنکور 

  • ارائه‌ی مباحث دین و زندگی دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ های ریاضی و تجربی
  • ارائه‌ ی درس‌نامه‌ های جامع و کاملا حرفه ‌ای با بررسی خط به خط کتاب درسی
  • شرح آیات و احادیث با بررسی پیام آیات، ارتباطات معنایی و نکات ترکیبی و روابط علت و معلولی بین آن‌ها
  • بیان نکات چالشی کتاب درسی در کادر‌هایی با عنوان زیر ذره‌بین
  • ارائه‌ی بیش از 2500 تست طبقه‌بندی‌شده
  • ارائه‌ی پاسخ ‌نامه‌ی کلیدی برای تمامی سوالات
  • ارائه‌ی پاسخ‌ های کاملا تشریحی همراه با بررسی علت نادرست بودن سایر گزینه‌ها در جلد مکمل (جلد2)

منابع زبان انگلیسی کنکور 

منابع زبان انگلیسی کنکور .png

آشنایی با منابع زبان انگلیسی کنکور با توجه به نقش پررنگ زبان انگلیسی در میان دروس عمومی کنکور، بسیار مهم است. آموزش و یادگیری عمیق و کامل زبان و مطالعه خوب در این زمینه باعث کسب درصد های بالا در کنکور میشود. لذا بدین منظور افراد برای موفقیت و دستیابی به درصد های بالا لازم است، برترین کتاب های کمک آموزشی زبان انگلیسی کنکور را بشناسند. در این راستا به معرفی برترین منابع زبان انگلیسی کنکور میپردازیم.

کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز

کتاب تست زبان انگلیسی جامع کنکور خیلی سبز شامل مباحث دهم، یازدهم و دوازدهم تالیف رضا کیاسالار از سری کتاب های تست جامع خیلی سبز به چاپ رسیده است. مولف کتاب، آقای دکتر رضا کیاسالار هستند که تا امروز هشت جلد کتاب در زمینه زبان انگلیسی از ایشان در انتشارات خیلی سبز به چاپ رسیده است. رضا کیاسالار ، سال ها در زمینه درس زبان انگلیسی کنکور به تدریس پرداخته اند و طی چندین سال سابقه تدریس و تالیف یکی از برجسته ترین اساتید درس زبان انگلیسی کنکور به شمار می آیند. کتاب تست زبان انگلیسی خیلی سبز شامل درسنامه و تست و نکات برجسته درس به درس مطابق با کتاب درسی می باشد. ویرایش جدید کتاب زبان جامع تست خیلی سبز در مجموع شامل 3000 تست تالیفی و کنکوری است.

ویژگی های کتاب زبان جامع کنکور خیلی سبز :

کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز ، شامل همه مطالب مورد نیاز و کاربردی زبان انگلیسی در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم است . از ویژگیهای این کتاب، میتوان به مباحث گرامری آن اشاره کرد که به زبانی ساده بیان شده است. متن کتاب نیز بسیار ساده، روان و قابل فهم می باشد.

درسنامه کتاب زبان انگلیسی جامع خیلی سبز با بیان نکات تستی و مهم هر بخش گرامری و توضیح تکمیلی و جامع واژگان نیاز شما را برای درس زبان برطرف ساخته است. همچنین سعی شده تا درک مطلب نیز در قالب تست های reading و cloze شرح داده شود.

از نکات برجسته کتاب استفاده از مثال های متنوع در حین درسنامه می باشد که باعث تثبیت مفاهیم و مطالب و تمرین هر چه بیشتر میگردد. همچنین برای آن دسته از داوطلبانی که به دنبال تست های سطح بالاتر می باشند بخشی از تست ها با عنوان جمجمه دار که ترکیبی و پیشرفته هست، ارائه شده است.

این کتاب برای داوطلبان کنکور رشته ریاضی ، رشته تجربی و رشته انسانی مناسب می باشد.

بخش های اصلی کتاب زبان جامع کنکور خیلی سبز:

گرامر :

مباحث گرامری کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور به زبانی ساده بیان شده است و به هیچ وجه مفصل نیستند. در هر درس چند مبحث گرامری با مثال های ساده بیان شده است.

واژگان :

قسمت واژگان به صورت کامل قرار داده شده است. در این قسمت، هر واژه، علاوه بر معنی فارسی آن، با یک مثال که آن هم دارای ترجمه فارسی است بصورت کامل آورده شده است.

متن :

این قسمت از آسان به مشکل طراحی شده است به شکلی که با شیبی ملایم سخت و سختتر می شود. ضمنا همه متن ها، ترجمه دارند و شما هیچ گونه مشکلی از این جهت نخواهید داشت.

پاسخنامه تشریحی :

در این قسمت علاوه بر مشخص شدن پاسخ صحیح، توضیحات مفصلی در مورد پاسخ سوال آمده است. بنابراین حتی درصورتیکه پاسخ صحیح را میدانستید، این قسمت را از دست ندهید.

منابع زمین شناسی کنکور 

منابع زمین شناسی کنکور .jpg

شناخت منابع زمین شناسی کنکور برخلاف ضریب پایین این درس در کنکور میتواند کمک شایانی به قبولی در رشته های داروسازی و پزشکی داشته باشد. زمین شناسی، اولین درس دفترچه اختصاصی گروه تجربی می‌ باشد. این درس شامل ۲۵ سوال بوده که زمان تعیین شده برای آن، ۲۰ دقیقه می ‌باشد. بسیاری از دانش آموزان از درس زمین شناسی صرف نظر می ‌کنند. غافل از اینکه این درس می ‌تواند در تراز و رتبه کل و زیر گروه آن ‌ها تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین به بررسی و معرفی بهترین منابع زمین شناسی کنکور پرداختیم.

کتاب تست زمین شناسی یازدهم خیلی سبز کنکور 

کتاب تست زمین شناسی یازدهم خیلی سبز ویژه دانش آموزان پایه یازدهم، توسط انتشارات خیلی سبز ویژه داوطلبان رشته تجربی کنکور به چاپ رسیده است. مولفین کتاب دکتر حمیدرضا میرعالیلو و ریحانه شعبان زاده هستند. این کتاب جزو اولین و بهترین کتاب هایی است که در نظام جدید، در مورد زمین شناسی یازدهم نوشته شده است.

ویژگی‌های کتاب زمین شناسی پایه یازدهم  خیلی سبز

وجود درس نامه های کامل و جامع و سوالات متعدد از ویژگی های کتاب زمین شناسی پایه یازدهم است. ویژگی دیگر وجود تست هایی است که با علامت قفل مشخص شده اند. این تست ها مشکل هستند و شما را به چالش می کشد.

زمین شناسی جامع کنکور مهروماه 

کتاب زمین شناسی جامع کنکور مهروماه ، برای داوطلبان کتاب کنکور رشته تجربی توسط انتشارات مهروماه به چاپ رسیده است. این کتاب کمک درسی که توسط آقای روزبه اسحاقیان نوشته شده است شامل هفت فصل می شود که هر فصل دارای درسنامه های نموداری، بانک تست و پاسخنامه تشریحی می باشد. در انتهای کتاب هم بخش پیوست شامل واژه نامه موارد مهم به همراه سوالات کنکور سراسری و خارج کشور در سال های گذشته قرار گرفته است.

ساختار کتاب زمین شناسی جامع کنکور مهروماه

در ابتدای هر فصل محتوای آن بصورت نقشه مفهومی (نمودار درختی) آمده است. در مرحله بعد شاهد درسنامه هر فصل هستیم که در قالب نمودار درختی بصورت منظم و دسته بندی شده آمده است. در پایان درسنامه های هر فصل ، تست های طبقه بندی شده آمده است. این تست ها به سه شکل سوالات تالیفی، سوالات مهم و سوالات گلچین شده کانون فرهنگی آموزش آمده است.

ویژگی های کتاب زمین شناسی جامع کنکور مهروما ه

  • منطبق با آخرین تغییرات کتاب درسی
  • ارائه مباحث اصلی و پایه ای هر فصل به‌ صورت نمودار های درختی
  • درسنامه ‌های کامل و جامع به همراه طبقه ‌بندی مطالب در هر فصل
  • چیدمان تست‌ های هر فصل به ‌صورت تیپ بندی شده
  • مجموعه ای از پرسش‌های چهار گزینه‌ ای تالیفی و سراسری و خارج از کشور
  • شامل تست‌های آزمون‌ های قلم ‌چی
  • ارائه تست ‌های نظام قدیم مشترک با مطالب نظام‌ جدید
  • بررسی لغات و اصطلاحات مهم کتاب درسی در قالب واژه‌نامه مختصر در پایان کتاب
  • پاسخنامه تشریحی به همراه بررسی تک ‌تک گزینه‌ ها در تست ‌های مهم و ترکیبی

منابع فیزیک کنکور 

منابع فیزیک کنکور .jpeg

آشنایی با منابع فیزیک کنکور با توجه به اهمیت بسیار زیاد درس فیزیک در رشته تجربی، میتواند بسیار مفید واقع شود. درس فیزیک یکی از دروس اساسی رشته تجربی است و مسلما کسب درصد بالا در درس فیزیک می تواند تاثیر مهمی در کسب رتبه نهایی عالی برای کنکور داشته باشد. در رشته تجربی کسب درصد بالا در این درس بسیار موثر می باشد بنابراین به معرفی بهترین منابع فیزیک کنکور برای موفقیت هر چه بیشتر داوطلبان عزیز پرداختیم.

کتاب فیزیک کامل جامع کنکور تجربی جلد 1 سری میکرو طلایی کنکور 

در آغاز باید به این نکته توجه داشته باشید که جلد نخست کتاب به ارائه ‌ی بانک تست پربار از مباحث فیزیک پایه‌ های دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ ی تجربی همراه با پاسخ تشریحی می‌پردازد و مولفان در جلد دوم، درس‌ نامه‌ و مباحث آموزشی همراه با ذکر مثال برای درک بهتر مباحث ارائه‌ کرده‌ اند. باید این نکته را در نظر داشته باشید که چینش مطالب در کتاب به‌ صورت موضوع به موضوع و نه درس به درس و پایه به پایه بوده و همه‌ ی بخش ‌های این کتاب و جلد آموزش با یکدیگر مطابقت دارد.

در هر مبحث تلاش شده از سطر به سطر کتاب درسی حتی پاورقی‌ها و مثال‌ها، سوالات تالیفی چهار گزینه‌ ای مطرح شود. در لا به ‌لای این سوالات، نمونه‌ تست ‌هایی از کنکور داخل و خارج از کشور نیز بیان شده تا هیچ نکته ‌ای از قلم نیفتد. سپس نوبت فهمیدن جواب‌ های غلط و علت آن‌ هاست که در کتاب پاسخنامه تشریحی میتوانید پیدا کنید.

پس از مطالعه‌ ی کتاب‌ های میکرو طلایی و سنجیدن نقاط ضعفتان قادر هستید به هر نوع سوال مرتبط با آن مبحث پاسخ دهید. در کتاب پیش رو، تست‌ هایی که خواندن آن‌ ها برای دانش‌آموزان واجب بوده و به زدن فیزیک با درصد بالا در کنکور کمک چشمگیری می‌کند، با نشان ستاره مشخص شده است. اگر داوطلبان به هر دلیلی زمان کم‌ تری برای مطالعه داشته ‌باشند می‌توانند ابتدا این تست‌ ها را بررسی نمایند.

شایان‌ ذکر است که مطالب این کتاب، از بخش بانک تست دو کتاب سیر تا پیاز فیزیک پایه تجربی و سیر تا پیاز فیزیک دوازدهم تجربی گرفته‌ شده است.

جلد بانک تست میکرو طلایی فیزیک کامل تجربی، به ارائه‌ ی 3800 پرسش‌ های چهار گزینه ‌ای اعم‌ از تالیفی و سراسری همراه با پاسخ‌ های روان پرداخته است.

ویژگی های کتاب فیزیک کامل جامع کنکور تجربی جلد 1 سری میکرو طلایی کنکور 

  • شامل مباحث فیزیک دهم، یازدهم و دوازدهم رشته‌ی تجربی
  • ارائه‌ی 3800 پرسش‌های چهار گزینه ‌ای تالیفی و سراسری
  • ارائه‌ی مفاهیم، تمرینات و مثال ‌های کتاب درسی جدید در قالب تست
  • ارائه‌ی پاسخ ‌نامه‌ های کاملا تشریحی برای تمامی پرسش‌ها
  • استفاده از چند روش حل برای تست‌های مورد نیاز
  • همراه با تست‌ های کنکور سراسری سالهای اخیر
  • ارائه‌ی درس ‌نامه‌ های کاربردی و مباحث آموزشی در جلد مکمل (جلد2)

منابع ریاضی کنکور 

منابع ریاضی کنکور .jpg

منابع ریاضی کنکور با توجه به اینکه درس ریاضی دارای اهمیتی بالا در سه گروه تجربی، ریاضی و انسانی میباشد، شناخت آنها بسیار مهم و حیاتی است. تاثیر درس ریاضی در کنکور ریاضی و همچنین تجربی و انسانی بسیار زیاد است و جزو دروس تخصصی هر سه گروه محسوب میشود. به همین دلیل آشنایی با کتاب های کمک آموزشی و تهیه آنها برای کسب درصد بالا در این درس میتواند مفید باشد. در این راستا به معرفی بهترین منابع ریاضی کنکور پرداختیم.

ریاضیات جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز

کتاب ریاضیات جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز، از سری کتاب‌ های نردبام انتشارات خیلی ‌سبز است که توسط میثم حمزه ای و ریحانه محمدی نژاد نوشته شده است. این کتاب شامل مباحث ریاضی دهم یازدهم و دوازدهم می باشد. کتاب نردبام ریاضی جامع خیلی سبز شامل درسنامه جامع و کامل و کاربردی با رویکرد رسیدن به درصد 100 در کنکور به همراه تست‌ های تالیفی و کنکوری استاندارد ویزه داوطلبان کنکور تالیف و منتشر شده است.

ویژگی های کتاب نردبام ریاضی جامع پیشرفته خیلی سبز :

از جمله ویژگی های این کتاب ، کادرهای تست و پاسخ در بخش درس نامه است که در درک بهتر مطالب، به دانش آموزان کمک زیادی می کند. کتاب ریاضیات نردبام ، شامل 18 فصل می باشد که در هر فصل، درسنامه های کامل همراه با مثال های متعدد توضیح داده شده و پس از آن تست های زیادی برای عمق بخشیدن به دانسته های دانش آموزان قرار داده شده. در پایان کتاب هم پاسخنامه تشریحی آمده که به همه سوالات کتاب پاسخ کامل داده شده و پس از آن پاسخنامه کلیدی آمده که دانش آموزان می توانند در 6 صفحه پاسخ همه سوالات را ملاحظه کنند. در این کتاب مجموعا 2440 تست به همراه پاسخنامه کامل مطرح شده که شما را از مطالعه هر کتاب دیگری در زمینه درس ریاضیات، بی نیاز می کند.

بررسی کتاب ریاضیات جامع پیشرفته نردبام خیلی سبز :

درسنامه

درسنامه کتاب ریاضی نردبام به صورت خلاصه و نکات در لابه لای تست ها به شکل جعبه هایی که بین یک تا شش ، هفت صفحه هستند، قرار گرفته اند. درسنامه ها زبان ساده ای دارند و به لحاظ ساختاری به کتاب های سری تست خیلی سبز بسیار شبیه اند. یعنی نکات و … با توضیحات کوتاهی ارائه شده اند و بعد از آن مثال یا تست های نمونه ای حل شده اند. البته با این تفاوت که درسنامه ها، از سری تست همین انتشارات کاملا خلاصه تر هستند. چند مثال خواندنی تحت عنوان نمونه معمولا قبل از ورود به تست ها وجود دارد. تست های درسنامه خیلی سخت نیستند ولی آسان هم نیستند.

کتاب نردبام ریاضی جامع به صورت تک جلدی منتشر می‌شود و سعی شده تا از اضافه ‌گویی پرهیز شود و یکی از مسائل دیگری که باید درباره درسنامه اشاره کرد، وجود مطالب بیرون از چارچوب کتاب درسی است. شاید نام پیشرفته که روی جلد کتاب درج شده، باعث این موضوع شده است. از جمله موارد خارج از چارچوب کتاب درسی می توان به رسم نمودار در کاربرد مشتق، اکسترمم های مطلق توابع پیوسته در بازه باز، اندازه مماس مشترک های دو دایره در هندسه اشاره کرد. موضوعاتی مثل مستطیل و عدد طلایی در بخش معادلات گویا و قوانین نامساوی ها در نامعادلات نیز، جای خالی شان احساس می شود.

پرسش‌ های چهار گزینه‌ ای (تست)

تست‌ های کتاب ریاضیات جامع نردبام خیلی سبز نقاط ضعف درسنامه را ندارد و با 2440 تست که برای قشر بزرگی از دانش آموزان در طول سال تحصیلی کافی است، می تواند حتی به عنوان منبع اول تست زنی مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع دانش آموزانی که بعد از زدن تست های منبع اول، دنبال منبع مکملی می گردند شاید بسیاری از تست های این کتاب را بدون استفاده بگذارند. چون در همه موضوعات تست های اولیه بسیار ساده اند.

ساختار تست ها هم به این ترتیب است که بعد از هر درسنامه، تست های آن با استفاده چند تیتر از هم جدا شده اند. تست های کنکور سال‌های گذشته تست های آزمون های کانون فرهنگی آموزش قلم چی و تست های برگرفته از تمارین کتاب درسی با همین عنوان در لابه لای تست ها قرار گرفته اند و جایگاه مشخصی ندارند. تست ها همان طور که اشاره شد با سطح ساده تر شروع می شوند و در هر بخش تست های پایانی عموما سخت ترند، ولی خبری از سطح بندی یا علامت دار کردن آنها نیست.

منابع زیست شناسی کنکور 

منابع زیست شناسی کنکور .jpg

شناخت منابع زیست شناسی کنکور برای داوطلبان کنکور تجربی برای تسلط بیشتر بر تست های کنکور و مهارت تست زنی صحیح بسیار مفید و موثر است. زیست شناسی با ضریب 12 بیشترین ضریب و با اهمیت ترین درس در بین دروس گروه تجربی می ‌باشد. از آنجایی که در کنکور تجربی زیست شناسی یکی از مهم ‌ترین دروس به شمار میرود و نقش تعیین کننده ای در رتبه کنکور دارد، در این طلب به معرفی و مقایسه بهترین منابع زیست شناسی کنکور میپردازیم.

زیست شناسی جامع کنکور تست خیلی سبز 

کتاب زیست جامع کنکور خیلی سبز شامل دهم، یازدهم و دوازدهم توسط انتشارات خیلی سبز به چاپ رسیده است. زیست شناسی جامع پینوکیو کنکور جزو پرفروش ترین کتاب های انتشارات خیلی سبز ویژه داوطلبان کنکور رشته تجربی می باشد که در آن، مطالب زیست شناسی دهم، یازدهم و دوازدهم مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی از جامع ترین کتاب‌ های زیست کنکور کتاب خیلی سبز است که نکات تستی را به طور کامل توضیح داده است. این کتاب حجم زیاد و در عین حال درس ‌نامه کامل و روانی دارد.

می‌توان این کتاب را به دلیل جامع و کامل بودنش در زمره بهترین کتاب تست زیست کنکور قرار داد. سطح این کتاب متعادل است ولی درسنامه بسیار خوبی دارد. کتاب خیلی سبز از صفر تا صد زیست را توضیح می‌دهد و برای زیست کنکور بسیار مناسب است. همچنین این کتاب بسیار روان بوده و به همین علت شما هنگام خوندن این کتاب خسته نمی‌شوید و می‌توانید زمان طولانی ‌تری را صرف درس زیست خود کنید.

 ساختار کتاب زیست جامع خیلی سبز به این شکل است که در جلد اول پرسش های چهار گزینه ای و در جلد دوم کتاب، درسنامه و پاسخ تشریحی آن ها آمده است. تست زیست شناسی جامع کنکور پینوکیو انتشارات خیلی سبز تالیف گروه آموزشی ماز می باشد که از برترین مولفان و موسسات آموزشی رشته تجربی و مخصوصا درس زیست شناسی می باشد.

ویژگی های کتاب تست زیست شناسی جامع خیلی سبز

  • پوشش تمامی مطالب دهم و یازدهم و دوازدهم کتاب درسی زیست شناسی
  • نکات برگزیده در زیست شناسی
  • تست های متنوع و طبقه بندی شده در سطح کنکور
  • پاسخنامه کلیدی و تشریحی (در جلد دوم)
  • بیش از 4300 تست تالیفی و کنکوری
  • آزمون های جامع از هر فصل شامل 10 سوال تستی
  • بهره جویی از رنگ بندی و آیکون های متنوع

ساختار اصلی کتاب زیست جامع خیلی سبز در جلد اول

کتاب زیست شناسی جامع پینوکیو شامل سه بخش، سوالات چهارگزینه ای، قسمت آموزشی و پاسخنامه می باشد.

قسمت آموزش و درسنامه : شامل کلیه نکات و مباحث درس زیست شناسی است که بدور از حاشیه به آن ها پرداخته شده است.

سوالات چهار گزینه ای : جلد اول کتاب زیست جامع خیلی سبز به صورت کامل شامل پرسش های چهار گزینه ای زیست شناسی در مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم می باشد. بطوری که دانش آموز با مطالعه کامل زیست جامع خیلی سبز ، چند هزار تست را در درس زیست شناسی حل میکند.

پاسخنامه کلیدی: این بخش در انتهای کتاب در جلد اول قرار دارد و دانش آموز می تواند پاسخ کلیه پرسش های کتاب را به صورت کاملا خلاصه و کلیدی در تنها چند صفحه ملاحظه کند

کتاب آی کیو پلاس زیست شناسی جامع کنکور

مجموعه کتاب‌های IQ به‌ منظور آشنایی دانش‌آموزان با زوایای متفاوتی از محتوای کتب درسی طراحی شده است. به این ترتیب داوطلب می ‌تواند در کنار مطالعه ‌ی کتاب مرجع خود به بانکی جامع از پرسش ‌های چهار گزینه ‌ای سطح دشوار، دسترسی داشته باشد. دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی مختلف با استفاده از مجموعه‌ کتاب ‌های  IQ، از بانک گسترده‌ ی سوالات به همراه پاسخ ‌نامه ‌های کاملا تشریحی بهره خواهند برد. برای دست ‌یابی به بهترین نتیجه توصیه می‌شود، پس از مطالعه‌ ی کتب درسی به سوالات پاسخ دهید و در مرحله ‌ی بعد با توجه به پاسخ ‌نامه به تحلیل جواب‌ ها بپردازید. به این ترتیب می ‌توانید نقاط ضعف خود را شناخته و در جهت برطرف کردن آن ‌ها تلاش کنید.

جلد بانک تست (جلد1) کتاب IQ زیست ‌شناسی رشته‌ ی تجربی، مجموعه ‌ای کامل از تست‌ های طبقه‌ بندی‌ شده همراه با پاسخ ‌نامه‌‌ کلیدی است. این کتاب با همکاری مشترک دکتر محمد عیسایی و دکتر اسفندیار طاهری گردآوری شده و آن‌ ها با تالیف این کتاب دانش‌آموزان را با سبک سوالات و نحوه‌ ی صحیح تست‌ زنی در کنکور سراسری آشنا می ‌کنند. داوطلبان گرامی می‌توانند با تهیه‌ ی جلد دوم این کتاب به بررسی پاسخ‌ نامه ‌ی تشریحی سوالات دسترسی داشته باشند.

ویژگی های کتاب آی کیو پلاس زیست شناسی جامع کنکور

  • ارائه‌ی مباحث دهم، یازدهم و دوازدهم
  • متناسب با درجه سختی سوالات کنکور دو سال اخیر
  • ارائه ی بیش از 4200 تست طبقه‌ بندی ‌شده (تالیفی و سراسری)
  • همراه با تست‌های کنکور سراسری سالهای گذشته
  • ارائه ‌ی پاسخ ‌نامه‌ ی کلیدی برای تمامی سوالات
  • ارائه‌ ی پاسخ ‌نامه‌ ی تشریحی در جلد مکمل (جلد2)

این کتاب از آن دست کتاب‌ هایی است که زمان حل تست‌ هایش برخی از دانش آموزان را به طور کل نا امید می ‌کند، اما دانش آموزان در بازه زمانی بلند مدت متوجه عملکرد عالی این کتاب می ‌شوند. کتاب آی کیو از تست های بسیار سخت گردآوری شده که شما دانش آموزان را در حل تست زیست بسیار قدرتمند می ‌کند. تنها مشکل این کتاب این است که وقت بسیاری از شما می‌گیرد.

این کتاب برای دانش آموران سطح بالا طراحی شده و تست محور است و درسنامه ندارد البته در میان پاسخ تشریحی بخش‌ های توضیحی، جداول مقایسه‌ ای، جداول جمع بندی و ارائه نکات تست خیز را مشاهده می ‌کنید.

در این کتاب سه مدل سوال مشاهده می‌کنید، دسته اول TNT بوده که خلاصه شده Top and Necessary Test  است. اگر فرصت حل کردن همه سوالات را ندارید یا برای مرور نکات تستی به کتاب خود مراجعه کرده‌اید، با زدن این تست‌ها، برای هر آزمونی آماده خواهید شد.

مورد دوم تست ‌هایی هستند که با آیکون R مشخص شده‌ اند، که همان حرف اول Repeat  به معنی تکرار است. این پرسش ‌های چهار گزینه ‌ای، نکات تست‌ های TNT را طور دیگری بیان کرده‌اند. در دور اول تست‌ زنی و یا زمانی که وقت ‌تان کم است، نیازی به زدن این تست‌ ها نخواهید داشت، مگر اینکه نکات تست‌های TNT برایتان جا نیفتاده باشد.

تست ‌هایی که هیچ یک از علامت‌های TNT و R را ندارند، دارای مطالب کم‌ اهمیت ‌تری هستند اما دقت کنید که گاهی این تست‌ها هم ایده‌ های جذاب و خوبی برای کنکورهای آینده دارند. دسته سوم پرسش ‌های چهار گزینه ‌ای هستند که با یکی از علامت ‌های خاص فلش مانند مشخص شده‌اند که نشانگر ترکیبی بودن تست‌ ها با مباحث گذشته، آینده و یا گذشته و آینده با هم هستند. به طور کلی می‌توان این کتاب را بهترین منابع زیست کنکور دانست.

منابع شیمی کنکور 

منابع شیمی کنکور .jpg

آشنایی با منابع شیمی کنکور ، به دلیل اهمیت بالای درس شیمی برای داوطلبان کنکور تجربی و کنکور ریاضی، میتواند بسیار مفید باشد. شیمی ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺩﺭﺱ ﮐﻨﮑﻮﺭ است ﻭ در ﻫﺮ ﺩﻭ ﺭﺷﺘﻪ ﯼ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﯽ دارای 35 تست است. تست های شیمی در کنکور از نظر سختی سیر صعودی داشته است. داوطلبان عزیز برای رسیدن به نتیجه دلخواه و قبولی در رشته دلخواه، در کنار کتاب درسی و تسلط کامل بر روی مفاهیم و مسائل درسی، باید کتاب های کمک اموزشی مناسبی نیز تهیه کنند. در ادامه به معرفی بهترین منابع شیمی کنکور میپردازیم.

شیمی جامع کنکور آبی قلم چی

کتاب شیمی جامع کنکور آبی قلم چی توسط گروه مولفان کانون فرهنگی آموزش شامل شیمی دهم، یازدهم و مقطع دوازدهم ویژه داوطلبان کنکور رشته ریاضی و رشته تجربی در انتشارات قلم چی منتشر شده است. در تالیف این کتاب کنکور سعی شده تا تمام نکات موجود در کتاب درسی آورده شود و دانش آموز در تمامی امتحانات تستی و تشریحی بتواند با اعتماد به نفس بالا شرکت کند و به سوالات پاسخ دهد.

این کتاب دو جلدی است و 3600 تست دارد. جلد اول سوال شامل سوال‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم همراه با پاسخ کلیدی در انتهای کتاب است. جلد دوم پاسخ‌ شامل پاسخ ‌های کاملا تشریحی سوال ‌های جلد اول است. هر فصل این کتاب دارای 3 جز است:

درسنامه، تست و آزمون پایان فصل.

تعداد درسنامه در هر فصل دقیقا منصبق بر تعداد زیر موضوعات آن فصل در کتاب درسی است. در پایان هر فصل یک آزمون جمع ‌بندی 20 تایی طراحی شده است، سطح سوال‌ های این آزمون پایان فصل دشوار هستند.

این کتاب شامل درس ‌نامه درس به درس به همراه بانک تست بی نظیر شامل تست‌های تالیفی و کنکوری و آزمون ‌های قلم چی به همراه پاسخ ‌نامه کلیدی می باشد.

ویژگی ‌های کتاب شیمی جامع کنکور آبی قلم چی

  • شامل 3500 تست شناسنامه ‌دار از شیمی دهم یازدهم و دوازدهم
  • شامل 980 تست کنکور منطبق با کنکور جدید
  • شامل 1030 سوال از آزمون ‌های قلم‌ چی
  • شامل 1490 تست تالیفی برای پوشش کامل مطالب و مفاهیم کتاب درسی
  • به صورت پیمانه ‌ای شامل 217 پیمانه به همراه درس ‌نامه
  • ارائه ‌ی آزمون ‌های جمع ‌بندی شامل 12 آزمون
  • پاسخ ‌نامه کلیدی
  • پاسخ ‌نامه تشریحی کلیه سوالات کتاب در جلد دوم

ساختار کتاب شیمی جامع کنکور آبی قلم چی :

در این کتاب سعی شده است تمام مطالب کتاب درسی پوشش داده شود. به همین منظور در طراحی سوالات این کتاب سعی شده از ریز ترین نکات موجود در کتاب، تست طراحی شود و در کنار سوالات شناسنامه آن سوال ذکر شده تا دانش آموز متوجه شود این سوال از کدام قسمت کتاب آورده شده است. آنچه در این کتاب به آن توجه شده است توازن در اهمیت و پرداختن به هرفصل با توجه به میزان اهمیت آن فصل می باشد. در طراحی تست ها نیز این نکته لحاظ شده است.

یک درخت نامه برای هر فصل تنظیم شده است که تمام موضوعات و زیر فصل ها در این درخت نامه آمده است. بعد از پاسخ به سوالات، درس نامه ارائه شده است که حاوی نکات موجود در سوالات می باشد. به منظور تمرین و تکرار بیشتر، تعدادی تمرین در این درس نامه ارائه شده است.در این کتاب انواع تست های کنکور سراسری، تست های کانون و تست های تالیفی جدید آورده شده است. همچنین سوالات طبقه بندی شده می باشند تا تمام مطالب که ممکن است در کنکور در قالب نمودار و تصاویر آورده شود را پوشش دهد. در نهایت و در قسمت پاسخ تشریحی، تمام نکات کلیدی برای پاسخگویی به سوال آورده شده است تا دانش اموز با نکات پاسخگویی به سوالات آشنا شوند.

مشاوره و برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی

یکی از مهمترین نکاتی را که کلیه داوطلبان آزمون های سراسری می بایست به آن توجه داشته باشند، مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی صحیح و همچنین استفاده از روش های صحیح مطالعه می باشد. تمام کسانی را که در آزمون های سراسری رتبه های برتر را کسب نموده اند، برنامه ریزی درسی ویژه همراه با نظم مطالعاتی را در دستور کار خود قرار داده اند. برنامه ریزی امری است که برای هر فرد منحصر به فرد می باشد و توسط مشاور تحصیلی فرد تعیین می شود و کلیه داوطلبان نمی توانند از یک نوع روش برنامه ریزی برای موفقیت استفاده نمایند زیرا هر یک از داوطلبان دارای شرایط فردی و محیطی متفاوتی هستند.

در برنامه ریزی درسی و بکارگیری روش های صحیح مطالعه بایستی به چند نکته توجه داشت. در یکی از این موارد بایستی وظایف خود را به درستی بشناسید و برای انجام این وظایف مدیریت زمان را بکار ببرید. در برنامه ریزی درسی همواره بایستی اولویت بندی بین وظایف را به درستی انجام دهید که این اولویت بندی بر اساس میزان فشار زمانی برای انجام آن کار و یا از طریق میزان پیچیدگی و حاد بودن مسئله تعیین می شود. همانطور که گفته شد روش های برنامه ریزی درسی صحیح بین افراد متفاوت است بدین معنی که با توجه به استعداد متفاوت و هدف های متفاوت برای افراد برنامه ریزی درسی آنها و اولویت بندی آنها نیز متفاوت خواهد بود. همچنین یکی از موارد دیگر که در برنامه ریزی و مدیریت زمان درس خواندن مهم می باشد توجه به فاکتورهای محیطی می باشد که این فاکتورها همواره در کیفیت مطالعه و برنامه ریزی شما موثر خواهد بود. بنابراین همواره به نکاتی مانند اولویت بندی کارها برای انجام دادن و همچنین مدیریت زمان با رعایت فاکتورهای محبطب موثر توجه داشته باشید.

روش های صحیح مطالعه نیز عامل موثر دیگری است که بایستی داوطلبان کنکور به آن توجه داشته باشند. بکارگیری روش های غلط در مطالعه موجب کاهش بازدهی مطالعاتی شما می شود و میزان یادگیری شما را به شدت کاهش می دهد. داوطلبان می بایست از طریق مشاوره تحصیلی مناسب با بکارگیری روش های مناسب درس خواندن همواره موجب تسریع در سرعت یادگیری و فهم عمقی مطالب شوند.

داوطلبان کنکورهای مختلف در مقاطع مختلف تحصیلی حتما به این نکته توجه داشته باشند که باز هم روش درس خواندن روشی ثابت برای تمامی داوطلبان نمی باشد اما می توان با بکارگیری اصول مطالعه این روش ها را برای خود امتحان کنید. اما آنچه که مهم است حفظ روش های مختلف برنامه ریزی درسی و نظم مطالعاتی و کم کردن عوامل برهم زننده تمرکز در حین مطالعه می باشد. همچنین در روش های صحیح مطالعه بطور کامل توضیحات مربوط به روش های گوناگون مطالعه را خدمت شما توضیح خواهیم داد.

هر یک از داوطلبان کنکور می بایست با مشاور ویژه رشته خود صحبت کرده و با در میان گذاشتن شرایط مخصوص خود مشاور را در ارائه برنامه ریزی صحیح یاری نماید.

همراه تحصیلی با همکاری با مشاوران مجرب در کلیه رشته های تحصیلی و مقاطع تحصیلی توانسته است زمینه را برای مشاوره تحصیلی تخصصی کلیه داوطلبان کنکور فراهم نماید تا داوطلبان بتوانند با استفاده از روش های مناسب برنامه ریزی درسی و روش های مطالعاتی درست، در مسیر درست گام بردارند و بهترین نتیجه را در آزمون بدست آورند.