همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

تحصیل در آمریکا

تحصیل در آمریکا به دلیل برخورداری از معتبر ترین دانشگاه ها و با کیفیت ترین سیستم های آموزشی جهان، هرساله متقاضیان زیادی دارد.یکی از دلایل جذب مخاطبان جهت تحصیل در آمریکا، امکان تحصیل رایگان و برخورداری از بورسیه تحصیلی در آمریکا میباشد. دانشگاه های آمریکا دارای رنکینگ جهانی زیر ۵۰ و کیفیت بالای آموزشی میباشند. یکی از راه های اخذ اقامت آمریکا از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور است.

تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، در غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا و از جنوب با مکزیک همسایه‌ است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. این کشور از نظر جمعیت دارای رتبه سوم جهانی می باشد. کشور ایالات متحده آمریکا زبانی رسمی ندارد و زبان انگلیسی زبان رسمی این کشور نیست. اما اکثر جمعیت این کشور به زبان انگلیسی صحبت می کنند. ایالات متحده از نظر تولید ناخالص داخلی، ابر قدرت اقتصادی جهان به حساب می آید. این کشور به لحاظ تاریخی از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی، جزو بالاترین کشورهای جهان بوده است. پایتخت این کشور، شهر واشنگتن دی سی و پرجمعیت ترین شهر آن نیز نیویورک است. واحد پول این کشور دلار میباشد. کشور آمریکا از نظر نظام آموزشی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و بسیار قوی عمل می کند.

دانشگاه های آمریکایی به دلیل کیفیت آموزشی بالا در دنیا بسیار مشهور هستند و هر ساله پذیرای دانشجویان بین المللی فراوانی هستند.

مهاجرت تحصیلی به آمریکا به دلیل قدمت و معتبر بودن دانشگاه های آن در سراسر دنیا و امکانات بسیار ویژه ای که کشور آمریکا در اختیار دانشجویان برای تحصیل در آمریکا قرار می دهد، هر ساله متقاضیان زیادی را به خود جذب میکند.

تحصیل در آمریکا، این امکان را به افراد میدهد که در برترین و معتبرترین دانشگاه‌های دنیا و با بهترین امکانات آموزشی تحصیل کنید. در میان دانشجویان خارجی، دانشجویان ایرانی نیز هرساله برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های برتر آمریکا، اقدامات لازم را انجام می‌دهند. وجود بورسیه‌های تحصیلی آمریکا به ‌صورت کامل و تخفیف‌ های بسیار عالی در شهریه دانشگاه‌های آمریکا متقاضیان را مجاب به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آمریکایی می‌نماید.

چرا تحصیل در آمریکا انتخاب دانشجویان است؟

امرییکا.jpg

بدلیل شرایط مطلوب اقتصادی، رفاهی و پیشرفت‌ های قابل‌ توجه در مباحث علمی و فناوری، آمریکا سالانه پذیرای مهاجران زیادی است که برای اهداف مختلفی همچون کار، سرمایه گذاری یا تحصیل به این کشور سفر می‌کنند. کشور آمریکا از لحاظ سطح آموزشی، در میان رتبه‌های برتر جهان قرار دارد و هرساله، بورسیه‌های متنوعی را برای علاقه ‌مندان به تحصیل در این کشور ارائه می ‌دهد. آمریکا دارای بهترین کالج‌ ها و دانشگاه ‌ها با بالاترین رتبه ‌ها در رنکینگ جهانی است.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در آمریکا

کشور آمریکا دارای یکی از بهترین سیستم های آموزشی دنیا میباشد. ایالات متحده آمریکا دارای بهترین کالج ها و دانشگاه ها با بهترین رتبه ها میباشد و مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری که از دانشگاه های کشور آمریکا صادر می شوند در کل دنیا مورد تایید و شناخته شده هستند. همچنین ایالات متحده آمریکا برترین و قوی ترین دانشگاه های دنیا را در خود جای داده است، به همین دلیل باعث شده است که افراد زیادی تمایل به  مهاجرت تحصیلی به آمریکا داشته باشند.

مقاطع تحصیلی در آمریکا، شامل ۱۲ سال تحصیل در مدارس این کشور و سپس تحصیل در کالج ‌ها و ورود به دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ‌ارشد و دکترا است. در ادامه به بررسی این مقاطع تحصیلی در آمریکا می ‌پردازیم:

تحصیل در مدارس آمریکا

دانش آموزان کشور آمریکا، مانند اکثر کشورهای دنیا، ۱۲ سال تحصیلی را در مقطع ابتدایی تا دبیرستان سپری میکنند. این ۱۲ سال تحصیل، از سن ۶ سالگی شروع و تا ۱۸ سالگی ادامه می‌ یابد. دانش آموزان، معمولا از سن ۳ تا ۶ سالگی در مراکز مراقبت از کودکان یا مهدکودک‌ها شروع به آموزش و یادگیری می ‌نمایند. از سن ۶ تا ۱۱ سالگی به مدت ۵ سال در مقطع ابتدایی تحصیل می‌ کنند. از سن ۱۱ تا ۱۴ سالگی دوره‌ های متوسطه را می‌گذرانند، و پس‌از آن به مدت ۴ سال در مقطع دبیرستان، تحصیلات ۱۲ ساله خود را تکمیل میکنند.

مدارس خصوصی هزینه های تحصیل بالایی را شامل می شود و البته شامل امکانات تحصیلی و آموزشی بسیار بالایی می باشد، اما مدارس دولتی برای دانش آموزان آمریکایی رایگان است و سیستم نظام آموزشی آن ها به نسبت مدارس خصوصی معمولی و نرمال می باشد. حدود 85 تا 90 درصد دانش آموزان آمریکایی در مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان تحصیل می نمایند.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا

دانش‌آموزان پس ‌از اتمام تحصیلات ۱۲ ساله خود در مقطع دیپلم، می‌توانند اقدامات لازم را برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در آمریکا انجام دهند. دانشجویان در مقطع کارشناسی، معمولا ۴ سال در دانشگاه مشغول به تحصیل میشوند تا مدرک لیسانس را دریافت نمایند. دانش آموزان می توانند یا یک دوره دو ساله برای فوق دیپلم (در صورتی دیپلم 11 ساله داشته باشند) و یا یک دوره ۴ ساله برای لیسانس (زمانی که دیپلم 12 ساله را داشته باشند) را انتخاب کنند، پس از آن دانشجویان الزاما تا سال دوم کالج باید یک رشته مورد نظر را انتخاب نمایند. از مدارک مهم برای پذیرش در این مقطع مدرک زبان انگلیسی تافل یا آیلتس حدود 6 می باشد.

 همچنین افرادی که تمایل دارند زودتر وارد بازار کار شوند، می‌توانند با ثبت ‌نام در کالج‌ ها و گذراندن دو سال تحصیلی، مدرک فوق دیپلم را دریافت کنند و وارد بازار کار شوند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آمریکا می توانند برای مقطع کارشناسی ارشد نیز اقدام کنند. دانشجویان برای ورود به این مقطع مستلزم گذراندن ۱۶ سال تحصیلات رسمی هستند یعنی باید دوازده سال مدرسه ابتدایی و متوسطه و چهار سال مقطع کارشناسی را گذرانده باشند. مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا 2 ساله است. دانشجویان در رشته های مختلف می توانند از دانشگاه های مختلف این کشور در این مقطع پذیرش دریافت نمایند. دانشجویان این مقطع، علاوه ‌بر دروسی که ملزم به گذراندن ‌آن‌ها هستند، باید دوره ‌های کارآموزی خود را نیز سپری کنند. دوره‌ های کارآموزی، این فرصت را به دانشجویان می‌ دهد تا اطلاعات و مهارت‌ های لازم مخصوص رشته تحصیلی خود را بیاموزند.

تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا

راه دیگر مهاجرت تحصیلی به آمریکا، تحصیل در مقطع دکترا در این کشور است. نکته بسیار مهم در این خصوص این است که افراد باید یک پروپوزال قوی و مدرک زبان با نمره بالا داشته باشند. معمولا برای پذیرش در این مقطع آیلتس بالای 7 مورد نیاز است. موضوع دیگر داشتن یک استاد راهنما است که در اخذ پذیرش مقطع دکترا بسیار مهم می باشد. طول دوره تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا حدود 4 سال تا 6 سال می باشد.

افراد برای ورود به مقطع دکترا باید در آزمون‌های تخصصی مانند GRE وGMAT شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند. البته این نمره قبولی در نظر دانشگاه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود. دانشگاه‌‌ های با رتبه بالا، نمره‌ های قبولی بالاتری را مد نظر دارند که این امر، رقابت بین دانشجویان را سخت‌ تر میکند.

پایان ‌نامه در دوره دکترا عموما 1 سال یا بیشتر طول می‌کشد و به اندازه یک کتاب باید نگاشته شود. پس از اتمام پایان ‌نامه و دفاعیه در حضور کمیته سه تا پنج نفری از اساتید، دانشجویان مدرک دکترا دریافت می‌کنند.

تحصیل در رشته های مختلف در آمریکا

تحصیل پزشکی در آمریکا

آمریکا با توجه به رزومه عالی خود در زمینه پزشکی گزینه بسیار ایده آلی برای رشته های پزشکی میباشد. به همین دلیل افراد بسیاری تحصیل پزشکی در آمریکا را انتخاب می کنند. سراسر دنیا تحت تاثیر علم پزشکی آمریکا قرار دارند و این کشور الگوی بیشتر کشورهای دنیا می باشد.

دانشجویان علاقه مند به تحصیل پزشکی در آمریکا باید دارای مدرک دیپلم ۱۲ ساله و همچنین معدل بالایی را کسب کرده باشند. متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی آیلتس با نمره حداقل ۶٫۵ را داشته باشند.

مدت زمان تحصیل پزشکی در آمریکا 4 سال می باشد. البته بستگی به رشته مورد تحصیل دانشجویان دارد.

متقاضیان باید برای ورود به دانشگاه جهت تحصیل در رشته پزشکی در آزمون ورودی شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی می توانند نسبت به تحصیل اقدام نمایند. این آزمون با نام MCAT شناخته میشود. که تقریبا بیشتر از ۶۰ سال است که قسمتی از فرایند اخذ پذیرش رشته پزشکی می باشد. متقاضیان تحصیل  پزشکی در آمریکا باید حتما در این آزمون شرکت نمایند مسئولیت و طراحی این آزمون نیز بر عهده انجمن کالج‌های پزشکی آمریکا (AAMC) و دانشکده‌های پزشکی این کشور می باشد.

کلیه دانشکده‌های پزشکی آمریکا نیاز به اتمام دوره چهارساله در مقطع کارشناسی را دارند و از شما می‌خواهند دانش علمی خود را در زمینه‌های زیست ‌شناسی، شیمی عمومی و شیمی آلی به اثبات برسانید. به این دوره ۴ ساله پیش پزشکی می‌گویند. پس از گذراندن این دوره 4 ساله و دریافت مدرک لیسانس، دانشجو می‌تواند با شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌های پزشکی این کشور، وارد دوره تحصیلی پزشکی در دانشگاه‌های آمریکا شود. دانشجویان پس‌از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه، مجددا باید در آزمون دیگری شرکت کنند تا فارغ‌التحصیل شوند.

تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

طول دوره دندانپزشکی عمومی در آمریکا ۴ سال است. در این رشته مباحث دندانپزشکی مانند پریودنتیکس، ارتودنسی، اندودنتیکس، دندانپزشکی کودکان، پروتز دندان و جراحی دندان و بیماری های دهان ودندان آموزش داده می شود. برنامه های دندانپزشکی در طول مدت تحصیل علاوه بر یادگیری دروس تخصصی، به صورت تئوری و عملی نیز به آموزش نحوه مدیریت یک عمل و کار با انواع مختلف بیماران می پردازند. دانشجویان با گذراندن این دوره و دریافت مدرک کارشناسی، می‌تواند با شرکت در آزمون DAT که مخصوص ورود به دانشگاه‌های دندانپزشکی آمریکا است، وارد دانشگاه‌های این کشور شود.

در ۲ سال اول دانشکده دندانپزشکی، دانشجویان بیشتر وقت خود را صرف مطالعه علوم پایه زیست شناسی و یادگیری ساختار و مباحث مربوط به دهان و دندان و بیماری‌هایی که می‌ توانند بر آن تاثیر بگذارند می‌ کنند.

در ۲ سال بعدی نیز، دانشجویان شروع به گذراندن دوره‌های کارآموزی خود در مراکز درمانی می کنند.

پس از پایان ۴ سال تحصیل، مدرک دکترای جراحی دندانپزشکی DDS دریافت می‌کنید که مخفف  Doctorate of Dental Surgery است و یا مدرک دکترای دندانپزشکی DMD را دریافت می‌کنید که مخفف Doctorate of Medicine in Dentistry است.

تحصیل رشته های مهندسی در آمریکا

مهندسی یک رشته در حال رشد است که دارای چشم انداز شغلی زیادی در آمریکا و سایر کشور های جهان است ، دانش آموزانی که علاقه زیادی به ریاضیات و علوم دارند باید این مسیر تحصیل و تخصص های مختلفی را که ارائه می دهند در نظر بگیرند.

برنامه های مختلفی برای رشته مهندسی در سراسر آمریکا وجود دارد که دانشجویان بین المللی می توانند انتخاب کنند، رشته های مهندسی این امکان را به افراد می دهد تا ضمن استفاده از علوم و ریاضیات ، انواع مختلف ساختار ها، ماشین ها و فرایند های مختلف را طراحی و به کار گیرند.

رشته های مهندسی به دلیل فرصت های شغلی و میزان درآمدی که در اختیار دارند ، در حال تبدیل شدن به یک حوزه مطالعاتی بسیار محبوب است ، این رشته تحصیلی یک موضوع چالش برانگیز و در عین حال پاداش آور است که شامل ریاضیات، علوم و دانش عملی برای طراحی ، ساخت و حل مسئله است.

اولین مقطع تحصیل در رشته های مهندسی در آمریکا مقطع کارشناسی است که علاقمندان ادامه تحصیل در این رشته می توانند در مقطع کارشناسی ارشد به مدت 1 تا 2 سال بسته به رشته تحصیلی خود ادامه تحصیل داده و برای تحصیل در مقطع دکتری آماده شوند ، دوره دکتری در این کشور بین 4 تا 6 سال طول می کشد.

شرایط ورود به برنامه های مهندسی از نظر دانشگاه متفاوت است ، اما موارد مشترکی وجود دارد:

 اکثر دانشگاه ها به عنوان بخشی از الزامات تحصیلات عمومی خود نیازمند معدل بالا و نمرات عالی در دروس ریاضی و علوم ، تسلط به زبان انگلیسی و ارائه مدرک تافل 90 و یا آیلتس 6 و نمره حد نصاب در آزمون SAT هستند ، به علاوه بسیاری از دانشگاه ها کلاس های مختلفی را ارائه می دهند که به دانشجویان بالقوه مهندسی اجازه می دهد تا تخصص های مختلف این رشته را کشف کنند.

حتی برخی از کالج ها دانش آموزان را ملزم به گذراندن آزمون های مهارت ریاضی و فیزیک قبل از ورود به برنامه های خود می کنند، زیرا این مهارت ها برای تبدیل شدن به یک مهندس موفق ضروری است.

برخی از انواع رشته های مهندسی ارائه شده در دانشگاه های آمریکا شامل مهندسی صنعت ، مکانیک ، الکترونیک ، شیمی و عمران است. با افزایش محبوبیت مهندسی ، زمینه های تخصصی خاصی از جمله مهندسی هسته ای، مهندسی معماری و مهندسی صدا ارائه می شود.

آزمون های مورد نیاز برای تحصیل در آمریکا

یکی از شرایط تحصیل در آمریکا شرکت و قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه ها است. این آزمون ها برای ارزیابی دانشجویان بین المللی برای پذیرش در دانشگاه ها و کالج های آمریکایی برگزار می شوند که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد:

آزمون استعداد تحصیلی  SAT

SAT  امتحانی که توسط سرویس آزمون آموزشی برگزار می شود و برای پیش بینی امکان پیشرفت فرد در یادگیری موضوعات دانشگاهی در سطح دانشگاه استفاده می شود. این آزمون یک آزمون چند گزینه ای کتبی است که توسط هیئت مدیره کالج ایجاد و اجرا می شود.

هدف از SAT اندازه گیری میزان آمادگی دانش آموز دبیرستانی برای تحصیل در دانشگاه و تهیه کالج با یک نقطه داده مشترک است که می تواند برای مقایسه همه متقاضیان استفاده شود. نمره کامل SAT ، 1600 است.  این آزمون 4 توانایی دانشجویان را برسی می کند که شامل زبان انگلیسی، ریاضی، خواندن و علوم پایه که یک بخش اختیاری به نام نوشتار هم دارد می شود.

آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی  GRE

آزمون عمومی GRE یک آزمون لازم برای متقاضیانی است که به دنبال پذیرش در مدارس تحصیلات تکمیلی در رشته هایی غیر از تجارت ، حقوق و پزشکی هستند.

این یک آزمون کامپیوتری است که در 3 هفته آخر هر ماه تقویمی سال ارائه می شود. این آزمون دانشجویان را در زمینه مهارت های زبانی، استدلال کمی، تفکر انتقادی و نوشتار تحلیلی میسنجد.

آزمون های موضوعی  GRE

آزمون موضوعی GRE برای موفقیت در مقطع کارشناسی در 7 رشته ذکر شده در زیر است ، هر آزمون موضوعی برای دانشجویانی در نظر گرفته شده است که در آن حوزه خاص تحصیل کرده و یا دارای زمینه گسترده ای هستند.

متقاضیان احتمالی فارغ التحصیل در آزمون های موضوعی شرکت می کنند، نمرات آزمون GRE توسط پنل های پذیرش یا بورس تحصیلی برای تکمیل سوابق کارشناسی و سایر مدارک تحصیلی برای تحصیلات تکمیلی استفاده می شود. این هفت رشته عبارتند از:

  • بیوشیمی ، سلول و زیست شناسی مولکولی
  • زیست شناسی
  • شیمی
  • ادبیات به انگلیسی
  • ریاضیات
  • فیزیک
  • روانشناسی

آزمون استعداد عمومی مدیریت  GMAT

GMAT  برای پذیرش در مدرسه بازرگانی مورد نیاز است. این یک آزمون کامپیوتری است که در 3 هفته آخر هر ماه تقویمی سال ارائه می شود. این آزمون دانش آموزان را در مهارت های کلامی، مهارت های کمی (ریاضی) و مهارت تحلیلی آزمایش می کند.

این آزمون توسط سرویس تست آموزشی به نمایندگی از شورای پذیرش مدیریت تحصیلات تکمیلی ایجاد و اجرا می شود ، تقریبا تمام مدارس بازرگانی با کیفیت خوب در جهان برای برنامه های MBA تمام وقت خود را به آن نیاز دارند.

مدرک زبان تافل

TOEFL برای ارزیابی مهارت انگلیسی برای افراد غیر بومی مورد نیاز است. این آزمون برای دانشجویانی که مایل به شروع تحصیلات کارشناسی یا کارشناسی ارشد در ایالات متحده هستند ، الزامی است. TOEFL یک آزمون رایانه ای است که در طول سال برگزار می شود. این آزمون شامل 4 بخش درک شنیداری، ساختار، درک مطلب و نوشتن است.

برترین دانشگاه های آمریکا

آمریکا دارای بیش از 1500 موسسه آموزش عالی است که هر فرد با هر سلیقه و هر تخصصی می تواند برنامه تحصیلی مورد نظر خود را در این کشور پیدا کند.

دانشگاه های آمریکا هر ساله در فهرست دانشگاه های برتر در زمینه های مختلف جای می گیرند برای مثال معتبرترین دانشکده های حقوقی ، مدارس پزشکی و مدارس تجاری در جهان در این کشور قرار دارند. افرادی که از بهترین دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل می شوند می توانند در مشاغل گوناگون پردرآمد استخدام شده و وارد بازار کار مناسب شوند و درآمد بالایی داشته باشند. دانشگاه های ایالتی و غیر ایالتی بسیاری در آمریکا وجود دارند که در سطح دنیا و بین الملل نیز دارای بهترین رنکینگ و رتبه ها می باشند. در ادامه با تعدادی از برترین دانشگاه های آمریکا آشنا خواهیم شد:

دانشگاه هاروارد

این دانشگاه یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی و یکی از اعضای لیگ آیوی است که در کمبریج، ماساچوست واقع شده‌ است. این دانشگاه در سال 1638 تاسیس شد. هاروارد قدیمی ‌ترین موسسه آموزش عالی در آمریکا و از معتبرترین موسسات جهان است. نفوذ و قدرت و همچنین کیفیت بسیار بالای سطح آموزشی این دانشگاه، آن را به یکی از مشهورترین دانشگاه ‌های جهان تبدیل کرده‌ است. هاروارد در میان تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در دنیا از بزرگترین پشتوانه های مالی بهره مند است.

این دانشگاه در رتبه ۱ دانشگاه های آمریکا و رتبه1 برترین دانشگاه های پزشکی جهان قرار دارد. این دانشگاه شامل دانشکده های هنر و علوم،پزشکی و دندانپزشکی، معماری، الهیات، آموزش، مدرسه جان اف کندی دانشگاه هاروارد و دانشکده حقوق و…میباشد.

 بورسیه تحصیلی ICRT یک نوع بورس برای دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه هاروارد است که برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی برای پژوهش های پزشکی در نظر گرفته شده است.

این دانشگاه از ده دانشکده دانشگاهی به اضافه موسسه رادکلیف برای مطالعات پیشرفته تشکیل شده است ، رشته های تحصیلی مختلف در زمینه های علوم و هنر را برای دانشجویان مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می دهد ، هاروارد دارای سه پردیس اصلی است و بیش از 20000 داوطلب از جمله دانشجویان کارشناسی ، کارشناسی ارشد و حرفه ای در این دانشگاه ثبت نام می کند.

دانشگاه نیویورک

دانشگاه نیویورک مشهور به NYU، در سال ۱۸۳۱ تاسیس شد. دانشگاه نیویورک یکی از بزرگ ‌ترین موسسات آموزش عالی خصوصی در ایالات متحده آمریکا است. این دانشگاه در میان دانشگاه‌ های کشور آمریکا دارای‌ شهرت فراوانی است و به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های‌ ایالات متحده شناخته می‌شود. این دانشگاه در میان ۴۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. دانشگاه نیویورک نقش مهمی‌ در‌ آموزش و پرورش افراد نخبه دارد.‌

پردیس اصلی دانشگاه در مرکز منهتن قرار دارد.‌ دانشکده‌های‌ این دانشگاه شامل دانشکده هنر و علوم انسانی، دانشکده پزشکی و دندانپزشکی‌، دانشکده مهندسی و تکنولوژی، دانشکده علوم زندگی، دانشکده فیزیک‌، دانشکده علوم اجتماعی‌، دانشکده اقتصاد‌، دانشکده کامپیوتر، دانشکده حقوق، دانشکده آموزش، دانشکده روانشناسی‌ و دانشکده جغرافیا‌ هستند.‌

دانشگاه بوستون

دانشگاه بوستون چهارمین دانشگاه بزرگ و برتر در آمریکا می باشد که در ایالت ماساچوست قرار گرفته است. هر ساله دانشجویان بسیاری از سراسر جهان برای تحصیل در این دانشگاه اقدام میکنند. این دانشگاه رتبه ۶۱ را در بین دانشگاه‌ های جهان به خود اختصاص داده است. دانشکده های این دانشگاه شامل دانشکده‌ پزشکی و دندانپزشکی، دانشکده آموزش، دانشکده هنر، دانشکده علوم و فنون، دانشکده الهیات، دانشکده مدیریت، دانشکده حقوق، دانشکده بهداشت، دانشکده ارتباطات، دانشکده مهندسی و دانشکده امور اجتماعی میباشد. دانشکده پزشکی این دانشگاه جزو ۵۰ دانشگاه برتر پزشکی و دندانپزشکی جهان قرار دارد.

دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا از قدیمی ‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ های آمریکا و جهان است. براساس آخرین رتبه بندی موسسه  US News، این دانشگاه در حال حاضر پس از دانشگاه پرینستون و هاروارد، سومین دانشگاه برتر آمریکا می باشد. دانشگاه کلمبیا در نیویورک در سال ۱۷۹۱ در بخش منهتن در نیویورک واقع شده است.

دانشکده های این دانشگاه شامل دانشکده معماری و نقشه کشی، دانشکده هنر، دانشکده مدیریت، دانشکده پزشکی و دندانپزشکی، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی، دانشکده مطالعات عمومی، دانشکده حقوق، دانشکده پرستاری، دانشکده تربیت معلم و… میباشد. این دانشگاه رتبه ۶۶ را در بین بهترین دانشگاه های پزشکی جهان دارد.

 

دانشگاه استنفورد

دانشگاه استنفورد یکی از معتبرترین و برترین دانشگاه جهان است که بر اساس رتبه بندی موسسه‌ QS، دومین دانشگاه برتر جهان است. این دانشگاه در استنفورد، در نزدیکی شهر سانفرانسیسکو در مجاورت دره سیلیکون در ایالت کالیفرنیا، قرار دارد.

دانشگاه استنفورد به عنوان رقابتی ‌ترین دانشگاه جهان شناخته می‌شود. در واقع ورود به استنفورد از هر دانشگاهی در جهان سخت ‌تر است.

فارغ ‌التحصیلان دانشگاه استنفورد شمار بسیاری از ابر شرکت‌های بسیار موفق بین‌المللی از جمله گوگل، یاهو، لینکدین، اسنپ چت، اینستاگرام، و… را تاسیس کرده‌ اند.

دانشکده های این دانشگاه شامل دانشکده مدیریت، دانشکده علوم زمین، دانشکده آموزش، دانشکده مهندسی، دانشکده علوم انسانی دانشکده حقوق و دانشکده پزشکی و دندانپزشکی میباشد. این دانشگاه رتبه ۴ را در بین بهترین دانشگاه های پزشکی آمریکا و رتبه ۲۲ را در بین بهترین دانشگاه های پزشکی جهان دارد.دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد یکی از دانشکده‌های پزشکی پیشرو است که در مرکز پزشکی استنفورد، در دانشگاه استنفورد قرار گرفته ‌است. ساختمان این دانشکده در سال ۱۹۵۹ به پردیس اصلی دانشگاه استنفورد منتقل شد.

موسسه فناوری ماساچوست

انستیتوی فناوری ماساچوست یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی در کمبریج ، ماساچوست است ، این موسسه دارای یک پردیس شهری است که بیش از یک مایل در امتداد رودخانه چارلز امتداد دارد.

این موسسه همچنین تعدادی از امکانات مهم خارج از دانشگاه مانند آزمایشگاه MIT Lincoln ، مرکز بیتس و رصدخانه Haystack و همچنین آزمایشگاه های وابسته مانند موسسات Broad و Whitehead را در بر می گیرد.

 موسسه فناوری ماساچوست در سال 1861 در پاسخ به صنعتی شدن روزافزون ایالات متحده تاسیس شد. یک مدل دانشگاه پلی تکنیک اروپایی را پذیرفت و بر آموزش آزمایشگاهی در علوم کاربردی و مهندسی تاکید کرد. از آن زمان نقشی اساسی در توسعه بسیاری از جنبه های علوم مدرن، مهندسی، ریاضیات و فناوری داشته است و به دلیل نوآوری و قدرت علمی بسیار مشهور است.

این دانشگاه اغلب به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان شناخته می شود. دانشگاه فناوری ماساچوست اغلب در بین 5 دانشگاه برتر در رتبه بندی های مختلف معرفی می شود. هم اکنون موسسه فناوری ماساچوست یک دانشگاه مستقل ، مختلط آموزش و پرورش، دارای وقف خصوصی است که در پنج مدرسه معماری و برنامه ریزی، مهندسی، علوم انسانی، علوم هنری و اجتماعی، مدیریت و علوم سازمان یافته است.

دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا با نرخ قبولی در مقطع کارشناسی 5.8 درصد، در حال حاضر سومین کالج انتخابی در ایالات متحده و دومین دانشگاه انتخابی پس از هاروارد است. اولین رئیس آن ساموئل جانسون بود و در طول سال ها کلمبیا فارغ التحصیلان برجسته زیادی را از برندگان اسکار و برندگان نوبل تا قضات دادگاه عالی تربیت کرده است.

این دانشگاه در 20 مدرسه از جمله مدارس کارشناسی مانند کالج کلمبیا ، دانشکده مهندسی و علوم کاربردی بنیاد فو و دانشکده مطالعات عمومی و همچنین مدارس تحصیلات تکمیلی مانند دانشکده حقوق کلمبیا ، کالج پزشکان و جراحان کلمبیا ، دانشکده روزنامه نگاری کلمبیا و دانشکده تجارت کلمبیا سازمان یافته است.

دانشگاه پرینستون

این دانشگاه در ایالت نیوجرسی و در شهر پرینستون در سال 1746 ساخته شد. در ابتدا یک کالج بود که پس از آن با ایجاد دانشکده های مختلفی به یک دانشگاه بزرگ تغییر عنوان پیدا کرد و در حال حاضر یکی از برترین دانشگاه های آمریکا میباشد.

مراحل پذیرش در دانشگاه های آمریکا

ارسال درخواست پذیرش از دانشگاه ها و کالج های آمریکا

 پس از انتخاب چندین دانشگاه و کالج برای تحصیل در ایالت متحده امریکا با دانشگاه های مورد نظر تماس گرفته و برای دریافت فرم درخواست اقدام کنید.

ارسال فرم های درخواست

 دانشگاه ها و کالج های ایالات متحده معمولا تصمیمات پذیرش خود را بر اساس سوابق تحصیلی دانش آموز و نمرات آزمون تنظیم می کنند.

ثبت نام برای آزمون پذیرش و شرکت در آزمون ها

 متقاضیان تحصیل دانشگاه ها و کالج های آمریکا باید در امتحانات خاصی مانند  SAT ، ACT ، GMAT  و...شرکت کنند که استعداد و موفقیت را اندازه گیری می کند. دانشجویان بین المللی نیز باید در آزمون ارزیابی مهارت زبان انگلیسی شرکت کنند.

دریافت نامه پذیرش

 پس از پایان مهلت درخواست ، دریافت نامه از مدارس انتخابی خود را شروع خواهید کرد. برخی از دانشگاه ها پس از ورود مدارک به دفتر پذیرش ، خیلی سریع داوطلبان را از پذیرش خود آگاه می کنند.

پرداخت ودیعه

 اکثر دانشگاه ها برای رزرو یک مکان در کلاس ورودی ، دانشجویان را موظف به پرداخت ودیعه در مهلت مشخص می کنند ، برای دانشجویان بین المللی این ودیعه میتواند به اندازه شهریه یک ترم یا یک سال کامل باشد.

یک مقاله عالی بنویسید

 برای درخواست پذیرش از دانشگاه های آمریکا لازم است فرد متقاضی یک مقاله شخصی بنویسد که شامل یک عنوان عالی، موارد مورد علاقه، موارد انجام شده و اهداف او برای تحصیل در آمریکا باشد.

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا عبارتند از :

  • ترجمه آخرین مدرک تحصیلی با تائیدیه وزارت امور خارجه
  • اصل پاسپورت معتبر به همراه دو کپی از تمام صفحات
  • ارائه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • پرداخت هزینه پذیرش تحصیلی
  • ترجمه شناسنامه
  • معدل بالاتر از 12
  • جهت تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا ، پروپوزال مورد قبول در رابطه با رشته انتخابی

تحصیل در آمریکا.jpg

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آمریکا

هر ساله کارشناسان وزارت علوم ایران با بررسی دانشگاه های برتر جهان فهرستی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را جمع آوری و ارائه می کنند که ملاک رتبه بندی این دانشگاه ها بر اساس رتبه بندی دانشگاه های برتر جهان QS ، تایمز و شانگهای می باشد. در ادامه به دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در آمریکا مبپردازیم:

  • Boston University
  • American University, Washington, D.C
  • Clemson University, Clemson, SC
  • Dartmouth College
  • Florida State University, Tallahassee, FL
  • Georgia State University, Atlanta, GA
  • Harvard University, Cambridge, MA
  • Miami University, Ohio
  • New York University, New York, NY
  • Portland State University
  • Adelphi University
  • Auburn University- Alabama
  • Bentley University, MA 12.
  • Binghamton University, State University of New York, NY
  • Bucknell University, PA
  • California State University, Los Angeles, CA
  • Chapman University, CA
  • Colby College, ME
  • Fairfield University, CT
  • Fordham University, Bronx, NY
  • Loyola Marymount University, CA
  • Middlebury College, VT
  • Rockefeller University, New York, NY

هزینه های زندگی و تحصیل در آمریکا

یکی از مهمترین مسائلی که متقاضیان برای تحصیل در آمریکا باید به آن توجه کنند، هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. در این کشور دانشگاه های بسیاری وجود دارد و هزینه های تحصیل نیز متفاوت می باشد. هزینه های تحصیل در آمریکا بستگی به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه دارد.

تحصیل در دانشگاه های خصوصی و غیر انتفاعی حدودا 60000 دلار می باشد که این هزینه بسیار گران است و دانشجویانی که می خواهند هزینه تحصیلشان مقرون به صرفه تر باشه می توانند برای تحصیل، دانشگاه های ایالتی یا دولتی را انتخاب کنند که هزینه تحصیل در این دانشگاه ها برای دانشجویانی که مقیم آمریکا هستند حدود 9000 دلار و برای دانشجویان دیگر هزینه ها متفاوت تر می باشد. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی برای دانشجویان بین المللی حدود 15000 تا 22000 هزار دلار آمریکا، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان بین المللی در حدود 18000 تا 25000 هزار دلار آمریکا، هزینه های تحصیل در رشته های پزشکی حدود 35000 تا 50000 هزار دلار و هزینه تحصیل در رشته های مهندسی 40000 هزار دلار خواهد بود.

از دیگر نکات مهم برای متقاضیان تحصیل در آمریکا و خانواده آنها هزینه های زندگی در آمریکا می باشد. در شهرهای مختلف کشور امریکا هزینه های زندگی متفاوت است. در شهرهای بزرگ مانند نیویورک هزینه زندگی بیشتر از شهرهای کوچک می باشد. به طور میانگین می توان گفت هزینه های زندگی در این کشور ماهیانه بین 1500 الی 1800 دلار می باشد. در جدول زیر قیمت برخی اقلام مورد نیاز زندگی روزمره در آمریکا را مشاهده میکنید:

مواد خوراکی

قیمت (دلار)

۱ وعده غذا در رستوران های ارزان قیمت

۱۵

شیر ۱ لیتر

۰٫۸۲

نان

۲٫۶۲

برنج ۱ کیلو گرم

۳٫۸۷

تخم مرغ ۱۲ عدد

۴٫۴۸

مرغ ۱ کیلوگرم

۸٫۵۵

سیب زمینی۱ کیلوگرم

۲٫۵۵

تعرفه تاکسی برای ۱ کیلومتر

۱٫۷۱

اجاره آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر

۱,۳۰۶

اخذ ویزای تحصیلی در آمریکا

به طور کلی ، یک شهروند یک کشور خارجی که مایل به ورود به ایالات متحده است ، ابتدا باید ویزا دریافت کند. این ویزا می تواند ویزای غیر مهاجرتی برای اقامت موقت یا ویزای مهاجرت برای اقامت دائم باشد. برای تحصیل در آمریکا به ویزای دانشجویی نیاز است. دوره تحصیل شما و نوع مدرسه ای که قصد حضور در آن را دارید مشخص می کند که شما به ویزای F، ویزای M و یا ویزای J نیاز دارید.

ویزای تحصیلی امریکا نوع  F1

این ویزا برای افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه یا کالج ، دبیرستان ، هنرستان ، مدارس راهنمایی خصوصی و موسسات آکادمیک آموزشی ، مانند موسسات زبان را دارند اعطا می شود.

ویزا نوع F1 یک نوع ویزای غیر مهاجرتی است که شخص با دریافت آن متعهد می شود که در مدت زمان تحصیل خود در امریکا اقامت داشته باشد و پس از اتمام تحصیلات به کشور خود باز می گردد ، مدت زمان این ویزا را مدت تحصیل شما مشخص می کند و برای هر فرد متفاوت است .

از مزیت های این ویزا این است که شما می توانید به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از تمام شدن دوره تحصیلی خود در آمریکا بمانید و به جستجوی کار بپردازید. در صورتی که بتوانید کار مناسبی در این کشور بیابید باید نوع ویزای خود را تغییر داده و ویزای کار دریافت کنید. امکان بردن همراه ( همسر و یا فرزندان زیر ۱۸ سال ) در این ویزا برای متقاضی وجود دارد که به ویزای همراهان ویزای F2 گفته می شود .

در هنگام دریافت این نوع ویزا باید از توانایی مالی مناسبی برخوردار باشید و همچنین دارای بیمه ی درمانی جهت پوشش هزینه های درمانی خود باشید. در صورت تحصیل تمام وقت به تحصیل امکان کار دانشجویی به صورت پاره وقت در کنار تحصیل برای شما وجود دارد. در صورتی که رشته تحصیلی خود را پس از ورود به آمریکا تغییر دهید باید به سفارت اطلاع دهید .

ویزای تحصیلی امریکا نوع  M1

این ویزا به کسانی که قصد تحصیل در دوره های غیر دانشگاهی و یا هنرستان ها را دارند اعطا می شود. در این نوع ویزا متقاضیان باید از یک موسسه آموزشی و اداره خدمات شهروندی و مهاجرت آمریکا پذیرش دریافت کند. ویژگی های این دوره مانند ویزای F1 است تنها با این تفاوت که عموما ویزا به مدت یک سال به دانشجویان اعطا می شود. متقاضیان این ویزا نیز می توانند همسر و فرزندان را با خود به آمریکا ببرند که برای آنها ویزای M2 صادر می شود .

ویزای تحصیلی امریکا نوع  J1

نوع دیگری از ویزای تحصیلی امریکا وجود دارد که به آن ویزای J1 گفته می شود. این ویزا برای کسانی صادر می شود که جهت فرصت مطالعاتی به آمریکا وارد می شوند. کسانی که برای تدریس در دانشگاه ها نیز قصد ورود به کشور آمریکا را دارند باید از این نوع ویزا استفاده کنند.

مدت اقامت با این ویزا به فعالیت شما بستگی دارد اما باید هر دو سال از آمریکا خارج شده و مجددا درخواست دهید. این ویزا عموما به محققین و پژوهشگران داده می شود که عموما دولت آنها را تحت حمایت مالی قرار می دهد. افراد با مدرک لیسانس به بالا می توانند برای این نوع ویزا درخواست دهند.

مدارک مورد نیاز اخذ  جهت ویزای تحصیلی در آمریکا

مدارک مورد نیاز اخذ جهت ویزای تحصیلی در آمریکا عبارتند از:

  • 6 قطعه عکس رنگی پاسپورتی
  • پرداخت هزینه لازم برای صدور ویزا در حدود 1000 دلار
  • اثبات تمکن مالی
  • پاسپورت با حداقل اعتبار 6 ماه
  • انگیزش نامه
  • شناسنامه و کارت ملی
  • فرم درخواست ویزای تکمیل شده توسط متقاضی
  • نامه معتبر پذیرش از یکی از دانشگاه های آمریکا
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات و ترجمه آن ها
  • ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل مورد نیاز برای هر مقطع تحصیلی
  • ارائه رزومه انگلیسی
  • ارائه توصیه نامه اساتید
  • ارائه انگیزه نامه قوی تحصیلی
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی قوی در رشته انتخابی
  • ارائه عدم سوء پیشینه و ارائه گواهی نامه سلامت

بورسیه های تحصیلی در آمریکا

از آن جا که هزینه تحصیل در دانشگاه های آمریکا بالاست بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی، کمک بسیار مهمی در تامین مالی آن هاست.

بورسیه های تحصیلی فراوانی برای کمک به دانشجویان بین المللی در دسترس است. این بورسیه ها از منابع مالی مختلف مانند دولت، بخش خصوصی و دانشگاه های این کشور تامین می شوند و به دانشجویان واجد شرایط از سراسر جهان اعطا می شوند.

بورسیه‌ های تحصیلی آمریکا می‌ توانند به‌عنوان یک کمک هزینه، هزینه‌ های تحصیلی شما را پوشش دهند تا نیاز به کار در آمریکا نداشته‌ باشید. این بورسیه‌ های تحصیلی به دانشجویان ممتاز با معدل بالا ارائه می‌شوند. همچنین دانشجویانی که بین مقاطع تحصیلی آن‌ها وقفه نباشد، در اولویت دریافت بورسیه ‌های تحصیلی قرار دارند. لازم به ذکر است که دانشگاه‌های آمریکا برای دریافت بورسیه در مقاطع مختلف، شرط سنی قرار داده‌‌اند.

از دیگر موارد لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی می‌توان به، ارائه مقالات و چاپ آن‌ها در مجلات معتبر بین‌المللی، شرکت و کسب مقام در مسابقات علمی مرتبط با رشته تحصیلی و ثبت اختراع اشاره کرد. هرچه رزومه و مدارکی که ارائه می‌دهید قوی ‌تر باشد، شانس دریافت بورسیه برای شما بیشتر خواهد بود. در ادامه به معرفی تعدادی از بورسیه های تحصیلی آمریکا میپردازیم:

بورسیه تحصیلی کالج تحصیلی آمهرست

کالج تحصیلی آمهرست، یک برنامه کمک مالی برای دانشجویان بین ‌المللی در نظر گرفته است. پس‌ از پذیرش در کالج آمهرست، دانشگاه نیازهای مالی دانشجو را محاسبه و سپس بورسیه تحصیلی را برابر با نیاز دانشجویان ارائه می ‌دهد. این بورسیه تحصیلی گاهی اوقات بسته کمک نیز نامیده می‌شود، زیرا ممکن است شامل کمک‌های خودیاری و بورس و کمک‌هزینه تحصیلی باشد.

بورسیه تحصیلی کالج بریا

کالج تحصیلی بریا در آمریکا تنها کالج تحصیلی است که برای دانشجویان خارجی در سال اول بورسیه صد در صد ارائه می‌دهد. در سال‌های بعدی تحصیلی نیز، کمک مالی به مبلغ 1000 دلار پرداخت می‌نماید. همچنین برای دانشجویان خارجی مشاغل تابستانی نیز فراهم می ‌کند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه کلارک  

دانشگاه کلارک، برنامه بورسیه جهانی کلارک را ارائه می‌دهد. این برنامه برای متقاضیان سال اول که حداقل چهار سال در مدرسه خارج از کشور تحصیل کرده ‌باشد و همچنین برای دانشجویان بین ‌المللی که در آمریکا تحصیل می‌کنند نیز امکان پذیر است. مبلغ بورسیه تحصیلی 15000 تا 25000 دلار در سال به مدت چهار سال و به شرط رعایت استانداردهای دانشگاهی است. همچنین 2500 دلار هزینه مالیات تضمین ‌شده، برای یک دوره کارآموزی یا دستیاری تحقیقاتی که برای اعتبار علمی در طول تابستان یا پس از سال دوم برگزار می‌شود، ارائه می‌دهد.

بورسیه تحصیلی کالج کلمبیا

کالج کلمبیا به دانشجویان برجسته بین ‌المللی، بورسیه و جوایز ارائه می ‌دهد. این جوایز شامل کمک هزینه ‌های نقدی یا 15 الی صد در صد تخفیف در شهریه است.

بورسیه تحصیلی شایسته شایستگی

این بورسیه برای دانش آموزانی که دارای استعداد تحصیلی بالایی هستند، بازیکنان برتر ورزش در دبیرستان هستند یا در کارهای اجتماعی یا کارآفرینی سرآمد هستند، میباشد.

بورسیه های تحصیلی مبتنی بر کشور

 این بورسیه ها به ویژه دانشجویان کشور های در حال توسعه را هدف قرار می دهند.

موقعیت کار پس از تحصیل در آمریکا

در مهاجرت تحصیلی به آمریکا اکثریت متقاضیان به دنبال این هستند که پس از فارغ التحصیلی کار پیدا کنند و وارد بازار کار شوند. معمولا شرایط پیدا کردن کار پس از تحصیل بستگی به توانایی و تخصص شخص متقاضی در خصوص رشته تحصیلی خود می باشد. دانشجویان باید به زبان انگلیسی مسلط بوده و بتوانند توانایی و مهارت خود را به کارفرمایان به اثبات برسانند. البته لازم به ذکر است که کارفرمایان برای جذب نیروی کار به اتباع آمریکایی بیشتر گرایش دارند تا افراد غیر آمریکایی. اما این نکته نیز مهم است که افراد خارجی که در دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیل شده باشند نسبت به افراد خارجی که بدون اخذ مدرک دانشگاهی از دانشگاه های آمریکا به عنوان یک نیروی کار وارد آمریکا شده اند از شانس بیشتری برای پیدا کردن کار برخوردار هستند.

دانشجویان در این کشور می توانند هم در داخل دانشگاه و هم در خارج از دانشگاه به کار دانشجویی مشغول شوند. برای کار داخل دانشگاه نیازی به اخذ اجازه از اداره مهاجرت آمریکا نیست، اما زمانی بخواهند که در خارج از دانشگاه کار دانشجویی انجام دهند باید از اداره مهاجرت آمریکا اجازه کار را دریافت نمایند. طبق قانونی مشابهی که در تمام کشورها وجود دارد، به این صورت که دانشجویان در مقطع لیسانس حدود 10 ساعت در هفته اجازه دارند که کار دانشجویی انجام بدهند، در مقطع فوق لیسانس نیز حدود 20 ساعت اجازه کار پاره وقت دانشجویی دارند، برای مقطع دکترا نیز تا حدود 30 ساعت در هفته اجازه دارند که به صورت پاره وقت کار کنند.

تحصیل در کانادا

تحصیل در کانادا همواره مورد توجه متقاضیان بین المللی بسیاری بوده است. کشور کانادا به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت و امکانات بسیار عالی برای زندگی و تحصیل مقصد بسیاری از دانشجویان میباشد. دانشگاه های کانادا در سطح جهانی از رنکینگ بالایی برخوردارند. یکی از دلایل جذب مخاطبان جهت تحصیل در کانادا، امکان تحصیل رایگان و برخورداری از بورسیه های تحصیلی کانادا میباشد. یکی از راه های اخذ اقامت کانادا از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور است.

تحصیل در کانادا

خلاصه موارد مربوط به تحصیل در کانادا:

  • تحصیل در دانشگاه های بسیار معتبر جهان
  • آموزش با استانداردهای بالا در سطح جهانی
  • دریافت مدرک معتبر جهانی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کانادا
  • هزینه های مناسب تحصیل و زندگی
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی
  • امکان دریافت اقامت دائم پس از پایان تحصیلات
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل 6
  • شرایط سنی تحصیل در کانادا 18 تا 35 سال است
  • امکان کار دانشجویی 20 ساعت در هفته

کانادا کشوری در شمال قاره آمریکای شمالی  است که از ۱۰ استان و ۳ قلمرو تشکیل شده‌ است. این کشور از شرق تا اقیانوس اطلس و از غرب تا اقیانوس آرام  گسترده ‌است و از جنوب با آمریکا همسایه است. کانادا، دومین کشور بزرگ جهان است که پایتخت آن شهر اتاوا و زبان این کشور، دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه میباشد.

کانادا، یکی از محبوب ترین کشورها جهت تحصیل در دنیا، بدلیل شرایط آسان اخذ اقامت، تنوع دانشگاه و رشته و مهاجر پذیر بودن، مورد توجه ایرانیان است. کانادا یکی از بزرگترین کشورهای مقصد دانشجویان بین المللی است. تحصیل در کانادا طرفداران زیادی در بین دانشجویان ایرانی دارد و همچنین دو سال ویزای کار پس از تحصیل در کانادا و اخذ اقامت با مجموع پنج سال حضور در این کشور از دیگر محاسن آن می باشد. بیش از ۹۶ دانشگاه برتر دنیا در کانادا واقع شده که بسیاری از آن‌ها با دانشگاه‌های مطرح آمریکایی و انگلیسی در جهان رقابت می‌کنند. کیفیت بالای آموزشی و فرصت‌های شغلی موجود برای فارغ‌التحصیلان از مزیت‌های اصلی تحصیل در کانادا است.

زبان رسمی این کشور انگلیسی و فرانسوی است و تحصیل نیز به این دو زبان امکان پذیر است. پول رایج این کشور دلار کانادا می باشد. در سال‌های اخیر کشور کانادا، با توجه به رضایت بیش از 80 درصد مردم از وضعیت زندگی و معیشت خود، به یکی از بهترین کشورهای مهاجرپذیر در دنیا شناخته شده است.

کشور کانادا دارای منابع طبیعی ارزشمندی است که آن را به یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان بدل کرده است. یکی از منابع طبیعی که در دنیا بسیار حائز اهمیت است، منابع نفتی و گاز است.

کانادا از ذخیره نفتی با ارزشی برخوردار است و به عنوان چهارمین صادر کننده نفت در جهان شناخته می شود. به همین سبب است که کشور کانادا را به عنوان یک ابر قدرت انرژی در سطح جهان قرار گرفته است.

از جمله مزایای تحصیل و زندگی در کانادا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آب و هوای متعادل در کانادا
  • کیفیت بالای زندگی
  • دسترسی به آموزش با کیفیت
  • تحصیل در برترین دانشگاه های جهان
  • هزینه زندگی مقرون به صرفه در کانادا
  • دریافت بورسیه های تحصیلی

تحصیل برای کانادایی ها مهم است و استانداردهای تحصیل در سراسر کشور به طور یکنواخت بالا است. نظام آموزشی کانادا به‌صورت ایالتی مدیریت می‌شود و حتی برخی از ایالت‌ها دارای قوانین آموزشی خود هستند و از قوانین کلی کشور کانادا پیروی نمی‌کنند. با این وجود، باتوجه به این که قوانین آموزشی این ایالت‌ها نیز از استانداردهای دولت پیروی می‌کنند، یک ‌پارچگی نظام آموزشی در کانادا از‌بین نرفته است.

شرایط تحصیل در کانادا چگونه است؟

کاانادا.jpg

برای ادامه تحصیل در کانادا بسته به مقطع، رشته یا دانشگاهی که می‌خواهید از آن پذیرش تحصیلی بگیرید، شرایط متفاوت خواهد بود.

از سوی دیگر بسیاری از متقاضیان، زندگی در کانادا از طریق تحصیل را بهترین گزینه پیش روی خود برای اخذ اقامت این کشور به ‌‌شمار می‌آورند و با فراهم آوردن مقدمات لازم می‌کوشند تا با دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاهی معتبر در کانادا مسیر را برای اخذ اقامت دائم هموار سازند.

جزئیاتی که از نظر دپارتمان پذیرش دانشگاه و سفارت کانادا حائز اهمیت است، مواردی نظیر:

  • نداشتن سوءسابقه
  • نداشتن گپ تحصیلی بالا
  • داشتن تمکن مالی کافی
  • رزومه تحصیلی مناسب
  • برخورداری از مهارت کامل و مدرک زبان انگلیسی
  • اهداف تحصیلی دقیق (SOP)
  • نمونه کار مرتبط و گذراندن آزمون‌هایی نظیر GMAT، GRE در موفقیت پرونده ادامه تحصیل در کشور کانادا بسیار تاثیرگذار خواهند بود.

شرایط سنی تحصیل در کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌تواند از قبل 18 سالگی و برای تحصیل در مدرسه آغاز شده و تا سنین 40 سالگی برای مقاطع دکترا ادامه داشته باشد. دانش‌آموزانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند می‌توانند همراه با والدین خود به کانادا مهاجرت کرده و یا در مدارس شبانه‌ روزی به تنهایی تحصیل کنند. افراد برای تحصیل در کانادا میتوانند از 18 تا 35 سالگی از کالج‌های کانادا پذیرش تحصیلی دریافت کنید. اما برای تحصیل در دانشگاه عموما باید رنج سنی شما با مقطع تحصیلی انتخابی هماهنگی داشته باشد. به طور مثال برای مقطع کارشناسی بهتر است که حداکثر تا 23 سالگی، مقطع کارشناسی ارشد تا 28 سالگی و برای مقطع دکتری حداکثر 35 سال داشته باشید.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در کانادا

کودکان کانادایی به مدت یک یا دو سال در سن چهار یا پنج سالگی به ‌صورت داوطلبانه به مهد کودک می ‌روند. البته گذراندن دوره مهد کودک در برخی از استان‌های کانادا اجباری است.

تحصیل درمقطع ابتدایی در کانادا

کشور کانادا دارای مدارس دولتی و بین المللی فراوانی است که سطح کیفی آموزش در آن‌ها بسیار بالا می باشد. به همین جهت با توجه به شرایط کنونی کانادا، مدارس برای متقاضیانی که تمایل دارند فرزندشان در این کشور تحصیل نماید، جزو بهترین و محبوب ترین مدارس شناخته شده است.

سیستم آموزشی کانادا به صورت ملی و یکپارچه اداره نمی شود، هر ایالت در کانادا به صورت جداگانه در رابطه با مسائل آموزشی و اجرای آن‌ها تصمیم می گیرد که مدیریت و اجرای آن بر عهده مقامات دولتی هر ایالت است. اما از نظر آموزش و پرورش تفاوت کمی میان مدارس کانادا وجود دارد.

اما مدارس دولتی برای دانش آموزانی که والدینشان اقامت کانادا را داشته باشند، تحصیل رایگان خواهد بود. تحصیل در مقطع ابتدایی در کانادا، 8 سال به طول می انجامد و از سن 6 تا 13 سالگی آغاز می شود.

مدارس خصوصی برای افراد خارجی مناسب است که بخواهند فرزندشان را بدون حضور خود برای تحصیل به این کشور بفرستند که هزینه بردار نیز هست.

اما در استان کبک مقطع ابتدایی 6 سال به طول می انجامد. مقطع متوسطه و دبیرستان نیز از سن 13 تا 18 سالگی می باشد. عموما زبان اصلی  آموزش در مدارس متوسطه کانادایی به استثنای کبک که به زبان فرانسوی تدریس می شود، انگلیسی می باشد.

در بسیاری از مدارس زبان انگلیسی زبان اول و همچنین زبان فرانسوی به عنوان زبان دوم مورد آموزش قرار می گیرد. همچنین دوره های زبان های دیگر مانند اسپانیایی، آلمانی و....نیز در دسترس دانشجویان به عنوان زبان دوم قرار می گیرد.

در مدارس خصوصی در مقطع متوسطه برای دانش آموزان خارجی بین 20000 تا 40000 دلار کانادا در یک دوره 10 ماهه می تواند هزینه در بر داشته باشد.

تحصی در مقطع دبیرستان در کانادا

تحصیل در مقطع دبیرستان کشور کانادا در بهترین مدارس خصوصی و دولتی کانادا میسر است.

دبیرستان ها در کانادا شامل کلیه برنامه های برگزیده پایه های دبیرستانی تا دوازدهم و همچنین دوره پیش دانشگاهی می باشند. تنوع ملیتی و آشنایی با فرهنگ و خصوصیات بومی سایر ملل در این مدارس باعث گردیده که در کانادا برنامه های آموزشی به محیطی مطلوب برای دانش آموزان تبدیل گردد.

هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا در دوره دبیرستان در حدود 30 تا 40 هزار دلار کانادا است که این هزینه شامل هزینه مدرسه، خوابگاه، غذا، بیمه و … می باشد. تحصیل دانشگاهی در کانادا به گونه ای است که تا قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزان حدود 12 سال تحصیل می کنند. البته در استان اونتاریو برای اخذ دیپلم دبیرستان باید 6 درس را در مدت 13 سال بخوانند.

محصلین سال سوم و کسانی که دوره پیش دانشگاهی را تمام کرده اند می توانند با تکمیل دوره های زبان انگلیسی در یکی از کالج ها و یا دانشگاه های کانادا ثبت نام نمایند.

تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا

متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس کشور کانادا با در دست داشتن گواهی مبنی بر اتمام 12سال تحصیل دوره های دبستان و دبیرستان(یعنی مدرک پیش دانشگاهی)می توانند جهت اخذ پذیرش در دانشگاه های کشور کانادا اقدام نمایند. داوطلبانی که آخرین مدرک تحصیلیشان مدرک دیپلم ایران می باشد می توانند با گذراندن دوره پیش دانشگاهی خود در کشور کانادا وارد دانشگاه شوند و به تحصیل در کانادا بپردازند.

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور کانادا اخذ نمره 6 در آزمون آیلتس و یا نمره های بالا در آزمون تافل الزامی است ولی داوطلب می تواند دوره های آموزش زبان انگلیسی را در کشور کانادا و قبل از شروع دوره های دانشگاهی خود سپری کند.

هزینه های دانشگاه های کانادا نیز به صورت میانگین سالیانه 12 تا 15 هزار دلار می باشند.

دانشجویان مقطع لیسانس کشور کانادا مجوز کار 20 ساعت به صورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین 13 تا 15 دلار به ازای هر ساعت می باشد. پیدا کردن کار دانشجویی در هر کشوری به پارامترهای متفاوتی نظیر سطح آگاهی فرد از زبان کشورها، تجربه کاری، ویژگی های شخصی فرد، زمان ورود شخص به کشور و چندین عامل دیگر وابسته است.

تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا

متقاضیان ورود به مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کانادا را می توان در سه دسته طبقه بندی کرد:

افرادی با سوابق تحصیلی عالی

این گروه به واسطه سابقه درخشان تحصیلی (فاکتورهای این سابقه درخشان معدل کل بالای 17، داشتن مقاله معتبر بویژه مقاله ISI ، داشتن نمره GRE یا GMAT مناسب، نمره IELTS یا TOEFL خوب) می توانند جهت اخذ بورسیه از دانشگاه های معتبر کانادا اقدام نمایند.

افرادی با سوابق تحصیلی معمولی

افرادی که سوابق تحصیلی معمولی دارند ولی فاصله زمانی میان آخرین مقطع و اقدام جهت اخذ ویزا برای ایشان کمتر از 2 سال است. این گروه با توجه به شرایط مالی خود می توانند برای دانشگاه های خوب با هزینه ای در حدود سالیانه 10 تا 18 هزار دلار اقدام نمایند البته دانشگاه های دیگری نیز در این کشور با هزینه کمتر یا بیشتر وجود دارند. این دسته از دانشجویان دانشگاه های کانادا می توانند با انجام فعالیت های دانشجویی در راستای پرداخت شهریه های دانشجویی قدم بردارند.

افرادی که بیش از 2 سال از آخرین مدرک تحصیلیشان می گذرد

 این دسته از متقاضیان نیز برای دریافت ویزای دانشجویی کشور کانادا که آن را را پلی جهت اخذ اقامت و پیدا کردن کار در این کشور می دانند نیز میتوانند اقدام به پذیرش کنند و راه حل های مناسبی جهت دریافت اقامت کانادا داشته باشند.

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد کشور کانادا مجوز کار 20 ساعت به صورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد حدودا 15 دلار به ازای هر ساعت می باشد.

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

طول دوره دکترا 4 تا 5 سال است. کسانی که چه در کانادا و یا هر کشور دیگری در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شده باشند می توانند برای پذیرش در این دوره اقدام کنند. جهت پذیرش در مقطع دکترا رزومه دانشجوی متقاضی مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد. همچنین استاد راهنما برای پذیرش دانشجو در مقطع دکترا سطح علمی دانشجو را با دقت مورد بررسی قرار خواهد داد و دانشجوی متقاضی می بایست با اطلاعات و دانش زبان کافی استاد راهنما را متقاعد کند. مدرک زبان مورد نیاز برای مقطع دکترا آیلتس با نمره 7 است.

دانشجویان مقطع دکترا در کانادا نیز مجوز کار 20 ساعت به صورت هفتگی را دارا می باشند و میانگین حقوق این افراد بین 15 تا 20 دلار به ازای هر ساعت می باشد که مجموع درآمدهای حاصله از کار دانشجویی می تواند هزینه های زندگی و تحصیل فرد را در یک سال پوشش دهد.

تحصیل در مقطع فوق دکتری در کانادا

کشور کانادا پژوهشگاه‌ های دانشگاهی و صنعتی بسیاری دارد. گذراندن دوره فوق دکتری در کانادا، شغل محسوب می‌شود و شما در ازای گذراندن این دوره از موسسه پژوهشی یا دانشگاه مورد‌نظر، حقوق دریافت می‌کنید. مجموع سال ‌های فعالیت شما به‌عنوان محقق دوره فوق دکتری در کانادا محدودیت دارد. شما فقط می‌توانید درمجموع ۵ سال در دوره دکتری در کانادا فعالیت کنید.

کاناداا.jpg

برترین دانشگاه های کانادا

انتخاب دانشگاه محل تحصیل همواره یکی از مهم ترین انتخاب های دانشجویان است که باید به دقت بررسی شود. دانشگاه‌های کشور کانادا به ‌طور کلی از سطح علمی بالایی برخوردارند. دانشگاه های کشور کانادا که در رنکینگ جهانی زیر 100 در میان دانشگاه های برتر جهان قرار دارد، به دو دسته خصوصی و دولتی تقسیم می شوند. در ادامه تعدادی از بهترین دانشگاه های کانادا را معرفی می کنیم:

دانشگاه تورنتو کانادا

این دانشگاه که در شهر تورنتو واقع شده همواره در رقابت تنگاتنگی با دانشگاه مک گیل است و می توان از آن به عنوان بهترین دانشگاه های کانادا در بسیاری از رشته های تحصیلی نام برد.

دانشگاه تورنتو در سال ۱۸۲۷ تاسیس شده و همواره در رده زیر ۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد. این دانشگاه امکانات بی نظیر و مطابق با استاندارهای جهان را به دانشجویان ارائه می دهد و اکتشافات علمی بزرگی مانند انسولین و سلول های بنیادی را در کارنامه خود دارد. دانشگاه تورنتو از گران ترین دانشگاه های کشور کانادا نیز به شمار می رود.

دانشگاه مک گیل

این دانشگاه نه تنها در داخل کشور کانادا بلکه در سطح جهانی نیز شهرت دارد و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کانادا است. دانشگاه مک گیل در شهر مونترئال استان کبک واقع شده و تاریخ تاسیس آن به سال ۱۸۲۱ بر میگردد.

این دانشگاه پذیرای بیش از ۳۰۰۰۰ دانشجو و ۷۰ موسسه آموزشی است. بیش از ۱۵ درصد دانشجویان از نقاط مختلف دنیا در دانشگاه مک گیل مشغول به تحصیل هستند و همواره دارای رتبه بسیار بالا در میان دانشگاه های جهان است. زبان تحصیل در تمامی رشته انگلیسی بوده و بخش های مختلف توانسته اند در ۱۱ جایزه نوبل را به افتخارت این دانشگاه اضافه کنند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا ( UBC )

بیش از ۳۰ درصد دانشجویان این دانشگاه خارجی هستند و یکی از بهترین دانشگاه های کانادا در سطح جهان است. این دانشگاه بورسیه های تحصیلی متنوعی را به دانشجویان ارائه می کند و شخصیت های برجسته این کشور از جمله سه نخست وزیر در آن تحصیل کرده اند. این دانشگاه در شهر ونکور از ایالت بریتیش کلمبیا قرار گرفته و چشم انداز بی نظیری به دریا و کوهستان دارد.

دانشگاه آلبرتا

این دانشگاه یکی از خوش نام ترین دانشگاه های کشور کانادا است و تاثیر بسیاری در اقتصاد آلبرتا و پیشرفت منطقه داشته است. دانشگاه آلبرتا در سال ۱۹۰۸ میلادی تاسیس شده و اشخاص معروفی در آن درس خوانده اند.

این دانشگاه همواره در میان ۵ دانشگاه برتر کانادا و ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارد و برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در کانادا معروف است. هر سال بیش از ۳۰ هزار دانشجو در این دانشگاه به تحصیل مشغول هستند که تعداد دانشجویان محصل در مقاطع تحصیلات تکمیلی بیشتر از دوره کارشناسی است و در زمینه هنر و علوم انسانی بسیار قوی می باشد.

دانشگاه کوئین کانادا

این دانشگاه که در شرق کانادا بین مونترال و تورنتو واقع شده یک دانشگاه دولتی و جزو بهترین دانشگاه های کانادا است که رشته پزشکی بسیار قوی دارد و می توان آن را به عنوان دومین دانشگاه پزشکی معتبر کانادا نام برد.  

در این دانشگاه کمک هزینه های تحصیلی خوبی از سالیان قدیم به دانشجویان در مقاطع مختلف اعطا می شود ، در حدود ۱۰درصد دانشجویان دانشگاه کوئین خارجی هستند و نزدیکی این دانشگاه به شهرهای بزرگ و هم چنین سکوت و آرامشی که بر آن حاکم است از مزیت های تحصیل در این دانشگاه به شمار می رود.

دانشگاه مک مستر

این دانشگاه دارای ۶ دانشکده بوده و نام آن از یک سناتور نماینده مجلس سنای کانادا که هزینه تاسیس این دانشگاه را پرداخت نموده گرفته شده است. رتبه این دانشگاه در سطح جهانی همواره زیر 10 و یکی از به نام ترین دانشگاه کانادا و جهان است.

دانشگاه مک مستر که در شهر همیلتون ، انتاریو قرار گرفته در رشته پزشکی بسیار قوی است وتحقیق و پژوهش در علوم مختلف از جمله اساسی ترین فعالیت دانشجویان به شمار می رود.

دانشگاه مونترال

یکی از شاخصه های این دانشگاه فرانسوی زبان بودن آن است که بزرگترین دانشگاه فرانسوی زبان در خارج از فرانسه به شمار می رود. شهریه دریافتی در تمامی مقاطع بسیار مناسب است و دومین دانشگاه کانادا از نظر تعداد دانشجویان می باشد.

اکثر دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند و به عنوان یک مرکز مهم تحقیقاتی در کانادا از راه پژوهش نیز درآمد زیادی دارد.

دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه مموریال پیشینه ای قوی در زمینه آموزش دارد و به عنوان یکی از جامع ترین دانشگاه های کشور کانادا شناخته می شود ، شهریه تحصیلی بسیار پایین و به نوعی ارزانترین دانشگاه کشور کانادا است و همچنین به دلیل هزینه زندگی پایین از جمله اولین انتخاب های دانشجویان بین المللی است. این دانشگاه در منطقه کوهستانی واقع شده است.

دانشگاه وسترن

دانشگاه وسترن واقع در استان انتاریو با 3 پله افت امسال در رتبه 211 دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته است. دانشجویان این دانشگاه بهترین تجربه آکادمیک را می گذرانند و خود را برای سمت های مدیریتی شهر لندن در استان انتاریو کانادا و سایر کشورها آماده می کنند. همچنان بهترین نمره را از نظر شاخص درصد اعضای هیات علمی بین المللی در میان ده دانشگاه برتر کسب کرده است.

دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری امسال در جایگاه 233 دانشگاه های برتر جهان قرار دارد. دانشگاه کلگری در سال 1944 به عنوان واحدکلگری دانشگاه آلبرتا تاسیس شد و هم اکنون دارای 5 پردیس در سراسر جهان است که یکی از آنها در شهر دوحه قطر واقع شده است و تمرکز آن بر روی رشته پرستاری است.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کانادا

از جمله دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کانادا میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه دال هاوس (Dalhousie University)
  • دانشگاه لاوال (Laval University)
  • دانشگاه مک گیل (McGill University)
  • دانشگاه کوئینز (Queen’s University)
  • دانشگاه سیمون فراسر (Simon Fraser University)
  • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  • دانشگاه کلگری (University of Calgary)
  • دانشگاه گولف (University of Guelph)
  • دانشگاه واترلو (University of Waterloo)
  • دانشگاه ویکتوریا (University of Victoria)
  • دانشگاه کارلتون (Carleton University)
  • دانشگاه کانکوردیا (Concordia University)
  • دانشگاه اونتاریو غربی (The University of Western Ontario)
  • دانشگاه مونترال کبک (University du Quebec a Montreal)
  • دانشگاه منیتوبا (University of Manitoba)
  • دانشگاه گولف (University of Guelph)
  • دانشگاه ساسکاچوان (University of Sasketchewan)
  • دانشگاه رجینا (University of Regina)
  • دانشگاه ویندسور (University of Windsor)
  • دانشگاه آکادیا (Acadia University)
  • دانشگاه برندون (Brandon University)
  • دانشگاه لیک هد (Lakehead University)
  • دانشگاه نیپیسینگ (Nippising University)
  • دانشگاه ترنت (Trent University)
  • دانشگاه شربروک (University of Sherbrooke)
  • دانشگاه سادبری (University of Sudbury)

تحصیل در رشته های مختلف در کانادا

تحصیل پزشکی در کانادا

رشته های پزشکی در کانادا از معتبرترین رشته های تحصیلی در این کشور محسوب می شوند و پزشکان دارای بالاترین سطح درآمد در این کشور هستند. حدود ۱۷ دانشکده پزشکی در کانادا در رده برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. از طرفی دانشگاه های محدودی دانشجویان بین المللی را مورد پذیرش قرار می دهند از این رو به دلیل ظرفیت محدود، فضای رقابتی بسیار زیادی ایجاد می شود.

افرادی که می‌خواهند در رشته‌های پزشکی در کانادا تحصیل کنند، در مرحله اول باید ۲ تا ۴ سال در یکی از دانشگاه‌های این کشور، در رشته های مرتبط با پزشکی همچون علوم تجربی، زیست شناسی، روانشناسی و … تحصیل کرده و مدرک لیسانس این رشته‌ها را دریافت کنند

در مرحله بعدی باید در آزمونی تحت عنوان MCAT که اختصار شده عبارت آزمون سراسری پزشکی است شرکت کنند. زبان تحصیل در کانادا بستگی به دانشگاه انتخابی متقاضیان دارد. پس از گذراندن این مرحله و در صورت قبولی در این آزمون، ورود به دانشگاه های پزشکی برای افراد امکان پذیر می شود. تحصیل پزشکی در این کشور ۴ تا ۶ سال زمان می‌برد و از جمله شروط اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی کانادا داشتن معدل حداقل ۱۵ برای مقاطع دیپلم و پیش دانشگاهی و همچنین داشتن مدرک زبان آیلتس حداقل ۶.۵ است. آن دسته از متقاضیان تحصیل پزشکی در کانادا که مدرک زبان انگلیسی ندارند ابتدا باید در دوره های آموزشی زبان در دانشگاه و یا کالج‌های زبان در کانادا شرکت کنند.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

مدت زمان تحصیل دندانپزشکی در کانادا ۴ سال است.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا به ۳ دوره تقسیم می شود. در این دوره ها دانشجویان می توانند مهارت خود را در زمینه های فیزیولوژی، پیشگیری، معاینه، تشخیص و درمان عیب و نقص در دهان، دندان ها، فک ها و بافت های اطراف آنها توسعه دهند.

دوره دندانپزشکی چهار سال زمان می برد که در دو سال اول پیش بالینی موضوعاتی همچون آسیب شناسی ، بافت شناسی ، ژنتیک ، میکروب شناسی ، فیزیولوژی ، بیوشیمی و آناتومی تدریس می شود ، بعلاوه ، دانشجویان کلاسهای آزمایشگاهی دارند.

این جلسات به گونه ای طراحی شده است که دانشجویان را درگیر مهارت های مختلف دندانپزشکی مانند ساخت تاج و دندان مصنوعی ، ساخت پل و واکس و نحوه ترمیم و دریل دندان ها می کند.

دوره دوم و سوم به آموزش های بالینی اختصاص دارد که دانشجویان را به محیط اصلی کار وارد می سازد و پس از اتمام دوره ، به دانشجویان مدرک دکترای دندانپزشکی یا دکترای جراحی دندان اعطا می شود.

البته داوطلبان پس از اتمام موفقیت‌آمیز دوره لیسانس باید در آزمون صلاحیت دندانپزشکی( DAT) شرکت کنند و نمره قابل قبولی را در این آزمون کسب نمایند. شرکت در آزمون DAT به معنای پذیرش گرفتن در دانشگاه نیست و دانشجو بعد از شرکت در این آزمون باید فرایند درخواست خود را آغاز کند. نمرات این آزمون در بسیاری از دانشگاه های دندان پزشکی آمریکا نیز قابل قبول و پذیرش است.  داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس حداقل ۶٫۵ و یا معادل آن در سایر آزمون های زبان الزامی است.

تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در کانادا

هر یک از دانشگاه های کانادا که دارای دانشکده ی مهندسی است، از رشته ی مهندسی کامپیوتر نیز برخوردار می باشد. اما در بسیاری از دانشگاه ها این رشته به عنوان رشته ای تخصصی در مهندسی الکتریک، الکترونیک و یا به عنوان دوره ای ترکیبی از علوم کامپیوتر و دپارتمان های مهندسی برق در نظر گرفته می شود. از این رو، در بسیاری از دانشگاه های کانادا این دپارتمان را دانشکده ی مهندسی الکتریک و کامپیوتر (ECE) نامگذاری کرده اند ، داشتن تحصیلات تکمیلی در این رشته برای برخی از مشاغل ضروری و ارزشمند است .

تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در کانادا

مهندسی مکانیک وسیع ترین رشته ی مهندسی در کانادا بعد از مهندسی عمران است. کشور کانادا تقاضای زیادی برای مهندسین مکانیک مخصوصا در استان های غربی دارد. حقوق ارائه شده برای مهندسان مکانیک در  این استان ها نسبت به سایر استان ها به طور قابل توجهی بیشتر است که علت این امر تقاضای زیاد برای مهندسان در بخش کارخانجات و صنایع نفت و گاز می باشد .

تحصیل در رشته مهندسی عمران در کانادا

رشته مهندسی عمران، از جمله رشته های مهندسی است که با طراحی، ساخت و نگهداری زیر ساخت ها سر و کار دارد. تمرکز برنامه های درسی این رشته در کشور کانادا، بر روی ساخت ساختمان ها، جاده ها، پل ها، سیستم های آب و انرژی، شبکه های زباله، ایجاد راه حال های مناسب برای مشکلات افزایش جمعیت و وقوع بلایای طبیعی و … بنا شده است.

تحصیل در رشته مهندسی برق در کانادا

رشته ی الکترونیک و رشته ی برق در برخی مواقع به عنوان دو رشته ی مجزا که رشته ی الکترونیک متمرکز بر سیستم های الکترونیکی در مقیاس های کوچک همانند کامپیوترها و مدارهای مجتمع و رشته ی برق متمرکز بر سیستم های الکتریکی در مقیاس های بزرگ همانند انتقال قدرت و کنترل موتور هستند، در نظر گرفته می شوند. اما در اکثر دانشگاه های کانادا این دو رشته با هم ادغام شده و در کنار رشته ی مهندسی کامپیوتر به طور مشترک در دپارتمان کامپیوتر و برق (ECE) ارائه می شود. در حال حاضر، ۳۸ دوره ی مختلف از رشته ی مهندسی مکانیک در مقطع لیسانس و ۲۵ دوره ی مختلف در مقطع ارشد در کانادا ارائه می شود.

آزمون ورودی دانشگاه های کانادا

اولین مدرکی که برای تحصیل در کانادا نیاز است، مدارک مربوط به دانش زبان است. معمولا لازم است دانشجویان نمره ۶ به بالا در آزمون آیلتس کسب کنند. بهتر است شرایط مورد نیاز برای پذیرش دانشگاه موردنظرتان را در این مورد بررسی کنید. توصیه می‌شود که حتما برای افزایش شانس قبولی نمره امتحان GRE را به دانشگاه ارائه کنید.

آزمون پذیرش پزشکی: MCAT یک آزمون چند گزینه ای ست که برای کمک به کالج ها در پیش بینی توانایی دانش آموز برای تحصیل در دانشکده پزشکی طراحی شده است.

آزمون پذیرش دانشکده حقوقLSAT: معیاری استاندارد برای ارزیابی متقاضیان تحصیل دانشکده های حقوق می باشد.

آزمون GRE : برای سنجش آمادگی دانشجو آینده نگر برای ورود به مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد طراحی شده و دانش آموزان را در مهارت های کلامی ، کمی و تحلیلی مورد سنجش قرار می دهد.

آزمونSAT: یک آزمون ورودی دوره کارشناسی استاندارد برای افراد مایل به تحصیل در خارج از کشور است که یک تفاوت اصلی با سایر آزمون های نام برده دارد و تنها افراد متقاضی رشته های پزشکی را مورد سنجش قرار داده و علاوه بر مفاهیم و اصول علمی نیاز به توانایی در مسائلی همچون مهارت نوشتن ، تفکر انتقادی و حل مسئله در شرایط دشوار دارد ، این آزمون عملکرد داوطلبان را در دانشکده پزشکی و آینده کاری مشخص می سازد.

آزمون GMAT : آزمونی هوشمند و رایانه ای مخصوص دانشجویان دوره کارشناسی ارشد یا MBA ست که مهارت های نوشتاری ، محاسباتی و کلامی را در داوطلبان می سنجد ، هم اکنون نمره این آزمون در پذیرش دانشگاه های کشور کانادا موثر بوده و هر دانشگاه یک نمره حداقل را برای پذیرش خود تعیین نموده است.

هزینه های زندگی و تحصیل در کانادا

هزینه تحصیل و زندگی در کانادا همواره یکی از دغدغه ‌های متقاضیان تحصیل در این کشور است. اگر شما در یکی از کلان شهرهای کانادا به تحصیل و زندگی بپردازید، هزینه های شما قطعا زیادتر از شهرهای کوچک خواهد بود. آن چیزی که به عنوان میانگین هزینه زندگی در کشور کانادا در منابع موجود اعلام شده است، در حدود 15 هزار دلار کانادا در سال می باشد. هزینه تحصیل در مدارس کانادا همچنین هزینه تحصیل در دبیرستان های کانادا بسته به دولتی و بین المللی بودن مدرسه و شبانه یا روزانه بودن آن متفاوت است و میانگینی در حدود 25 هزار دلار کانادا دارد.

هزینه تحصیل در کانادا، به عواملی مثل رشته تحصیلی، مقطع تحصیلی و استانی که دانشگاه در آن واقع شده، بستگی دارد.

تحصیل در رشته‌های مهندسی و پزشکی در کانادا، معمولا هزینه بیشتری برای دانشجویان دارد. این هزینه به ‌طور متوسط ​​۲۸ هزار دلار کانادا در سال است. در حالی که شهریه رشته ‌های هنری و علوم انسانی بسیار پایین ‌تر از این میزان است. شهریه دوره‌های کسب‌ و‌ کار و مدیریت در حدود ۲۴ هزار دلار کانادا در سال است.

از دیگر نکات مهم برای متقاضیان تحصیل در کانادا و خانواده آنها هزینه های زندگی در کانادا می باشد. در شهرهای بزرگ کانادا مانند تورنتو هزینه زندگی بیشتر از شهرهای کوچک می باشد. به طور میانگین می توان گفت هزینه های زندگی در این کشور ماهیانه بین 1000 الی 2000 دلار می باشد. در جدول زیر قیمت برخی اقلام مورد نیاز زندگی روزمره در کانادا را مشاهده میکنید:

شیر یک لیتر

2.34

نان

2.84

برنج یک کیلو

4.01

تخم مرغ 12 عدد

3.31

گوشت مرغ 1 کیلو

13.34

سیب زمینی 1 کیلو

2.69

پیاز 1 کیلو

2.62

آب یک بطری 1.5 لیتری

2.27

آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

1،238.43

هزینه ما هیانه ایاب و ذهاب

95

دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا

بورسیه‌ تحصیلی یکی از مواردی است که تقریبا اکثر افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، به آن توجه می‌کنند. بورسیه‌ های تحصیلی کانادا در مقاطع مختلف، از کارشناسی گرفته تا دکتری، ارائه می شود.

در واقع یکی از روش هایی که دانشجویان بین المللی می توانند از هزینه های خود در حین تحصیل در کانادا بکاهند، استفاده از بورسیه های تحصیلی کانادا است.

دولت کانادا و بسیاری از موسسات دانشگاهی در این کشور بورسیه هایی را جهت کمک مالی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی در کانادا محدود بوده و رقابت در دریافت آن ها بسیار بالا است و اکثرا برای مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر ارائه می شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این بورسیه های تحصیلی پرداحتیم:

بورسیه های مالی

این نوع از بورسیه ها براساس نیاز مالی دانشجویان طراحی شده اند. به طور معمول اغلب این بورسیه ها تنها برای دانشجویان آمریکایی در دسترس هستند، اما برخی از دانشگاه های کانادا این نوع از بورسیه تحصیلی مبتنی بر نیاز مالی را به دانشجویان بین المللی نیز اهدا می کنند.

بورسیه های شایستگی

زمانی که یک دانشجو دارای رزومه تحصیلی فوق العاده عالی و درخشان باشد، جزو بهترین ورزشکاران دبیرستان و یا دانشگاه باشد و یا توانایی های ارتباطی و کارآفرینی ایده آلی را از خود نشان دهد، واجد شرایط این نوع از بورسیه کانادا خواهد بود.

بورس  Canada-ASEAN SEED

 این بورسیه از ارزش 10 هزار دلاری برای رشته تحصیلی دانشجو برخوردار است و تا 5000 دلار هزینه پرواز، ویزا و بیمه درمانی را پوشش می دهد و شامل کمک هزینه هفتگی 1600 دلاری میباشد. این بورسیه کانادا غیر قابل تمدید بوده و تنها مختص متقاضیان کشورهای عضو ASEAN است.

بورسیه تحصیلی واترلو دکتری و کارشناسی ارشد بین المللی کانادا

این بورسیه تحصیلی فرصت عالی برای دانشجویان بین المللی است که به افراد متقاضی در برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ثبت نام شده در دانشگاه واترلو به صورت تمام تعلق می گیرد هر ساله ۲۰۰۰ دلار برای هر ترم تحصیلی دو سال تحصیل کارشناسی ارشد و ۴۰۰۰ دلار برای هر ترم برای سه سال دوره تحصیل دکتری تخصصی به متقاضی داده می شود.

بورسیه تحصیلی انتاریو برای کارشناسی ارشد و دکتری در کانادا

برنامه بورسیه تحصیلی انتاریو ( OGS ) دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی توسط دولت استانی برای تشویق عالی در زمینه تحصیلات تکمیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تامین می شود.

این یک بورسیه تحصیلی مبتنی بر شایستگی و صلاحیت دانشجویان از جمله دانشجویان بین المللی در همه رشته های تحصیلی موجود است. این بورسیه شامل ۱۵۰۰۰ دلار برای هر سال در طول دوره تحصیل است. حداقل دوره بورسیه تحصیلی دو ترم متوالی می باشد. فرد متقاضی این نوع بورسیه باید یک دانشجوی بین المللی در دانشگاه انتاریو باشد.

بورسیه فوق دکترا  Canadian Studies Fellowship

 این بورسیه دارای ارزش 2500 دلاری در ماه و پوشش هزینه پرواز هوایی تا سقف 10 هزار دلار کانادا و غیرقابل تمدید است. این بورسیه کانادا برای متقاضیانی است که پایان نامه خود را طی 5 سال گذشته تکمیل کرده باشند، شاغل نباشند و میزان پوشش آن بین 1 تا 3 ماه است.

بورسیه  Partnership Grants by Social Science and Humanities Research Council

 این بورسیه با ارزش 20 هزار دلار کانادا و بازه زمانی 4 تا 7 سال است. این طرح کمک هزینه برای متقاضیان واجد شرایط مقطع دکترا در دانشگاه های کانادا و برخی از رشته های تحصیلی است.

بورسیه تحصیلی ونیر مقطع دکتری کانادا

دولت کانادا کمک هزینه های تحصیلی دکتری کانادا ونیر را برای بهبود توانایی کانادا برای جذب و حفظ دانشجویان برتر مقطع دکتری تخصصی از سراسر جهان و تبدیل کانادا به یک مرکز جهانی عالی در آموزش عالی و تحقیق افتتاح کرده است.

برای دریافت این کمک هزینه تحصیلی فرد باید دارای استاندارد های عالی دانشگاهی در دوره کارشناسی ارشد در مهندسی ، علوم طبیعی ، سلامت ، علوم اجتماعی و یا علوم انسانی باشد. این کمک هزینه تحصیلی به ۵۰۰ دانشجو از موسسه های آموزش عالی مختلف کانادا اعطا می شود. دولت کانادا هر ساله ۱۶۷ کمک هزینه تحصیلی اعطا می کند. فرد متقاضی این بورسیه تحصیلی باید ابتدا در یک از برنامه های دکتری تخصصی در یکی از دانشگاه ها کانادا ثبت نام کند. این بورسیه تحصیلی حدود ۵۰ هزار دلار برای هر سال تحصیلی برای سه سال دوره تحصیل دکتری است . برای واجد شرایط بودن این بورسیه تحصیلی نمرات عالی در مقطع کارشناسی ، پتانسیل تحقیق و رهبری لازم است.

هر ساله حدود ۲۰۰ دانشجو در دانشگاه های تورنتو ، بریتیش کلمبیا ، واترلو ، آلبرتا و تقریبا ۱۰۰ موسسه دیگر این بورس تحصیلی را دریافت خواهند کرد.

بورسیه تحصیلی تریلیوم انتاریو در کانادا

یک بورسیه تحصیلی خوب باید بتواند بخش عمده ای از نیاز های دانشجویان را تامین کند. یکی از گزینه های خوب بورسیه تحصیلی در کانادا برای کسانی که ویزای تحصیلی کانادا را دارند ، بورس تحصیلی تریلیوم انتاریو است.

هدف برنامه بورسیه تحصیلی تریلیوم انتاریو جذب دانشجویان برتر بین المللی دکتری تخصصی است. میزان این بورسیه تحصیلی ۴۰۰۰۰ دلار برای هر سال از دوره سه ساله دکتری تخصصی است . فرد متقاضی این نوع بورسیه باید دارای مجوز معتبر تحصیل در کانادا در مقطع دکتری تخصصی باشد.

بورسیه تحصیلی فوق دکترا

این بورسیه دارای ارزش 70 هزار دلاری کانادا برای دانشجویان واجد شرایط است. تعداد این بورسیه تحصیلی رایگان کانادا کلاً 70 عدد بوده و برای دو سال متمادی و بدون تمدید به دانشجو ارائه می شود. شرط درخواست این اسکالرشیپ این است که در یکی از انواع رشته های علوم طبیعی و اجتماعی و یا تحقیق سلامت در مقطع فوق دکترا ثبت نام کرده باشید.

بورسیه های موسسات خصوصی

 برخی اوقات مشاغل و اهداکنندگان خصوصی، کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند. این موضوع بیشتر مختص گروه های اقلیت، محدوده های خاص مطالعاتی و یا کشورهای در حال توسعه است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در کانادا

برای اینکه بتوانید به عنوان یک دانشجوی بین المللی بورسیه تحصیلی رایگان کانادا را دریافت کنید، باید از یک سری شرایط برخوردار باشید که در ادامه به این شرایط پرداختیم:

رزومه و نمرات تحصیلی عالی دانشجو

اگر متقاضی دریافت بورسیه کانادا هستید، باید از نمرات و معدل خوب و قابل قبولی برخوردار باشید. این بدین خاطر است که اغلب بورسیه های موجود در کانادا از نوع merit-based  و یا همان مبتنی بر شایستگی هستند و به دانشجویان شایسته و دارای استحقاق داده می شوند.

مهارت زبان

از آنجایی که زبان مادری اغلب دانشجویان غیر بومی انگلیسی نیست، داشتن مهارت های بالای زبان و نمره بالای آزمون IELTS، تافل، PTE و یا دولینگو، شانس موفقیت دانشجو در اخذ بورسیه تحصیلی کانادا را بالا می برد.

کار دانشجویی در حین تحصیل در کانادا

از آنجا که کانادا ارزش زمان و اهمیت داشتن تحصیلات را درک می کند، دانشجویانی که به تحصیل در کانادا مشغول می باشند، می توانند در کنار تحصیل به کار نیز بپردازند. البته این اجازه کار به صورت کار پاره وقت می باشد و درآمد دانشجو در کانادا می تواند بخشی از هزینه های دانشجویان را پوشش دهد. دانشجویان در طول ترم می توانند تا حدود 20 ساعت در هفته به کار حین تحصیل در کانادا بپردازند. این کار می تواند در محوطه دانشگاه باشد و یا خارج از آن. همچنین در طول تعطیلات، کار به صورت تمام وقت امکان پذیر می باشد.

برای پیدا کردن یک کار نسبتا خوب در خارج از دانشگاه، لازم است سطح دانش زبانی شما بسیار بالا باشد. شغل‌های عمومی مانند فروشندگی هم برای دانشجویان وجود دارند، که با سطح زبان معمولی نیز قابل ‌انجام هستند. درآمد مشاغل عمومی در کانادا بین ۱۱ تا ۵۰ دلار کانادا در ساعت است که کمک‌هزینه مناسبی برای دانشجویان به‌حساب می‌آید.

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های کانادا

هر دانشگاه مدارک مورد نیاز خود را مشخص می کند اما به طور کلی بیشتر موارد زیر را شامل می شود :

  • مدارک فارغ التحصیلی / دیپلم
  • فرم درخواست تکمیل شده
  • رزومه
  • نامه ای مبنی بر توضیح هدف شما از تحصیل در کانادا
  • اثبات مهارت زبان انگلیسی یا فرانسه ( در سرزمینهای فرانسوی )
  • نامه تمکن مالی
  • دو نامه مرجع علمی مبنی بر آمادگی مطالعات استاد / دکترا ( برای مقطع دکترا )

اخذ ویزای تحصیلی در کانادا

تحصیل در کانادا نیازمند اخذ ویزای تحصیلی کانادا می باشد که نیازمند داشتن رزومه تحصیلی عالی میباشد. در حال حاضر تنها ویزایی که به ایرانیان تعلق می گیرد، ویزای تحصیلی است. قبل از اقدام به درخواست اخذ ویزا نیاز به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور میباشد. دانشجویان علاقه مند به تحصیل در کانادا پس از اخذ پذیرش باید جهت دریافت ویزای تحصیلی کانادا اقدام نمایند.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی در کانادا

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی در کانادا عبارتند از:

  • پاسپورت معتبر
  • اصل شناسنامه
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • اثبات تمکن مالی
  • 2 قطعه عکس‌ در سایز پاسپورت
  • انگیزه‌ نامه
  • ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • نامه تکمیل شده درخواست ویزا

داشتن مدرک زبان یکی از موارد بسیار مهم است که هم در صدور ویزا و هم پذیرش دانشگاه بسیار موثر است ، این ویزا می تواند شامل افراد همراه از جمله همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز شود. شما باید 6 ماه قبل از شروع سال تحصیلی برای اخذ ویزا اقدام نمایید زیرا ابتدا باید ازروند پذیرش دانشگاه را پشت سر بگذارید و سپس برای اخذ ویزا اقدام نمایید.

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب است. دلیل اصلی این امر دانشگاه‌های بسیار عالی این کشور، زندگی دانشجویی پویا و گزینه‌های بودجه خوب است. اگر تصمیم گرفته اید به آلمان سفر کنید، ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که چگونه می توانید برای سفر تحصیلی خود برنامه ریزی کنید و بدانید چه کمک هایی در دسترس است و برای آزمون زبان آلمانی آماده شوید. همچنین از مزایای تحصیل در آلمان با خبر شوید و از هزینه های تحصیل در آلمان مطلع شوید. همچنین میتوانید از امکان تحصیل رایگان در آلمان و نحوه اپلای کردن برای تحصیل در آلمان، بورسیه های تحصیلی آلمان و دانشگاه های این کشور نیز اطلاعات کسب کنید.

شرایط تحصیل در آلمان

امروزه بسیاری از دانشجویان خواهان تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی هستند. آلمان یکی از معدود کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان در بسیاری از رشته ها در آن فراهم است. دولت آلمان با فراهم کردن امکان تحصیل رایگان، این کشور را به یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. همچنین کیفیت آموزشی در آلمان و زمینه اشتغال مناسب بعد از تحصیل از دلایل دیگر دانشجویان برای انتخاب این کشور است. از طرف دیگر با تحصیل در کشور آلمان به راحتی می توان واجد شرایط دریافت اقامت این کشور شد.

ظرفیت بالای شغلی و تحصیلی کشور آلمان، باعث شده دولت این کشور نه تنها برای دانشجویان بومی بلکه برای دانشجویان بین المللی نیز شرایط تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار پایین را فراهم کند. تحصیل در رشته هایی که به زبان آلمانی تدریس می شود رایگان و در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی دارای هزینه های بسیار جزئی است. البته دانشگاه ها و کالج های خصوصی با شهریه سالانه 15000 تا 20000 یورو هم وجود دارند.

مراکز آموزش عالی آلمان شامل دانشگاه ها که همانند نظام آموزشی سایر کشورها در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشجو می پذیرد، مراکز آموزش عالی فنی که مناسب افراد علاقه مند به یادگیری عملی حرفه های مختلف است که زمینه ورود به بازار کار را فراهم میکند و آکادمی های آموزشی هنر که مخصوص افراد علاقه مند به رشته های هنری از جمله موسیقی، نقاشی، سینما و ... است. لازم به ذکر است ورود به مراکز آموزش عالی فنی و آکادمی های آموزشی هنر نیازمند قبولی در آزمون های ورودی این مراکز است.

چرا تحصیل در آلمان

1.دانشگاه های آلمان شهریه ندارند بله، درست خواندید! تقریباً همه دانشگاه‌های دولتی آلمان، فارغ از ملیت، از دانشجویان بین‌المللی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. این یک مزیت بزرگ است، مزیتی که به شما امکان می دهد فقط بر روی هزینه های زندگی تمرکز کنید، مانند مسکن، غذا، حمل و نقل و غیره.

2. آلمان در خط مقدم مهندسی قرار دارد مهندسی و فن آوری به طور کلی توسط آلمانی ها بسیار ارزشمند است. چه در مورد خودروها، چه بزرگراه ها یا سازه های تاریخی صحبت کنیم، آلمان آن را پوشش داده است. حتی تسلا، یکی از مهم ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی، تصمیم گرفت کارخانه ای در آلمان افتتاح کند.

3. آموزش عالی با کیفیت بالا ما اشاره کردیم که دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند، اما این اشتباه را نکنید که فکر کنید رایگان به معنای کیفیت پایین است. در آلمان دقیقا برعکس است. بیش از 60 دانشگاه و دانشگاه علمی کاربردی (UAS) در مهم ترین رتبه بندی دانشگاه های بین المللی حضور دارند. مؤسسات آموزش عالی آلمان استانداردهای عالی، انتظارات بالایی دارند و دانشجویان را قادر می سازند تا در زمینه های علمی (و حرفه ای آینده) خود رهبر شوند.

4. دستیابی به برتری زبان آلمانی حتی اگر مدرک تحصیلی انگلیسی می‌خوانید، فرصت را از دست ندهید تا زبان آلمانی را بهتر یا شروع کنید. این یک زبان مهم است، به لطف موقعیت آلمان به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان. شرکت‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی مایلند برای فارغ‌التحصیلانی که مهارت‌های آلمانی پیشرفته را در رزومه خود دارند، حقوق بالایی بپردازند. درست است که آلمانی ساده ترین زبان برای یادگیری نیست. اما اگر با اصول اولیه شروع کنید و به آرامی به پیشرفت خود ادامه دهید، به زودی از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد.

5. چشم انداز شغلی عالی فارغ التحصیلان دارای مدرک دیپلم از دانشگاه های آلمان در بازار کار، چه در آلمان و چه در سایر کشورها، ارزش زیادی دارند. این به این دلیل است که همه سطح علمی چشمگیر مؤسسات آموزشی آلمان را می شناسند. چه بخواهید در آلمان بمانید و بخشی از اقتصاد قدرتمند آنها شوید یا به کشور خود بازگردید یا به جای دیگری نقل مکان کنید، مدرک آلمانی همیشه شما را از سایر کاندیداهای شغلی متمایز می کند.

تحصیل در آلمان.jpg

تحصیل رایگان در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج از کشور است: این کشور ترکیبی منحصر به فرد از دانشگاه های عالی و کیفیت زندگی بالا را ارائه می دهد و با مقاصد محبوب دیگر مانند انگلستان یا هلند رقابت می کند. برنامه های تحصیلی در آلمان را بیابید و آلمان نه تنها خانه برخی از بهترین دانشگاه های جهان است - در واقع می توانید در آنجا به صورت رایگان تحصیل کنید.

چه کسانی می توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند؟

همه می توانند در آلمان بدون شهریه تحصیل کنند! درست است: آلمانی‌ها، اروپایی‌ها و همه غیراروپایی‌ها می‌توانند به صورت رایگان در آلمان تحصیل کنند - بدون هزینه تحصیل. فرقی نمی کند اهل اتحادیه اروپا باشید یا منطقه اقتصادی اروپا. این تقریباً برای تمام برنامه های تحصیلی در دانشگاه های دولتی صدق می کند. یک نکته کوچک وجود دارد: اگر از خارج از اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور باید مجوز اقامت دریافت کنید. و باید تحصیلات خود را در آلمان به پایان برسانید.

تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان شامل دوره ای 4 ساله است. برای ورود به مقطع لیسانس داشتن حداقل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیاز است. اگرچه فرد برای ورود به دوره لیسانس ابتدا باید یک دوره یکساله کالج را که در همه دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی ارائه میشود، سپری کند. بنابراین نیاز است افراد متقاضی شرکت در کالج ها حداقل مدرک B1 زبان آلمانی را داشته باشند. بعد از گذراندن دوران کالج فرد با شرکت در آزمون Feststellungsprüfung و بر اساس معدل دیپلم و پیش دانشگاهی، نمرات دوره کالج و انتخاب رشته انجام شده، وارد دانشگاه می شود. در دوران کالج فرد اجازه کار فقط در تعطیلات میان ترم را دارد اما در مقطع لیسانس اجازه کار برای دانشجویان وجود دارد..

تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان، دوره ای 1-3 ساله است که در بشتر رشته ها به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود. دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیاز به مدرک کارشناسی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران، مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6.5 و یا تافل 90 می باشند. در صورتی که دانشجو بخواهد به زبان آلمانی تحصیل کند بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر  نیاز به مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی می باشد.

به طور کلی مدارک لازم جهت ورود به مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان شامل ترجمه رسمی مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات آن ها، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، توصیه نامه اساتید، انگیزه نامه و پورپوزال است. همچنین نایز است ضمانت نامه مالی توسط خود فرد متقاضی یا تعهد کننده مالی مقیم آلمان ارائه شود.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

مقطع دکتری در کشور آلمان در بیشتر رشته ها دوره ای 5-3 ساله است که معمولا به زبان آلمانی ارائه می شود. البته در برخی وارد دانشجو می تواند با نظر استاد راهنما تز خود را به زبان انگلیسی ارائه دهد. داوطلب برای اخذ پذیرش دکتری در کشور آلمان نیازمند رزومه علمی و پژوهشی قوی است تا نظر استاد مربوطه را به خود جلب کند و در این صورت می تواند مبلغی در حدود 1000 تا 3000 یورو در ماه به عنوان بورسیه دریافت کند. در رشته هایی که به زبان آلمانی ارائه می شوند فرد نیازمند مدرک B2 و در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی مدرک آیلس با حداقل نمره 7 نیاز است.

تحصیل در آلمان در رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل 17 در هر دو مقطع است. علاوه بر آن قبولی در یکی از رشته های علوم تجربی مانند زیست شناسی یا شیمی که مرتبط با پزشکی باشند نیاز است. همچنین از دیگر مدارک ضروری برای تحصیل پزشکی در آلمان داشتن مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی است.

در صورت وجود این مدارک، فرد در دوره M-course در کالج پذیرش می شود و بعد از گذراندن یک دوره یکساله در کالج و شرکت در آزمون رشته پزشکی، در صورت کسب حد نصاب نمره لازم، وارد این رشته می شود. علاوه بر این چنانچه فرد حد نساب لازم برای ورود به رشته پزشکی را کسب نکند، این امکان وجود دارد تا بتواند در رشته های زیر شاخه و مرتبط با این رشته وارد شود.

اجازه کار و هزینه زندگی برای تحصیل در آلمان

برای افراد دانشجویی که تبعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، محدودیتی برای اشتغال در کشور آلمان وجود ندارد. برای سایر دانشجویان، امکان کار پاره وقت با درآمد متوسط 8 تا 10 یورو در ساعت وجود دارد. ساعات کار دانشجویی در شهر و ایالات مختلف آلمان متفاوت است، اگرچه دانجویان در اکثر ایالات میتوانند 180 روز در سال کار پاره وقت داشته باشند.

هزینه زندگی در آلمان بسته به محل زندگی دانشجو و سبک زندگی او متفاوت است. به طور معمول هزینه زندگی در کشور آلمان ماهانه 800-700 یورو برآورد میشود. بیشترین هزینه صرف شده مربوط به مسکن است که ماهیانه هزینه ای حدود 200 تا 400 یورو خواهد داشت.

دانشجو برای کاهش هزینه های زندگی می تواند از سوییت های دانشجویی با هزینه کمتر استفاده کند. همچنین براس تحصیل در دانشگاه های آلمان ارائه بیمه درمانی ضروری است که هزینه ای به صورت  50 یورو در ماه یا 300 یورو هر 6 ماه دریافت میشود. سایر هزینه های فرد از قبیل خوراک، پوشاک، هزینه آب، برق، اینترت و ... چیزی حدود 200 تا 300 یورو در ماه خواهد بود که کاملا بستگی به سبک زندگی دانشجو دارد.

در کدام دانشگاه های آلمان می توانم رایگان تحصیل کنم؟

در آلمان به طور کلی می توانید در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان تحصیل کنید. تقریباً 300 دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد و در مجموع بیش از 1000 برنامه تحصیلی وجود دارد - بنابراین شما گزینه های زیادی دارید! برخی از بزرگترین دانشگاه های دولتی عبارتند از:

دانشگاه کلن

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (LMU)

دانشگاه گوته فرانکفورت

دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه مونستر

دانشگاه روهر بوخوم

دانشگاه دویسبورگ-اسن

دانشگاه هامبورگ

FAU ارلانگن-نورنبرگ

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

دانشگاه وورزبورگ

چرا دانشگاه های دولتی آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند؟

تقریباً در هر نقطه از اروپا و جهان، دانشگاه ها شهریه دریافت می کنند - البته فقط از خارجی هایی که برای تحصیل به آن کشور می آیند. آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که می توانید در آن به صورت رایگان تحصیل کنید، حتی اگر اهل آسیا، آفریقا یا جاهای دیگر باشید. آلمانی ها عموماً معتقدند که آموزش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی رایگان به آموزش عالی رشد اقتصادی و رفاه بیشتر جمعیت را تضمین می کند. در گذشته نه چندان دور، قانونی وجود داشت که به دانشگاه‌های دولتی اجازه می‌داد هزینه‌های تحصیلی بسیار ناچیز 1000 یورو در سال دریافت کنند. اما پس از سال‌ها اعتراض عمومی، شهریه‌ها دوباره در سال 2014 لغو شد.

امروزه، تنها استثنائات بسیار کمی وجود دارد که دانشگاه‌های دولتی می‌توانند شهریه دریافت کنند. همچنین، دولت های آلمان در سال های اخیر مزایای اقتصادی و اجتماعی مهاجرت را درک کرده اند. آلمان می خواهد باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل به این کشور جذب کند و در حالت ایده آل پس از فارغ التحصیلی بماند و کار کند. به همین دلیل است که هیچ شهریه عمومی برای خارجی ها نیز وجود ندارد. اگر شهریه رایگان است یعنی دانشگاه ها خیلی خوب نیستند؟ دور از آن! دانشگاه های آلمان جزو بهترین دانشگاه های جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی از تحصیلات در سطح جهانی برخوردار شوید. بسیاری از مؤسسات بزرگتر مرتباً در بین 100 مؤسسه برتر در رتبه بندی های بین المللی قرار می گیرند. صرف نظر از رتبه بندی دانشگاه، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را داشته باشید. آلمان استانداردهای بسیار سختگیرانه ای برای اعتبار بخشیدن به ارائه دهندگان آموزشی خود دارد. این واقعیت که آموزش عالی در دانشگاه های دولتی بدون شهریه است، یک تصمیم صرفا سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سرتاسر جهان مورد احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل شما باز می کند.

آیا هزینه تحصیل در آلمان وجود دارد؟

به طور کلی می توانید در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید. اما چند استثنا وجود دارد که در آنها باید شهریه پرداخت کنید: فقط دانشگاه های دولتی رایگان هستند. اگر در یکی از تقریباً 100 دانشگاه خصوصی تحصیل می کنید، انتظار می رود که هزینه پرداخت کنید، و این هزینه های تحصیلی با هزینه ای است که در کشورهایی مانند بریتانیا یا ایرلند پرداخت می کنید. با این حال، مدارس خصوصی در آلمان به دلیل رقابت با دانشگاه‌های دولتی ارزان، برنامه‌های تخصصی و سایر مزایا را ارائه می‌کنند تا ارزش پول خود را به دست آورید. و البته، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه باشید. دانشگاه های آلمان بین برنامه های کارشناسی ارشد "متوالی" و "غیر متوالی" تمایز قائل می شوند.

برنامه های متوالی آنهایی هستند که می توانید بلافاصله پس از پایان دوره لیسانس در آنها ثبت نام کنید. برنامه های غیر متوالی معمولاً مستلزم این است که دانش آموزان دارای تجربه کاری پس از لیسانس باشند. چنین برنامه های تحصیلی غیرمتوالی معمولاً حتی در دانشگاه های دولتی شهریه دارد. آنها نسبتا نادر هستند. معمولی هستند به عنوان مثال "MBA های اجرایی"، بلکه برخی از برنامه های کارشناسی ارشد تخصصی. از سال 2017، دانشگاه های دولتی در ایالت بادن-وورتمبرگ می توانند از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و EEA شهریه دریافت کنند.

این شامل دانشگاه های اشتوتگارت، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ، هایدلبرگ و برخی شهرهای دیگر می شود. هزینه تحصیل در هر ترم 1500 یورو تعیین شده است - که هنوز هم بسیار مقرون به صرفه تر از بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا است. برخی از ایالت های فدرال همچنین اگر می خواهید "مدرک متوسطه" ("Zweitstudium") را دنبال کنید، شهریه 500 تا 650 یورو در هر ترم را انتظار دارند.

اگر برای اولین بار در یک دوره لیسانس یا یک برنامه (متوالی) کارشناسی ارشد پس از مدرک لیسانس خود ثبت نام کنید، این امر اعمال نمی شود. در عوض، "مدرک متوسطه" به معنای ثبت نام در یک برنامه کارشناسی ارشد غیر متوالی (به بالا مراجعه کنید)، ثبت نام در مقطع لیسانس زمانی که قبلاً مدرک لیسانس در رشته دیگری دارید، یا ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد زمانی که قبلاً مدرک کارشناسی ارشد در موضوع دیگری دارید.

هزینه های تحصیل در بادن-وورتمبرگ چقدر است؟

بادن-وورتمبرگ، در جنوب غربی آلمان، تنها از 16 ایالت فدرال آلمان است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید شهریه دانشگاه های دولتی را بپردازند. هزینه تحصیل در بادن-وورتمبرگ 1500 یورو در هر ترم است. یا 3000 یورو در سال. این هزینه های تحصیل برای همه موسسات آموزش عالی دولتی در "BaWü" اعمال می شود که حدود 50 مورد از آنها وجود دارد. با دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند مانند دانشجویان آلمانی رفتار می شود و بنابراین هیچ شهریه ای پرداخت نمی کنند.

چه بورسیه هایی برای تحصیل در خارج از کشور آلمان وجود دارد؟

بورسیه های زیادی برای دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) دارای یک پایگاه داده رسمی بورسیه است که به شما امکان می دهد گزینه های بورس تحصیلی مناسب را جستجو کنید، به عنوان مثال. بر اساس کشور مبدا شما آیا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه می توانم در آلمان بمانم؟

بله: فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه های آلمان می توانند تا زمانی که به دنبال کار هستند در آلمان بمانند. و این برای همه دانش آموزان، صرف نظر از کشور مبدا، صدق می کند. اگر شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستید، می توانید برای اقامت 18 ماهه برای پس از فارغ التحصیلی درخواست دهید. با چنین "ویزای جستجوی کار" (یا "ویزای کار پس از تحصیل")، می توانید شغلی را جستجو کنید که با شرایط خود مطابقت داشته باشد. و شما مجاز به هر شغلی در طول این 18 ماه هستید. دولت فدرال آلمان اطلاعات بیشتری در مورد اجازه اقامت فارغ التحصیل ارائه می دهد.

تحصیل در آلمان11.jpg

نحوه اپلای و درخواست برای تحصیل در آلمان

1.دانشگاه را انتخاب کنید

بنابراین، شما آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کرده اید - اکنون زمان آن رسیده است که رشته و دانشگاه مناسب را برای خود انتخاب کنید. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده ای از تقریباً 2000 برنامه است که می توان از آنها جستجو کرد، از جمله 1389 برنامه به زبان انگلیسی. متأسفانه فرصت‌های تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در حال حاضر نسبتاً محدود است، اگرچه برخی از دوره‌ها به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند (معمولاً برای دو تا چهار ترم اول با انگلیسی شروع می‌شوند و سپس به آلمانی تغییر می‌کنند). این به شما امکان می دهد به زبان انگلیسی تحصیل کنید و در عین حال مهارت خود را در آلمانی بهبود بخشید، به خصوص که دانشگاه شما ممکن است کلاس های زبان آلمانی ارائه دهد. همچنین می‌توانید هنگام تصمیم‌گیری، آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر آلمان را در نظر بگیرید، یا آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS را بر اساس موضوع بررسی کنید تا موسسات برتر آلمانی را در رشته خود بیابید، با استفاده از ابزار مقایسه برای کمک به محدود کردن دانشگاه‌ها. . نکات بیشتر در مورد نحوه انتخاب دانشگاه را بخوانید.

2. شرایط پذیرش را بررسی کنید

قبل از درخواست، بررسی کنید که مدارک فعلی شما توسط دانشگاه انتخابی شما به رسمیت شناخته شده است. برای تحصیل در آلمان باید یک مدرک معتبر Hochschulzugangsberechtigung (HZB) داشته باشید که به معنای "مدرک تحصیلی ورودی آموزش عالی" است. برای دانشجویان آینده لیسانس، دیپلم دبیرستان، گواهی پایان مدرسه یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه معمولاً کافی است، و DAAD پایگاه داده ای از اطلاعات در مورد شرایط پذیرش برای کشورهای منتخب دارد. دانش‌آموزانی که مدارک تحصیلی خارج از اروپا دارند، ممکن است پس از شرکت در یک دوره مقدماتی Studienkolleg مجبور به شرکت در آزمون ورودی Feststellungsprüfung شوند، اگرچه دانش‌آموزان با پیشرفت عالی ممکن است بتوانند از آن عبور کنند. همچنین باید الزامات زبان را بررسی کنید. اکثر دوره ها به زبان آلمانی تدریس می شوند و متقاضیان بین المللی باید مدرکی مبنی بر مهارت در زبان آلمانی ارائه دهند. دو آزمون اصلی برای این منظور موجود است: Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang (DSH، به معنای "امتحان زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه") و TestDaF. به همین ترتیب، اگر دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می شود، مگر اینکه زبان مادری باشید یا قبلاً به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، باید دانش خود را در این زبان با آزمون هایی مانند آیلتس یا تافل ثابت کنید. دانشگاه ها معمولاً امتیاز/های مورد نیاز خود را در وب سایت خود اعلام می کنند.

3. امور مالی خود را مرتب کنید

برای برآورده کردن شرایط ویزای دانشجویی، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد سالانه حدود 8700 یورو (~ 10000 دلار آمریکا) برای پوشش هزینه های زندگی خود دارید یا به آن دسترسی دارید، اگرچه ممکن است بسته به نوع خود نیاز بیشتری داشته باشید. سبک زندگی و عادات خرج کردن (متوسط ​​دانش آموز 850 یورو / 975 دلار آمریکا در ماه هزینه می کند). هزینه های زندگی نیز بسته به موقعیت مکانی متفاوت است. طبق نظرسنجی هزینه زندگی مرسر، مونیخ در حال حاضر گران ترین شهر این کشور است. اگر نگران هزینه‌ها هستید، بورسیه‌هایی برای حمایت از دانشجویانی که در آلمان در سطوح مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند وجود دارد.

4. درخواست کنید!

برای اکثر موضوعات، می توانید مستقیماً به دفتر بین المللی دانشگاه درخواست دهید. از طرف دیگر، می‌توانید از وب‌سایت www.uni-assist.de، یک پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین‌المللی، که توسط سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD) اداره می‌شود، استفاده کنید، اگرچه همه دانشگاه‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. ممکن است بخواهید برای دوره ها و دانشگاه های متعدد به طور جداگانه درخواست دهید تا شانس خود را برای پذیرش افزایش دهید. در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان می‌توان دو بار در سال برای پذیرش درخواست کرد - برای شروع تحصیل در ترم زمستان یا تابستان. به طور کلی، درخواست برای ثبت نام در زمستان باید تا 15 جولای و درخواست برای ثبت نام تابستان تا 15 ژانویه انجام شود. با این حال، مهلت های درخواست بین مؤسسات متفاوت است، و همان مؤسسه ممکن است مهلت های متفاوتی را برای هر برنامه تعیین کند - حتماً تاریخ های خاص دوره انتخابی خود را به دقت بررسی کنید. توصیه می‌شود حداقل شش هفته قبل از پایان مهلت، درخواست‌ها را ارسال کنید تا در صورت کمبود اطلاعات، از زمان اصلاح یا اضافه شدن اطمینان حاصل کنید. تقریباً یک تا دو ماه پس از پایان مهلت، باید انتظار دریافت پذیرش یا رد رسمی را داشته باشید. مدارک خاص مورد نیاز و فرآیند درخواست توسط هر موسسه تنظیم می شود، اما معمولاً از شما خواسته می شود که مدارک زیر را ارسال کنید:

یک کپی گواهی شده از دیپلم دبیرستان یا مدارک قبلی و سایر مدارک مربوطه به زبان اصلی

یک مرور کلی ترجمه شده از ماژول ها و نمرات دوره شما

عکس پاسپورت

یک کپی از پاسپورت شما (اطلاعات شخصی و صفحه شناسنامه عکس)

مدرک مهارت زبان (گواهی آزمون یا معادل آنلاین)

همچنین ممکن است نیاز به پرداخت هزینه درخواست داشته باشید. برای برخی از رشته ها، محدودیتی در سراسر کشور برای تعداد دانش آموزانی که می توانند ثبت نام کنند وجود دارد. برای این موضوعات (عمدتاً علوم زیستی)، دانشجویان اتحادیه اروپا (به علاوه نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین) باید از طریق بنیاد پذیرش آموزش عالی درخواست دهند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید طبق معمول درخواست دهند.

5. بیمه درمانی بگیرید

قبل از اینکه کشور خود را ترک کنید، باید مطمئن شوید که بیمه درمانی خریداری کرده اید تا در طول اقامت در آلمان شما را پوشش دهد. این هم قبل از ثبت نام و هم قبل از دریافت ویزای دانشجویی و/یا اجازه اقامت الزامی است. اگر شما مقیم کشوری در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، باید یک توافقنامه تامین اجتماعی بین کشور شما و آلمان وجود داشته باشد. این بدان معناست که اگر در کشور خود بیمه سلامت عمومی دارید، باید در آلمان نیز تحت پوشش باشید. برای استفاده از این مزیت معمولاً باید کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را دریافت کنید (دریافت رایگان). اگر بیمه درمانی شما در آلمان معتبر نیست، انتظار داشته باشید که ماهیانه بین 80 یورو (92 دلار آمریکا) تا 160 یورو (176 دلار آمریکا) پرداخت کنید. اگر بالای 30 سال دارید، هزینه بالاتر است، و اگر در هنگام شروع دوره خود بیش از 29 سال دارید، فقط می توانید بیمه خصوصی دریافت کنید.

6. اخذ ویزای دانشجویی آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به کشور مبدا شما بستگی دارد. می‌توانید یک نمای کلی از کشورهایی که برای آنها ویزای دانشجویی لازم است یا خیر، در وب‌سایت اداره فدرال امور خارجه بیابید. برای اطلاع از نحوه دریافت ویزای تحصیلی آلمان و اجازه اقامت نیز می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

7. محل اقامت پیدا کنید

هنگامی که در یک دوره تحصیلی و ویزای دانشجویی خود را به دست آوردید (در صورت وجود)، توصیه می شود که شروع به جستجوی محل اقامت کنید، زیرا متأسفانه اکثر دانشگاه های آلمان به دانشجویانی که در حال ثبت نام هستند خوابگاه ارائه نمی دهند. اجاره به احتمال زیاد بزرگترین هزینه ماهانه شما خواهد بود و بسته به قسمتی از کشور که در آن زندگی می کنید متفاوت خواهد بود. در شهرهای بزرگ در غرب آلمان (مانند دوسلدورف، کلن و غیره) و شهرهای کوچکتر دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ. ، باید انتظار داشته باشید کمی بیشتر از زمانی که در شرق آلمان (یعنی برلین) زندگی می کنید، پرداخت کنید. هنگامی که مکانی برای زندگی پیدا کردید، باید در «دفتر ثبت نام ساکنان» (Einwohnermeldeamt) یا «دفتر شهروندان» (Bürgeramt) ثبت نام کنید.

8. ثبت نام کنید

قبل از شروع دوره و استفاده از امکانات دانشگاه مانند کتابخانه، باید ثبت نام کنید. همچنین باید قبل از شروع هر ترم دوباره ثبت نام کنید. این معمولا بسته به دانشگاه بین 150 تا 250 یورو (170-290 دلار آمریکا) هزینه دارد. ممکن است هزینه اضافی در حدود 180 یورو (205 دلار آمریکا) برای "ترم بلیط" که هزینه های حمل و نقل عمومی را به مدت شش ماه پوشش می دهد، وجود داشته باشد. مدارک معمولی که برای ثبت نام نیاز دارید عبارتند از:

پاسپورت شما با ویزا یا اجازه اقامت

چند عکس پاسپورت

فرم ثبت نام تکمیل شده

مدارک صلاحیت ورود به آموزش عالی، اعم از اصل گواهی ها یا کپی ها و ترجمه های تایید شده رسمی

اطلاعیه پذیرش

مدارک دانش کافی به زبان آلمانی (یا انگلیسی)

مدارک بیمه درمانی قانونی در آلمان

رسید پرداخت هزینه ترم

پس از ثبت نام، گواهی ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان شناسه دانشجویی موقت عمل می کند و به شما امکان می دهد برای اجازه اقامت خود درخواست دهید و در کلاس ها ثبت نام کنید.

9. به زندگی دانشجویی در آلمان بپیوندید

تبریک می‌گوییم، اکنون (عمدتا) باید آماده باشید تا تحصیلات خود را در آلمان آغاز کنید! فراموش نکنید که تمام وسایل ضروری را بسته بندی کنید و همچنین چند کار مهم دیگر را ترتیب دهید: اگر قبلاً این کار را نکرده اید، پس از یافتن محل اقامت، باید در اداره ثبت نام محلی شهر خود (Einwohnermeldeamt یا Bürgeramt) ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، سندی مبنی بر تایید ثبت نام خود در آن آدرس دریافت خواهید کرد که سپس می توانید برای مرحله بعدی از آن استفاده کنید… یک حساب بانکی دانشجویی بگیرید. اکثر بانک ها این موارد را به صورت رایگان ارائه می دهند و مدیریت پرداخت های معمولی شما (مانند محل اقامت) را بسیار آسان تر می کند.

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا همواره مورد توجه متقاضیان بین المللی بسیاری بوده است. کشور ایتالیا به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت و اروپایی مقصد بسیاری از دانشجویان میباشد. دانشگاه های ایتالیا در سطح جهانی از رنکینگ بالایی برخوردارند. یکی از دلایل جذب مخاطبان جهت تحصیل در ایتالیا، امکان تحصیل رایگان و برخورداری از بورسیه های تحصیلی ایتالیا میباشد. یکی از راه های اخذ اقامت ایتالیا از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور است. در مرکز همراه تحصیلی کلیه نکات در مورد آزمون های ورودی کشور ایتالیا در رشته های پزشکی و غیر پزشکی و همچنین منابع کمک آموزشی برای آمادگی این آزمون ها و دوره های آمادگی آزمون وجود دارد.

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا کشوری است که در اروپای جنوبی قرار گرفته و پایتخت آن، شهر تاریخی رم است. این کشور، هشتمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. کشور ایتالیا از شبه‌ جزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردنی در دریای مدیترانه تشکیل شده ‌است. امروزه ایتالیا کشوری توسعه ‌یافته است و جزو گروه هشت به‌ شمار می‌ آید. کشور ایتالیا به دلیل شکل ظاهری قلمرو آن به کشور چکمه معروف است.

واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا حدود ۶۰.۴ میلیون نفر است و ۹۳/۹ درصد مردم آن مسیحی هستند. ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آب ‌و هوای معتدل فصلی دارد و آب ‌و هوای مناطق ساحلی آن با شرایط هوایی کوهستان‌ های داخلی تفاوت زیادی دارد. دو کشور مستقل بسیار کوچک به نام ‌های واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا هم در داخل سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده می ‌شود.

کشور ایتالیا نخستین کشور در اروپا و سومین کشور در دنیا جهت سهولت ورود دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا می باشد. کشور ایتالیا دارای دانشگاه های دولتی و ممتاز بسیار معتبر و بی نظیر مانند دانشگاه‌ های ساپینزا، بولونیا و پلی تکنیک میلان، تورین و بسیاری دیگر با رتبه‌ های جهانی می باشد.

جهت تحصیل در ایتالیا می توانید به زبان ایتالیایی یا انگلیسی تحصیل کنید. 

به دلیل وجود تعداد دانشگاه ها و مراکز علمی موجود در این کشور، ایتالیا می تواند مقصد خوبی برای ادامه تحصیل باشد.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ایتالیا

ایتالیا تحصیل.jpg

شرایط تحصیل در مدارس ایتالیا

دوره های تحصیلی در مدارس ایتالیا عبارتند از :

دوره مهد کودک: این دوره 3 ساله شامل سنین 3 تا 6 سالگی است . تحصیل در مهد کودک های کشور ایتالیا اجباری نمی باشد. تعداد دانش آموزان شرکت کننده در این مقطع در حال افزایش است.

دوره ابتدایی: این دوره از سن 5 سالگی شروع می شود و درواقع ابتدای شروع دوره های تحصیلی اجباری از این مقطع است.

دوره متوسطه: این دوره برای سنین 11 تا 14 سال می باشد. دروس این دوره به قدری سخت است که هم به صورت عمومی و هم به صورت تخصصی به دانش آموزان ارائه می شود و برخی از این دروس شامل زبان، هنر، ورزش و کامپیوتر می باشد.

دوره دبیرستان: این دوره شامل سنین 14 تا 19 سال می شود و افراد استاندارد های متفاوت تحصیلی را برای ورود به دانشگاه تجربه می کنند. برای اجازه ورود به دبیرستان، نیاز به گواهینامه پایان دوره مقدماتی متوسطه است و هدف از قانون گذاری های خاص و نوآوری های آزمایشی ارشاد دانش آموزانی می باشد که باید درباره شغل آینده آنها یا ادامه تحصیلات در دبیرستان تصمیم بگیرند.

دوره دبیرستان در ایتالیا به طور میانگین 5 سال به طول می‌انجامد. محتوای آموزشی این دوره بر اساس رشته ‌ی تحصیلی با هم متفاوت است.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا

مقطع تحصیلی لیسانس اولین دوره آکادمیک در کشور ایتالیا محسوب می ‌گردد. دانشجویان از ۱۸ تا ۳۰ سالگی قادر خواهند بود برای دوره های کارشناسی این کشور اقدام نمایند. این نکته بدین معناست که محدودیت سنی برای سفارت این کشور معنا ندارد و در صورت ارائه مدارک قابل استناد، می توانید برای ادامه تحصیل در ایتالیا اقدام کنید.

 قبل از ورود به دانشگاه در دوره کارشناسی، دانشجویان باید نسبت به فراهم کردن شرایط عمومی و اختصاصی دانشگاه مد نظر خود اقدام کنند. واحد های آموزشی این مقطع تحصیلی بین 180 تا 240 می ‌باشد. در مرحله اول، گذراندن دوره دبیرستان جزو الزامات می ‌باشد. دو ترم آموزشی در طول یک سال برگزار می ‌گردد که شروع اولین ترم در ماه سپتامبر و پایان آن در فوریه خواهد بود. ترم دوم نیز در ادامه از ماه فوریه تا جولای ادامه پیدا خواهد کرد. دوره کارشناسی به طور معمول 3 تا 4 سال است. به جز دوره های پزشکی که حداقل 6 سال و رشته حقوق که 5 سال به طول می‌انجامد.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ایتالیا در حال تحصیل هستند، مجوز کار به میزان 10 ساعت در هفته را دارند و حقوق آن ‌ها به طور میانگین برای هر ساعت بین 8 تا 10 یورو است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایتالیا تقریبا بین 1200 تا 3200 یورو در سال است که با توجه به رشته و دانشگاه مورد نظر متفاوت است.

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی عبارتند از:

  • ارائه رزومه‌ کامل تحصیلی
  • ارائه اصل مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی: این مدارک باید به تایید اداره کل آموزش پرورش محل تحصیل شما برسند.
  • ترجمه ی مدارک
  • ارائه نامه‌ تاییدیه تحصیلی: این نامه را می‌ توانید از دفاتر پیشخوان دولت دریافت کنید.
  • ارائه گواهی ارزشیابی صادر شده از سفارت ایتالیا: این گواهی نشان می‌ دهد تحصیلات دانشجو در کشور ایتالیا مورد تایید است.
  • ارائه انگیزه ‌‌نامه: این نامه باید حداکثر در دو صفحه به زبان انگلیسی نوشته شود. در این نامه دانشجو باید از انگیزه ‌ها و اهداف خود برای سفر به کشور ایتالیا و تحصیل در رشته‌ مورد نظر صحبت کند.
  • ارائه مدرک زبان انگلیسی: دانشجو باید مدرک زبان آیلتس با حداقل نمره ۶ و یا مدرک زبان تافل یا iBT با حداقل نمره ٨٠ را ارائه بدهد. مدرک آزمون ‌های زبان ایتالیایی می ‌توانند یکی از نقاط قوت رزومه‌ شما برای پذیرش باشند.
  • ارائه گذرنامه: برای دریافت گذرنامه باید تمام مراحل اداری را طی کنید.
  • ارائه عکس پرسنلی: این عکس باید به‌ روز باشد و در ابعاد 3.5 × 4.5 مطابق با چارچوب ویزای شینگن ارائه شود.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا

دوره کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس در ایتالیا که اولین دوره تحصیلات تکمیلی بوده، بین 1 تا 2 سال متغیر است و تا سقف 4 ترم آموزشی (۱۲۰ واحد درسی) را شامل می‌ شود. این دوره با دفاع پایان ‌نامه دانشجویی فرد در ترم 4 به پایان می ‌رسد. در بعضی از رشته های تحصیلی مانند حقوق، فارموکولوژی، معماری و پزشکی، در دانشگاه های خاص یک برنامه 5 یا 6 ساله کارشناسی ارشد ارائه می شود.

شما ضمن تحصیل در یکی از پیشرفته ترین کشورها، امکان یافتن فرصت‌ های شغلی بهتری نیز خواهید داشت. اگرچه اکثر رشته‌ های مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌ شود، اما بعضی از رشته‌ ها نیازمند توانایی شما در برقرای ارتباط به زبان ایتالیایی می ‌باشد پس یادگیری این زبان الزامی است. نمره‌ ی آزمون ‌های بین ‌المللی آیلتس، تافل و....برای اکثر دانشگاه‌ ها الزامیست و شما اگر بتوانید توانایی‌ های علمی خود را به استاد راهنما در این مقطع ثابت کنید، می ‌توانید از شرایط گرفتن کمک هزینه‌ های تحصیلی نیز بهره ‌مند گردید.

دانشجویان مقطع فوق کارشناسی ارشد ایتالیا دارای مجوز کار دانشجویی 20 ساعت در هفته هستند و حقوقی که به این افراد تعلق می‌گیرد به طور میانگین برای هر ساعت بین 10 تا 25 یورو است.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ایتالیا بسته به نوع رشته تحصیلی متفاوت است و یک دانشجو تقریبا بین 400 تا 500 یورو برای هر ماه هزینه دارد.

برای پذیرش در دوره ‌ی کارشناسی ارشد علاوه بر مدارک مورد نیاز در مقطع کارشناسی، مدارک زیر مورد نیاز هستند:

  • ارائه کلیه مدارک تحصیلی و ترجمه آن ‌ها (این مدارک باید به تایید اداره‌ مرکزی دانشگاه مربوطه برسند. ترجمه‌ این مدارک نیز باید مانند مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی و با مهرهای لازم انجام شود)
  • ارائه توصیه ‌نامه‌ اساتید
  • ارائه گواهی بیمه درمانی برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ایتالیا

پذیرش در مقطع دکتری ایتالیا به طور معمول پس از ارائه مدارک لازم برای پذیرش و مصاحبه علمی انجام می‌شود. مقطع دکتری، دومین دوره تحصیلات تکمیلی به شمار می‌ آید. این دوره بین 3 تا 5 سال به طول می ‌انجامد و لازمه آن گذراندن دوره کارشناسی ارشد مرتبط با رشته دکترای شماست. دانشجویان در صورت اخذ نمره ۶.۵ به بالا در آزمون آیلتس می توانند برای ادامه تحصیل در ایتالیا اقدام نمایند. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترا را دارند کشور ایتالیا بهترین گزینه برای آنها می باشد زیرا شرایط بورسیه های تحصیلی در ایتالیا نسبت به سایر کشورهای اروپایی هموارتر است.

دانشجویان بین المللی می ‌توانند تقاضای بورسیه تحصیلی بدهند که این امر با توجه به ویژگی و امتیازات تحصیلی موجود در رزومه آنان بررسی می‌ گردد. این کمک هزینه ‌ها به 3 روش به دانشجویان اعطا می شود:

 بورسیه‌ ای که از بودجه دانشگاه تعلق می ‌گیرد بین 12 هزار تا 20 هزار یورو در هر سال تحصیلی و یا از طرف دولت 900 یورو در ماه به دانشجویان بین ‌المللی تعلق می ‌گیرد. همچنین برخی موسسات آموزش عالی خصوصی نیز قادر به تامین بخشی از هزینه ‌های تحصیلی دانشجویان هستند.

از جمله شرایط لازم برای اخذ بورسیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معدل بالای ۱۷
  • مدرک زبان انگلیسی (نمره ۶٫۵ آزمون آیلتس)
  • توصیه نامه از اساتید برجسته
  • مقالات بین المللی از جمله ISI و AAA
  • پروپزال

هزینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه ‌های ایتالیا در طول سال از 850 تا 1000 یورو متفاوت است. البته دانشگاه های خصوصی نسبت به دانشگاه های دولتی گران ‌تر هستند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره‌ ی دکترا شامل موارد زیر می ‌شود:

  • ارائه گواهی زبان (مدرک زبان انگیسی حداقل در سطح B2 و یا زبان ایتالیایی در سطح C1
  • ارائه پروپوزال تحقیقاتی
  • ارائه انگیزه ‌نامه
  • ارائه رزومه علمی

توجه کنید که ممکن است دانشگاه مورد نظر شما، مدارکی اضافه ‌بر موارد ذکر شده درخواست نماید. بنابراین پیش از ارسال مدارک، سایت دانشگاه مورد‌نظر را بررسی کنید تا پذیرش شما به دلیل کمبود مدارک با تاخیر مواجه نشود.

شرایط سنی تحصیل در ایتالیا

در ابتدا هیچ گونه محدودیت سنی و شرایط سنی برای تحصیل در ایتالیا برای متقاضیان وجود ندارد. اما محدودیت سن برای اخذ بورسیه های تحصیلی ایتالیا از مواردی است که باید به آن توجه کرد. طبق این توافقنامه هزینه های تحصیلی ایتالیا برای افراد زیر 18 سال تعلق نمی گیرد.

برترین دانشگاه‌ های ایتالیا

دانشگاه ‌های ایتالیا اعتبار علمی خوبی در سطح جهان دارند و از این رو تحصیل در این دانشگاه ‌ها به یافتن شغل مناسب در بسیاری از کشور های دنیا کمک می ‌کند. در مجموع ٣٠ دانشگاه در ایتالیا وجود دارند. از مجموع ٣٠ دانشگاه در ایتالیا، ١٢ دانشگاه در لیست ۵٠٠ دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

اعتبار دانشگاه‌های ایتالیا تنها به چند رشته محدود نمی ‌شوند. در دانشگاه‌ های این کشور، رشته‌ های متنوعی با کیفیت مناسب و استاندارد های روز جهانی ارائه می‌ شوند. لازم به ذکر است که بسیاری از این رشته ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند.

در ادامه به معرفی تعدادی از دانشگاه های برتر ایتالیا میپردازیم:

دانشگاه تورین ایتالیا

دانشگاه تورین یکی از دانشگاه های قدیمی ایتالیا است که در شهر تورین واقع شده است. اکثر رشته ها در این دانشگاه به زبان ایتالیایی تدریس می شود و برای پذیرش باید مدرک B2 زبان ایتالیایی ارائه دهید.

برخی از رشته ها مانند حقوق بین الملل، پزشکی و مدیریت کسب و کار به زبان انگلیسی نیز ارائه می شوند. پذیرش دانشجویان در دانشگاه تورین در هر سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا صورت می گیرد. در رشته هایی مانند حقوق، دامپزشکی و داروسازی می توان در دوره های پیوسته لیسانس و فوق لیسانس پذیرش گرفت. برای گرفتن پذیرش دکترا از دانشگاه تورین باید در آزمون ورودی که این دانشگاه به طور سالیانه برگزار می کند شرکت کنید.

 شهریه تحصیل در این دانشگاه برای مقطع لیسانس مبلغ 1.500 دلار آمریکا و در مقطع فوق لیسانس 1.650 دلار آمریکا می باشد. این مبالغ ممکن است با توجه به کشوری که دانشجویان زندگی می کنند متغیر باشد. برخلاف شهریه پایین، بورسیه های متنوعی نیز می توان در این دانشگاه کسب کرد. بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا از معروف ترین بورسیه هایی است که به دانشجویان بین المللی اعطا می شود. بورسیه های متنوع دیگری نیز وجود دارد که بر اساس میزان درآمد خانواده دانشجو یا نمرات و رزومه دانشجویان اعطا می شود.

دانشگاه بولونیا ایتالیا

دانشگاه بولونیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا است که در سال 1088 میلادی در شهری به همین نام تاسیس شد. این دانشگاه با جای دادن بیش از 65 هزار دانشجو در خود، یکی از بزرگترین دانشگاه های ایتالیا محسوب می شود.

این دانشگاه یکی از معتبرترین دانشگاه های کشور ایتالیا می باشد که در جدیدترین رتبه بندی QS توانسته رتبه 177 را کسب نماید و در رتبه بندی Times هم رتبه 166 را اخذ کرده است. میزان شهریه برای هر رشته و هر مقطع متفاوت می باشد اما به طور کلی شهریه سالیانه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد 1000 الی 3000 یورو می باشد و شهریه برای مقطع دکتری تقریبا رایگان است.

از مزایای دانشگاه بولونیا ایتالیا می توان از بورسیه های متفاوتی که در این دانشگاه وجود دارد و موقعیت های شغلی که به عنوان کار دانشجویی در نظر گرفته شده است، نام برد.

این دانشگاه در دانشکده های کشاورزی و علوم غذایی، بیولوژی و محیط زیست، شیمی، مهندسی، فلسفه، علوم کامپیوتر، اقتصاد، پزشکی، تاریخ و فرهنگ، ترجمه و تفسیر، مدیریت و...دانشجو می پذیرد و برای ورود قبولی در آزمون ورودی ضروری است.

دانشگاه پلی تکنیک میلان

دانشگاه پلی تکنیک میلان نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه فنی در ایتالیا از سال 1963 دانشجویان را در رشته های متعدد پذیرفته و به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی آموزش می دهد. به دلیل وجود بورسیه های متعدد ورود به این دانشگاه بسیار رقابتی بوده و دانشجویان می توانند زبان تحصیل را قبل از ورود به دانشگاه فرا گیرند.

دانشگاه ساپینزا ایتالیا

این دانشگاه بزرگترین دانشگاه اروپا و از بهترین های ایتالیا در شهر رم است. در سال ۱۳۰۳ میلادی اولین دانشجویان به  دانشگاه ساپینزا وارد شده و هم اکنون نیز در میان ۳۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته و افراد موفق زیادی از جمله برندگان جایزه نوبل، سران چند کشور و دانشمندان و فضانوردان زیادی را در کارنامه خود دارد. معنی نام این دانشگاه به مهنای حکمت می باشد.

دانشگاه تورورگاتا ایتالیا

سال های زیادی از تاسیس این دانشگاه دولتی واقع شده در شهر رم نمی گذرد اما با وجود تازه تاسیس بودن آن از سال ۱۹۸۲ توانسته به جایگاه خوبی در زمینه علم و آموزش دست یابد و به یکی از دانشگاه های خوب در ایتالیا تبدیل شود.

زبان تدریس در این دانشگاه ایتالیایی و انگلیسی است و بورسیه ها و وام های دانشجویی خوبی به متقاضیان ارائه می دهد. بیمارستان این دانشگاه یکی از بهترین بیمارستان های کشور ایتالیا به شمار می رود.

دانشگاه فلورانس ایتالیا

این دانشگاه صاحب نام در سال ۱۳۲۱ در شهری به همین نام تاسیس شده است و از قدیمی ترین و بهترین دانشگاه های ایتالیا و یک مرکز مهم پژوهش به شمار می رود. برای ورود به این دانشگاه باید به زبان انگلیسی و ایتالیایی تسلط داشته باشید. دانشجویان با گذراندن سال اول تحصیلات آماده ورود به بازار کار می شوند و در طول دوران تحصیل با طیف عظیمی از تحقیقات روبه رو هستند.

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ایتالیا

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ایتالیا عبارتند از:

  • دانشگاه بولونیا( University of Bologna)   
  • دانشگاه ساپینزای رم(Sapienza University of Rome)
  • دانشگاه پادوا(University of Padua) 
  • دانشگاه میلان(University of Milan) 
  • دانشگاه پیزا(University of Pisa) 
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم(University of Naples Federico II)
  • دانشگاه تورین(University of Turin)
  • دانشگاه اسکلا نرمال سوپریور(Scuola Normale Superiore di Pisa)
  • دانشگاه ترنتو(University of Trento)
  • دانشگاه ویتا سالوت سن رافائل(Vita-Salute San Raffaele University)

آزمون IMAT

آزمون آیمت که به اختصار IMAT نوشته می‌شود، مخفف عبارت International Medical Admissions Test است. این آزمون 100 دقیقه‌ای، ۶۰ سوالی و تستی ویژه متقاضیانی است که قصد دریافت پذیرش تحصیلی در گرایش ‌های پزشکی و دندانپزشکی، جراحی و رشته‌ های مرتبط با آن ‌ها را دارند. این آزمون هرساله تحت نظارت وزارت تحقیق و آموزش عالی ایتالیا با همکاری سازمان Admissions Testing Service به زبان‌ های انگلیسی و ایتالیایی برگزار می ‌گردد.

تعداد سوالات آزمون  IMAT

آزمون IMAT تنها به شکل کاغذی برگزار میگردد و شما باید در طی 100 دقیقه به 60 سوال آن پاسخ دهید. این آزمون از 4 بخش اصلی تشکیل شده که به توضیح هر یک میپردازیم:

بخش اول که به آن استدلال منطقی و اطلاعات عمومی گفته میشود، شامل 22 سوال 5 گزینه ای است که 2 سوال مربوط به اطلاعات عمومی است و 20 سوال نیز مرتبط با استدلال منطقی است.

بخش دوم، سوم و چهارم نیز در مجموع مرتبط با دانش علمی است که 38 سوال 5 گزینه ای را در خود جای داده است. 18 سوال در زمینه ی زیست شناسی، 12 سوال در زمینه ی شیمی و 8 سوال نیز در رابطه با فیزیک و ریاضیات خواهند بود.

بخش بندی ‌های مختلف آزمون  IMAT

بخش اول آزمون در رابطه با استدلال منطقی و اطلاعات عمومی بوده و شامل 22 سوال است. بخش استدلال منطقی دارای 20 سوال و از شما در مورد متن های نوشته شده سوالاتی نظیر نتیجه گیری و خلاصه کردن متن، شناسایی فرضیات و خطا های استدلال های منطقی موجود و ارزیابی مدارک ارائه شده برای هر پاسخ پرسیده خواهد شد. در مورد اطلاعات عمومی نیز 2 سوال پرسیده میشود که در مورد طیف وسیعی از موضوعات از سیاست و فرهنگ گرفته تا تاریخ و ادبیات و فلسفه است.

بخش دوم، سوم و چهارم آزمون نیز در رابطه با دانش علمی است و مرتبط با سوالاتی نظیر زیست شناسی (18 سوال)، شیمی (12 سوال) و ریاضی و فیزیک (8 سوال) است. بخش زیست شناسی سوالات بیشتر در حوزه های شیمی موجودات زنده، اهمیت اتصالات قوی و ضعیف در سیستم موجودات زنده، نقش آنزیم ها، سلول، تئوری سلولی، غشای سلولی، بیوانرژیتیک، تولید مثل و چرخه ی سلولی، ژنتیک انسانی، جهش ها، DNA  پروکاریوت ها و یوکاریوت ها و...است.

سوالات بخش شیمی نیز در رابطه با موضوعاتی مانند مواد تشکیل دهنده ی ماده، حالت ماده، ذرات بنیادی، ساختار اتم ها، جدول تناوبی عناصر، گروه ها و دوره ها، پیوند های شیمیایی و...است.

سوالات بخش ریاضی و فیزیک نیز در رابطه با موضوعاتی مانند فیزیک کمی، دانش سیستم متریک و CGS، سیستم بین المللی ISI، کمیت های سینماتیک، انواع مختلف حرکت، بردارها، فشار، تعاریف وزن و جرم و...است.

نمره ‌ی قبولی آزمون  IMAT

برای داوطلبانی که دانشجوی یکی از کشورهای اتحادیه ی اروپا باشند، حداقل نمره ی قبولی برای آنان 20 از 90 است. لذا اگر زیر 20 نمره کسب کنند هیچ شانس پذیرشی در دانشگاه مقصد نخواهند داشت.

در این آزمون شما به ازای هر پاسخ درست، 1.5 امتیاز دریافت خواهید نمود، هر پاسخ اشتباه بین 0 تا 4 امتیاز از دست خواهید داد و هر پاسخی نیز که جواب ندهید طبیعتا نمره ای نیز دریافت نخواهید کرد. لذا نمره ی کلی آزمون نیز 90 خواهد بود که اگر تعداد جواب های اشتباه شما زیاد باشد، امکان دریافت نمره ی کل منفی نیز خواهید داشت.

برای دانشجویانی که عضو اتحادیه ی اروپا نباشند، هر نمره ی بالای صفر نمره ی قبولی در آزمون در نظر گرفته خواهد شد. شاید این شرط عجیب به نظر برسد اما با توجه به اینکه نمره ی منفی نیز لحاظ خواهد شد شاید داوطلب با داشتن پاسخ های متعدد اشتباه، نمره ی منفی نیز کسب کند.

برای شرکت در آزمون IMAT، هر تعداد دفعات که مایل باشید میتوانید در آن شرکت کنید و از این بابت هیچ محدودیتی وجود ندارد. شما مجاز خواهید بود تا هر سال در این آزمون شانس خود را امتحان کنید.

زمان برگزاری آزمون  IMAT

آزمون IMAT از لحاظ زمان برگزاری مقداری محدود است و برخلاف آزمون های آیلتس و تافل، شما فرصت شرکت زیادی نخواهید داشت. آزمون IMAT هر سال به ماه شمسی، در ماه تیر (سوم تا 25 جولای) شروع ثبت نام دانشجویان بین المللی و بومی است و ماه شهریور (سپتامبر) زمان برگزاری آزمون است. لذا برای ثبت نام میتوانید طبق تاریخ معین شده توسط خود دانشگاه در این بازه ی زمانی اقدام به ثبت نام کنید. نکته ای که حائز اهمیت آن است که اگر مایل باشید تا در بیشتر از یک دانشگاه اقدام به ثبت نام آزمون IMAT نمایید مشکلی وجود ندارد زیرا زمان برگزاری آزمون دانشگاه ها با هم تداخلی نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که زمان ثبت نام قابل تمدید نخواهد بود لذا از قبل نسبت به تهیه ی مدارک و هزینه ها اقدام نمایید تا بتوانید در فرصت معین شده در تیر ماه، ثبت نام کنید.

زمان اعلام نتیجه ‌ی آزمون IMAT

در صورتی که در آزمون IMAT شرکت کنید، اعلام نتایج طبق زمانبندی اولیه به شما اعلام خواهد شد. در آزمون IMAT که برای ورود به دانشگاه های ایتالیا در مقطع لیسانس و فوق لیسانس رشته های پزشکی، جراحی و مرتبط با آن برگزار میگردد، بسته به اینکه چه دانشگاهی را انتخاب کرده باشید زمان اعلام نتایج متفاوت خواهد بود و باید به زمانبندی داده شده در فرم تاییدیه ی ثبت نام اکتفا کنید اما معمولا مدت زمانی که طول میکشد تا نمرات دانشجویان شرکت کننده در آزمون IMAT منتشر شود، حدود 2 هفته است و در ماه اکتبر خواهد بود.

رشته های تحصیلی مختلف در ایتالیا

اگر قصد تحصیل در ایتالیا را دارید باید برترین رشته های تحصیلی در ایتالیا را بشناسید و بهترین آن را متناسب با علاقه خود انتخاب کنید. در ادامه به برخی از رشته های تحصیلی در ایتالیا پرداخته ایم:

معماری و هنر

در ایتالیا می توانید آثار باستانی و تاریخی بسیاری ببینید که هنر دست طراحان و معماران مطرح این کشور می باشد. اگر علاقمند به معماری و هنر هستید، دانشگاه هنر و معماری که در کشور ایتالیا موجود است، یکی از برترین دانشگاه های مطرح در سطح جهان می باشد. قطعا با تحصیل در این دانشگاه تجربیات جذابی نظیر همکاری در مرمت آثار باستانی و پروژه های ساخت و ساز کسب خواهید کرد. گرایش های مختلف هنر نظیر نقاشی، موسیقی و مجمه سازی نیز بسیار پرطرفدار می باشند. اگر اندک استعداد و علاقه ای به رشته موسیقی دارید، قطعا تحصیل در میلان و روم می تواند انتخاب مناسبی باشد چراکه دارای دانشگاه های مطرحی در این زمینه می باشند.

گرایش های علوم انسان

گرایش های مختلف این رشته نظیر تاریخ، نویسندگی، فلسفه و … از رشته هایی هستند که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است یکی از اصلی ترین دلیل های آن هم وجود بزرگانی همچون دانته، ماکیاولی و اکو می باشد. هر ساله کنفرانس های بسیاری در زمینه گرایش های مختلف علوم انسانی برگذار می گردد. شهرهای ونیز و بولونیا از شهرهایی هستند که برای تحصیل در گرایش های مختلف علوم انسانی بسیار مهم هستند و دانشگاه های مطرحی را در این زمینه در خود جای داده اند.

گرایش های مختلف طراحی

رشته پرطرفدار طراحی دارای گرایش های مختلفی همچون طراحی داخلی، طراحی مد، طراحی لوازم زینتی و طراحی صنعتی و … می باشد. تحصیل در این گرایش ها به دلیل کیفیت تدریس و وجود اساتید مجرب و دانشگاه های مطرح بسیار پرطرفدار می باشد. این رشته ها هم به صورت عملی و به صورت تئوری برگزار می شوند.

گرایش های مختلف مهندسی

گرایش های مختلف مهندسی به دلیل وجود بازار کار و دانشگاه های معتبر با سطح علمی بالا، بسیار پرطرفدار می باشند. یکی از پر متقاضا ترین رشته های مهندسی، عمران است که رقابت بسیاری برای تحصیل در این رشته وجود دارد. شهر زیبای میلان دارای دانشگاه های معتبری است که برای تحصیل مهندسی می توانید در آن مشغول به تحصیل شوید.

با حضور دانشگاه های مطرح در رشته های مهندسی کشور ایتالیا توانسته به یکی از قطب های اصلی تحصیل در این شاخه تبدیل شده و هر ساله دانشجویان زیادی به دنبال پذیرش در دانشگاه های این رشته باشند و دانشگاه های رشته مهندسی از بهترین اساتید بهره برده و رشته های متعددی همچون مهندسی عمران ، مهندسی معماری ، مهندسی شیمی ، مهندسی مکانیک ، مهندسی پزشکی ، مهندسی هوافضا و غیره را ارائه می دهند و علاقه مندان در انتخاب رشته تحصیلی خود هیچ گونه محدودیتی نخواهند داشت.

علاوه بر این تحصیل مهندسی در ایتالیا خدمات پشتیبانی عالی برای دانشجویان بین المللی مانند کمک به مسکن و مسائل عملی، مجوز اقامت، بیمه درمانی ، کد مالی ، کمک در مراحل اداری، واسطه های زبانی و فعالیت های دیگر نیز وجود دارد.

 پزشکی ایتالیا

پزشکی یکی از رشته های پرطرفدار در سطح جهان می باشد. با توجه به قدمت بالای دانشگاه ها، سطح علمی مناسب و هزینه پایین تحصیل در دانشگاه های این کشور، افراد زیادی سالیانه برای تحصیل، پزشکی ایتالیا را انتخاب می کنند.

طول دوره تحصیل پزشکی ایتالیا ۶ ساله می باشد و پس از پایان این ۶ سال، دانشجویان به مدت ۶ ماه وارد آموزش کلینیکال می شوند و پس از آن می توانند مجوزهای مربوطه را دریافت خواهند کرد و می توانند در کشور ایتالیا به عنوان پزشک به فعالیت بپردازند. برای تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا باید در آزمون ورودی این رشته قبول شوید که به نام آزمون  IMAT در این کشور شناخته می شود و سالی یک بار برگزار می گردد. ظرفیت پذیرش این رشته برای متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا هر سال اعلام می شود. مزیت تحصیل پزشکی ایتالیا این است که در صورت قبولی در آزمون IMAT نیازی به شرکت در مصاحبه برای پذیرش نیست و معدل دیپلم تاثیر چندانی روی پذیرش نخواهد داشت و همچنین نیازی به ارائه توصیه نامه برای پذیرش نمی باشد. این آزمون در سال ۲۰۱۱ توسط وزارت علوم کشور ایتالیا با کمک گرفتن از سیستم طراحی آزمون دانشگاه کمبریج به زبان انگلیسی طراحی شده است.

در این ۶ سال پزشکی ایتالیا دانشجو می بایست ۳۶۰ واحد درسی را پاس کند که شامل ۳۶ امتحان می شود. هر سال تحصیلی شامل دو ترم است که هر ترم ۱۲ هفته به طول می انجامد. دو سال ابتدایی این دوره تحت عنوانADOگذارنده می شود.

 دندانپزشکی ایتالیا

اگر شما مدرک نامربوط تحصیلی مانند انسانی و یا ریاضی نیز داشته باشید این امکان وجود دارد که با شرکت در آزمون ورودی دندان پزشکی (آزمون آیمت) و دریافت نمره قبولی در رشته دندانپزشکی ادامه تحصیل دهید.

این برنامه شامل ارائه دوره هایی در زمینه علوم بیولوژیکی، علوم بالینی و عمل دندانپزشکی میباشد.

محتوای برنامه بدین گونه است که، دانشجویان در دو سال اول با درس های زیست شناسی با اجزای ضروری و بیماری های بدن انسان آشنا می شوند. دروس عملی از سال دوم به بعد شروع می شود. بنابراین ، دانشجویان با استفاده از آموزش نظری در عمل، تجربه کسب می کنند.

سال سوم و چهارم برنامه با تمرین بیشتر در حال پیشرفت است. هدف آن کسب تخصص لازم در تشخیص و درمان بیماری های دهان و ارتباط با بیماران است. بنابراین  با فارغ التحصیلی، بلافاصله به عنوان دندانپزشک مجهز شروع به کار می کنید.

هدف دانشگاه های دندانپزشکی ایتالیا تربیت دندانپزشکانی است که مهارت درمانی و رفتاری مناسب برای درمان بیماران را داشته باشند. دانشجویان دروس پایه همچون فیزیولوژی و پاتولوژی را گذرانده و با بیماری های دهان و دندان آشنا می شوند. هم چنین، مهارت های لازم مرتبط با دندانپزشکی ترمیمی، ریشه دندان، پریودنتولوژی، جراحی دهان، ایمپلنتولوژی، پروتز و ارتودنسی را می آموزند. هر کدام از این مباحث همراه با تمرینات عملی و مهارتی نیز همراه است. مدت زمان تحصیل دندانپزشکی ایتالیا معمولا چهار سال به طول می‌انجامد.

داروسازی ایتالیا

دانشجویانی که تمایل دارند دوره تحصیلات خود را در رشته داروسازی در ایتالیا بگذرانند باید مدارک مربوط به سوابق تحصیلی ۱۲ ساله خود را آماده کنند. پس از ارائه این مدارک می توانند برای تحصیل در این رشته اقدامات لازم را انجام دهند. مدت زمان تحصیل داروسازی در ایتالیا ۵ سال است  و دوره دکترا نیز یک دوره ۴ ساله میباشد.

در رشته داروسازی دانشجویان در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند. تولید و ساخت دارو، بررسی تاثیرات دارو در بدن انسان و موجودات زنده و پیدا کردن بهترین عملکرد داروها برای افزایش نقش آن ها در بدن از مهم ترین فعالیت های رشته داروسازی است.

دانشجویان این رشته با فیزیولوژی و آناتومی بدن انسان و جانوران آشنا می شوند و می آموزند که مواد معدنی، ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن به چه روشی باید تهیه شود. دانشجویان رشته داروسازی در ارتباط با مواد شیمیایی و ساختارهای مولکولی، تعادل یونی و شیمی در گروه های مختلف عاملی آشنا می شوند.

دانشجویانی که در رشته داروسازی به تحصیل می پردازند باید دروس بیولوژی نظری، فیزیک نظری، ریاضی پایه و پیشرفته، شیمی عمومی، شیمی تخصصی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، بیوشیمی، بیوفیزیک، فیزیولوژی، میکروب شناسی نظری و عملی و…را بگذرانند.

متقاضیانی که تمایل دارند در رشته داروسازی در کشور ایتالیا تحصیل کنند باید در آزمون ورودی TOLC_F نمره قابل قبولی کسب کنند.

 

تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی

تحصیل در دانشگاه های ایتالیا به زبان های ایتالیایی و انگلیسی امکان پذیر است. برخی از دانشگاه های ایتالیا قدمت و رنک بالایی دارند و کلاس های زیادی به زبان انگلیسی ارائه می دهند. در حال حاضر بیش از 500 کلاس به زبان انگلیسی در دانشگاه های ایتالیا برگزار می شود و هر سال به این تعداد افزوده می شود. بسیاری از افراد با زبان انگلیسی آشنایی دارند به همین دلیل تحصیل در ایتالیا به زبان انگلیسی محبوبیت بیشتری دارد. برای پذیرش در دانشگاه های انگلیسی زبان ایتالیا باید مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه دهید. آزمون های انگلیسی که برای دانشگاه های ایتالیا معتبر است شامل موارد زیر می باشد:

  • TOEFL
  • IELTS

تحصیل به زبان انگلیسی برای بیش از 5 هزار رشته در ایتالیا امکان پذیر می باشد و متقاضیان برای تحصیل به زبان انگلیسی می بایست مدرک زبان انگلیسی ارائه دهند. نوع مدرک زبان انگلیسی متناسب با دانشگاه انتخابی متقاضی می باشد.

 همچنین اگر متقاضیان قصد دارند به زبان ایتالیایی تحصیل کنند، موظف هستند مدرک زبانی که نشان ‌دهنده سطح زبان ایتالیایی است را ادائه دهند.

معمولا دانشگاه های خصوصی ایتالیا دانشجویان را راحت تر به زبان انگلیسی پذیرش می کنند اما هزینه تحصیل در آنها نیز بالاتر است ، یکی از معروف ترین دانشگاه ایتالیا که در حال گسترش زبان انگلیسی در اکثر رشته های خود است دانشگاه پلی تکنیک میلان می باشد که بیش از ۲۱ رشته در مقطع دکترا را به زبان انگلیسی به دانشجویان تدریس می کند.

از دیگر دانشگاه های ایتالیا که به زبان انگلیسی تدریس میکنند می توان به دانشگاه بولونیا ، دانشگاه پیزا ، دانشگاه فلورانس ، آکادمی هنرهای زیبا ، دانشگاه جان کابوت ، دانشگاه ترنتو ، دانشگاه میلان ، دانشگاه رم و....اشاره کرد.

دوره های عمومی انگلیسی برای بزرگسالانی که می خواهند مهارت های خود در زمینه گوش دادن، خواندن و نوشتن زبان انگلیسی را بهبود بخشند، ارائه می شود.

هزینه های تحصیل در ایتالیا


متقاضیانی که قصد مهاجرت به ایتالیا را دارند می بایست به هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های این کشور توجه داشته باشند. میزان شهریه سالانه در مقاطع و دانشگاه و شهرهای مختلف ایتالیا متغیر می باشد. هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی ایتالیا، بیش از 1.000 یورو در سال است. به صورت کلی هزینه تحصیل دانشجویان غیر اروپایی از اروپایی ها بیشتر است و معمولا هزینه تحصیل دانشجویان براساس شرایط مالی والدین آنها تعیین می گردد. البته شهریه دانشگاه های خصوصی از دانشگاه های دولتی بیشتر می باشد. میانگین شهریه در دانشگاه های خصوصی از 6000 تا 20000 یورو در سال متغیر است .

از دیگر موارد مهم برای متقاضیان تحصیل در ایتالیا هزینه های زندگی در این کشور میباشد که شامل مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و… است. هزینه زندگی در کشور ایتالیا برای دانشجویان ماهیانه مبلغی حدود ۶۰۰ یا ۸۰۰ یورو در ماه برآورد میشود. در جدول زیر لیست بخشی از هزینه های روزانه زندگی در ایتالیا ارائه شده است:

کالا

میانگین قیمت به یورو

وعده غذایی برای دو نفر در رستوران

50

شیر یک لیتری

1.12

نان سفید ۵۰۰ گرم

1.47

برنج سفید ۱ کیلوگرم

1.99

تخم مرغ ۱۲ عدد

2.57

پنیر محلی یک کیلو گرم

11.49

گوشت گاو یک کیلو گرم

15.03

سیب یک کیلوگرم

1.83

پیاز یک کیلو گر

1.27

آب بطری ۱.۵ لیتری

0.39

آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهر

453.09

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

هزینه‌ های بالای زندگی در کشورهای خارجی و عدم ثبات قیمت ارز، باعث شده که بسیاری از افرادی که متقاضی تحصیل در ایتالیا هستند، به دنبال کاهش هزینه ‌های  تحصیل و زندگی در این کشور از طریق اخذ بورسیه ‌های تحصیلی ایتالیا باشند.

بورسیه های تحصیلی ایتالیا شرایط بسیار مطلوبی را ایجاد کرده تا بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، به ‌راحتی وارد این کشور شوند.

دانشگاه های دولتی ایتالیا سالانه مجموعه ای از بورسیه های تحصیلی را در اختیار دانشجویان واحد شرایط در مقاطع مختلف تحصیلی قرار می دهند که مجموعه ای از تسهیلات نقدی، تخفیف شهریه، اقامتی و سایر تسهیلات دانشگاهی را شامل می شوند و در حال حاضر یکی از مهمترین عوامل جذابیت ایتالیا و انتخاب این کشور در اروپا به عنوانی مقصدی جهت ادامه تحصیل به شمار می روند.

سالانه تعداد زیادی از بورسیه های تحصیلی از طرف دانشگاه های دولتی ایتالیا و سازمان های دولتی در اختیار دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه ها قرار می گیرد و در بسیاری از موارد تحصیل در ایتالیا را رایگان می نماید. در ادامه به معرفی تعدادی از این بورسیه ها می پردازیم:

بورسیه های تحصیلی بوکونی

بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در برنامه علوم دانشگاه بوکونی ارائه میگردد.

دانشگاه بوکونی آموزش عالی را برای دانشجویان متعهد از سراسر جهان فراهم میکند. اعطای بورسیه تحصیلی نه تنها با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دانش آموزان بلکه به توجه سطح علمی آنها اعطا می شود. درخواست برای دریافت این بورسیه مورد نیاز است.

بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی دانشگاه بوکونی شامل چشم پوشی کامل شهریه ، به ارزش 12700 دلار در سال است.

متقاضیان ساکن و یا شهروند ایتالیا که مدرک کارشناسی ایتالیایی در ایتالیا و یا در خارج از کشور به دست آورده اند، این فرصت را دارند که برای کمک هزینه تحصیلی دانشگاه بوکونی برای دانشجویان بین المللی اقدام کنند برای این منظور می توانند تقاضانامه آنلاین را تکمیل کنند. درخواست بورسیه تحصیلی باید به صورت آنلاین در مهلت تعیین شده ارسال شود.

ارزیابی در درجه اول بر حسب نیاز مالی متقاضی مورد بررسی قرارمیگیرد، با این حال، دستاورد های آکادمیک متقاضی نیز در نظر گرفته می شود. پرونده ارائه شده به دفتر پذیرش به صورت کامل بررسی خواهد شد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بوکونی برای دانشجویان بین المللی به طور خودکار برای سال دوم تمدید می شود در صورتی که دانشجو حداقل پیشرفت تحصیلی را در ترم قبل داشته باشد می تواند برای ترم های بعدی نیز بورسیه تحصیلی را دریافت کند.

بورسیه استعدادیابی ایتالیا

از دیگر بورسیه های استانی ایتالیا ، بورسیه استعدادیابی ست که به دانشجویان واجد شرایط دوره کارشناسی ارشد حمایت های مالی تعلق گرفته و در زمینه هایی همچون مهندسی ، معماری ، طراحی ، فناوری های پیشرفته ، اقتصاد و مدیریت کمک می نماید. مبلغ این بورسیه در حدود 8100 یورو برای هر سال تحصیلی ست.

بورسیه وزارت امور خارجه ایتالیا

از بهترین بورسیه های استانی است که هم به دانشجویان بین المللی و هم به شهروندان ایتالیایی ساکن در خارج این کشور تعلق گرفته و هدف آن افزایش همکاری فرهنگی بین المللی و گسترش زبان ایتالیایی ست که دانشگاه هایی همچون پلی­تکنیک تورین و دانشگاه­های بولونیا ان را به دانشجویان ارائه می دهند.

بورسیه دانشگاه پاویا (UNIPV)

این بورسیه تحصیلی به 5 نفر از دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد تعلق می گیرد که از شهروندان کشورهای در حال توسعه باشند. دانشجویانی رشته های مهندسی الکترونیک، مدیریت مالی، اقتصاد، تجارت بین الملل، ژنتیک و زیست شناسی سلول مولکولی، سیاست جهانی و روابط بین المللی شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا متعلق به دانشگاه پاویا را خواهند داشت. این بورسیه مبلغی معادل 8 هزار یورو به دانشجویان به عنوان کمک هزینه زندگی اعطا می کند و دانشجویان از پرداخت شهریه معاف هستند. از جمله الزامات دریافت این بورسیه شرایط سنی کمتر از 40 سال می باشد.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا

فرصت های مالی به دانشجویان بین المللی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد برای تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا ارائه میگردد.

دانشگاه بولونیا کمک های مالی تحصیلی به ارزش 11000 دلار را به دانشجویان مستحق بین المللی که مایل به ثبت نام برای دوره اول، دوره دوم در برنامه های دانشگاه بولونیا دارند را ارائه می دهد.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه بولونیا:

  • شما باید یک مدرک معتبر از دانشگاه قبلی محل تحصیل خود داشته باشید.
  • شما باید در یکی از آزمون های زیر تا مهلت تعیین شده شرکت کنید.
  • آزمونSAT اگر شما علاقه مند به ثبت نام در یک دوره درجه اول هستید.
  • آزمون GRE اگر شما علاقه مند به ثبت نام در یک برنامه درجه دو هستند.
  • و اینکه شما بایستی کمتر از 30 سال سن داشته باشید.

بورسیه دانشگاه  Piedmont      

این بورسیه تنها به دانشجویان مقطع دکترا که در رشته های زیست شناسی سلول مولکولی و فارماکولوژی دارای فوق لیسانس هستند تعلق می گیرد. این دانشگاه به دانشجویانی که در مقطع دکترا مشغول به تحصیل در NAMPT داخل و خارج سلولی گردند این بورسیه تحصیلی را اعطا می کند که جهت تحقیقات در زمینه درمان سرطان این رشته را انتخاب نمایند. این بورسیه سالیانه مبلغی معادل 24 هزار یورو به دانشجویان اعطا می کند. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی می باشد.

بورسیه دانشگاه  Gran Sasso    

این بورسیه تحصیلی به دانشجویان مقطع دکترا با رزومه علمی و تحقیقاتی بسیار قوی ارائه می گردد. دانشجویان رشته های ریاضی،کامپیوتر، علوم طبیعی و اقتصاد و مطالعات شهری می توانند از این بورسیه تحصیلی برخوردار گردند. مبلغ این بورسیه تحصیلی معادل 16160 یورو می باشد که تنها مبلغ کمک هزینه است و تحصیل رایگان خواهد بود. تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی می باشد و از جمله شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ایتالیا با این عنوان این است که تنها یک بار از این بورسیه استفاده نمایند.

بورسیه کارآموزی  OWSD        

دانشجویانی که در کشورهای آسیایی هستند و در رشته هایی نظر کشاورزی، علوم شیمی، کامپیوتر و فناوری اطلاعات، علوم ریاضی، فیزیک مشغول به تحصیل هستند می توانند در مقطع دکترا از این بورسیه بهره مند گردند. این بورسیه دانشجویان مقطع دکترا را تا دو سال با اعطای مبلغ 50 هزار دلار به عنوان کمک هزینه در صدد حمایت دانشجویان می باشد.

بورسیه دانشجویان برتر

این نوع بورسیه با مبالغ 6000 تا 10000 یورو، هر سال از طرف دانشگاه ها به دانشجویانی که در پایان سال تحصیلی حداقل معدل 100 از 110 را طبق قانون دانشگاه های ایتالیا کسب کنند تعلق می گیرد.

بورسیه برنامه تبادل دانشجو در اروپا   ERASMUS

این نوع بورسیه با مبالغ 6000 تا 10000 یورو شامل تسهیلات اقامتی و پرداخت نقدی جهت پوشش هزینه ها، هر سال از طرف دانشگاه ها به دانشجویانی که در هر سال تحصیلی بخشی از طول دوره را در یکی از کشورهای دیگر اروپایی سپری کنند، تعلق می گیرد.

مزایای تحصیل در ایتالیا

تحصیل در کشور ایتالیا مزیت ‌های بسیاری برای دانشجویان دارد. این کشور یکی از کشور های اروپایی است که نسبت به جذب استعداد های درخشان در سطح بین‌‌ المللی علاقه نشان می ‌دهد.

  • رتبه ‌بندی دانشگاه های ایتالیا:  در سال ۲۰۲۰، حدود ۳۶ دانشگاه این کشور در جدول ۹۰۰ دانشگاه برتر سطح جهان قرار گرفته ‌اند. هم چنین ایتالیا در رشته‌ های خاصی همچون معماری، هنر، مهندسی، باستان شناسی، تاریخ و علوم اجتماعی شهرت جهانی دارد.
  • هزینه تحصیل در ایتالیا: میانگین شهریه 3000 یورو در سال است که قابلیت کاهش به 100 یورو در سال را دارد. پرداخت شهریه معمولا در دو قسط قابل پرداخت است که قسط اول زمان ثبت نام و در زمان حضور دانشجو در ایتالیا و قسط دوم ۶ ماه بعد پرداخت می‌شود.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی: بسیاری از دانشجویان تصور می‌ کنند برای تحصیل در ایتالیا باید زبان انگلیسی بدانید، اما واقعیت این است که شما می ‌توانید در دانشگاه های این کشور به زبان انگلیسی تحصیل کنید.
  • بورسیه های تحصیلی ایتالیا: در جریان باشید که دولت ایتالیا هم با پرداخت بورسیه های تحصیلی متنوع هوای دانشجویان بین ‌المللی را دارد.
  • عضویت در اتحادیه اروپا: کشور ایتالیا به واسطه عضویت در اتحادیه اروپا دارای استاندارد های بالایی در زمینه‌های مختلف از جمله بهداشت، خدمات اجتماعی، پوشش‌ های بیمه ‌ای و سایر موارد است

اجازه کار دانشجویی در ایتالیا

تسلط به زبان ایتالیایی و تسلط به یک مهارت کاربردی برای پیدا کردن یک شغل دانشجویی مناسب، بسیار کمک ‌کننده خواهد بود. چنانچه مهارت شما متناسب با رشته‌ تحصیلی شما باشد، شرایط مطلوب‌ تر خواهد بود. معمولا دانشجویان برای تامین هزینه‌ های زندگی و همینطور کسب تجربه‌ کاری در ایتالیا مشغول به کار می ‌شوند.

البته شرایط کار کردن برای دانشجویان بین ‌المللی خارج از اتحادیه اروپا مانند دانشجویان ایرانی سخت‌ است. آن ‌ها نمی‌توانند بیشتر از ٢٠ ساعت در هفته کار کنند، اجازه‌ کار در تعطیلات را ندارند و نمی ‌توانند در یک حرفه‌ ی شخصی به فعالیت بپردازند.

نکته ی اول این‌ است که کار پاره ‌وقت دانشجویی که دانشجویان بین‌ المللی مجاز به انجام آن هستند، معمولا کفاف تمام خرج‌ های زندگی دانشجویی را نمی ‌دهد و تنها یک کمک‌ هزینه‌ برای شما خواهد بود. به همین دلیل شما برای تحصیل در ایتالیا به یک پشتوانه‌ مالی نیاز دارید.

نکته‌ ی دوم این است که نباید انتظار داشته باشید که بلافاصله پس از ورود به ایتالیا بتوانید کار پیدا کنید. لازم است ترم ‌های اولیه ‌ی خود را بگذرانید و پس از آشنایی با محیط به دنبال شغلی مناسب بگردید.

تدریس زبان انگلیسی، مراقبت از سالمندان و کودکان، مترجمی و کار در برخی از هتل ‌ها از جمله فرصت ‌های کار در ایتالیا برای دانشجویان هستند. همچنین در فصل تابستان بسیاری از رستوران‌ ها و کافه‌ ها در شهر های ایتالیا به‌ خصوص در شهر های رم و میلان به دنبال کارکنان غیر ایتالیایی هستند.

چنانچه برای تامین هزینه‌ های زندگی و تجربه، اقدام به کار دانشجویی می‌ کنید و به دنبال شغلی متناسب با رشته‌ تحصیلی خود هستید، بهتر است با دانشگاه‌ خود مشورت کنید.

بسیاری از موسسات تحقیقاتی و… در کشور ایتالیا، انجام برخی از وظایف و کارها را به دانشجویان می‌ سپارند و از دانشگاه‌ ها می‌خواهند که دانشجویان متقاضی و دارای صلاحیت‌ های لازم را به آن‌ ها معرفی کنند.

اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

تحصیل کانادا.jpg

دانشجویانی که در اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر موفق شده‌اند، نیاز است تا اقدامات لازم برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا را هم انجام دهند. البته از آنجایی که ایتالیا در حوزه شنگن قرار دارد با دریافت ویزای ایتالیا می ‌توان به راحتی با دردست داشتن ویزای شنگن به سایر کشور های اروپایی در این حوزه سفر کرد.

دانشجویان کشور های اتحادیه اروپا می ‌توانند با گذرنامه معتبر یا کارت شناسایی اتحادیه اروپا وارد ایتالیا شوند و برای مدت ‌زمان تحصیل بدون ویزا در ایتالیا بمانند. این دانشجویان پس از ورود به ایتالیا، نیاز است برای کسب اجازه اقامت در ایستگاه ایستگاه پلیس محلی خود ثبت ‌نام کنند.

دانشجویان از کشور های غیر اتحادیه اروپا، لازم است قبل از ورود به ایتالیا ویزای دانشجویی دریافت کنند. دو نوع ویزای دانشجویی بسته به مدت زمان تحصیل برای این دانشجویان وجود دارد:

  •  ویزای نوع  C:این ویزا، ویزایی کوتاه‌ مدت یا ویزای مسافرتی است و تنها برای مدت ٩٠ روز معتبر است.
  • ویزای نوع  D: این ویزا، برای اقامت طولانی‌ مدت است و تا پایان مدت تحصیل معتبر است.

زمان پردازش و صدور ویزا طولانی است، بنابراین متقاضیان دریافت ویزای دانشجویی باید به محض دریافت نامه پذیرش از مرکز آموزش ایتالیایی مورد نظر، با نزدیک ‌ترین سفارت یا کنسولگری ایتالیا تماس بگیرند یا از طریق سایت اقدام کنند تا بتوانند هرچه سریع ‌تر وقت ویزا بگیرند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

از جمله مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا عبارتند از:

  • ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی به همراه ریز نمرات ترجمه شده به زبان ایتالیایی با تایید دادگستری و وزارت امور خارجه
  • ترجمه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای متقاضیان مقطع دکتری به همراه ریز نمرات به زبان ایتالیایی
  • ترجمه شناسنامه به زبان ایتالیایی
  • فرم A پر شده جهت رشته و دانشگاه پذیرفته شده (تنها برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد)
  • گواهی های زبان انگلیسی جهت رشته های انگلیسی زبان در سطح B1 و یا گذراندن حداقل دو سال دانشگاهی در یکی از مقاطع تحصیلی به زبان انگلیسی و گواهی زبان B2 جهت رشته های ایتالیایی زبان
  • شرح دروس اخذ شده دوره کارشناسی (تنها برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد در صورت درخواست دانشگاه) به زبان ایتالیایی یا انگلیسی
  • نامه ارزشیابی تحصیلی سفارت ایتالیا در کشور صادر کننده
  • 5 قطعه عکس 3.5 در 4.5 سانتی متر رنگی و پشت نویسی شده به زبان انگلیسی
  • اصل گذرنامه
  • دو نسخه از پذیرش دانشگاه
  • فرم پر شده درخواست ویزا
  • نامه تمکن مالی بانکی به نام شخص دانشجو و یا یکی از والدین دانشجو با حداقل موجودی حساب معادل مبلغ 6000 یورو به ازای هر یک سال تحصیلی در ایتالیا.
  • پرینت حساب بانکی سه ماهه حامی مالی متقاضی
  • دو نسخه کپی از صفحه اول پاسپورت و پذیرش به همراه یک نسخه کپی از کلیه مدارک تحصیلی به همراه کپی از صفحات فارسی
  • مبلغ 50 یورو هزینه بررسی مدارک ویزای تحصیلی

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه در سالهای اخیر بسیار توجه متقاضیان بین المللی قرار گرفته است. کشور ترکیه به دلیل برخورداری از سیستم آموزشی با کیفیت و اروپایی و اساتید مجرب مقصد بسیاری از دانشجویان میباشد. دانشگاه های ترکیه در سطح جهانی از رنکینگ زیر 1000 برخوردارند. یکی از دلایل جذب مخاطبان جهت تحصیل در ترکیه، امکان تحصیل رایگان و برخورداری از بورسیه های تحصیلی ترکیه میباشد. یکی از راه های اخذ اقامت ترکیه از طریق مهاجرت تحصیلی به این کشور است. از مهمترین مزیت‌ های تحصیل در این کشور هزینه کم زندگی و تحصیل میباشد.

تحصیل در ترکیه

ترکیه که کشوری اوراسیایی است، از شرق با کشورهایی چون ایران، گرجستان، ارمنستان، نخجوان و از سمت شمال غربی با کشورهای اروپایی مثل یونان و بلغارستان ارتباط دارد. این کشور دارای جمعیتی نزدیک به ۸۴ میلیون است. این کشور به دلیل دارا بودن جاذبه های طبیعی و گردشگری زیبا و همچنین سیستم آموزشی با کیفیت، مورد توجه بسیاری از افراد جهت مهاجرت تحصیلی میباشد.

سیستم آموزشی ترکیه از سال ۲۰۰۱ به سیستم آموزشی اتحادیه اروپا پیوسته است از این رو تمام مدارک آموزشی صادره از کشور ترکیه مورد تایید اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی می باشد. از طرفی دانشگاه‌ های ترکیه همکاری نزدیک علمی با دانشگاه‌های معتبر جهانی داشته و اساتید بین المللی کشورهای آمریکایی و اروپایی در آن تدریس می‌کنند.

ترکیه با دارا بودن ویژگی های طبیعی، حمل و نقل و موقعیت خاص جغرافیای خود و نیز سیستم آموزشی بین المللی خود مرکز توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان ایرانی است. دانشجویان و دانش آموزان بین المللی با اقدام برای تحصیل در ترکیه می توانند مدرنیته و سنت را در یکی از امن ترین و پایدارترین کشورهای منطقه یعنی ترکیه، تجربه نمایند.

تعداد دانشجویان بین المللی که تحصیل در ترکیه را انتخاب کرده اند هر ساله افزایش قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۹ حدود ۶۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در ترکیه مشغول به تحصیل هستند که نشان می دهد این کشور به عنوان یک مقصد آموزشی عالی در بین دانشجویان بین المللی محبوب شده است. از دلایل و انگیزه های تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی می توان به تحصیل با هزینه ای نسبتا ارزان همراه با کیفیت آموزشی بالا اشاره کرد. همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نیز وجود دارد که هزینه اسکان و اقامت، شهریه، بیمه درمانی و هزینه های مسافرت را پوشش می دهد. کشور ترکیه در مقایسه با همسایگانش، از لحاظ اجتماعی در شرایط مقرون به صرفه و اقتصادی‌تری در مقایسه با اروپا و آمریکا قرار  دارد.

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیهه.jpg

 هزینه: یکی از دلایلی که تحصیل در ترکیه را برای داوطلبان مناسب می کند ، هزینه های کاملا مقرون به صرفه این کشور به نسبت باقی کشور ها است. هزینه تحصیل و هزینه زندگی در کشور ترکیه در مقایسه با باقی کشورهای همسایه و کشور های اروپایی، منطقی تر و مناسب تر است به گونه ای که برای مقایسه هزینه ۱ سال تحصیل در دانشگاه های ترکیه حدود ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار در سال است

 نزدیکی موقعیت جغرافیایی و فرهنگی : کشور ترکیه یکی از کشور هایی است که ایرانیان می توانند بدون ویزا به آن سفر بکنند.

رنکینگ و سطح اموزش: دانشگاه های کشور ترکیه ، از کیفیت و سطح بالای اجرایی برخوردار است. که تمام دانشگاه های این کشور در سازمان رنکینگ QS رتبه زیر ۱۰۰۰ را بدست آوردند.

چرا باید در ترکیه تحصیل کنیم؟

از دلایل اصلی که دانشگاه های ترکیه به عنوان یکی از مقاصد تحصیلی خوب معرفی می شود شرایط پذیرش آسان در تمامی رشته های دانشگاهی نسبت به سایر کشورهای اروپایی ست.

دانشگاه های این کشور علاوه بر آنکه اعتبار علمی بالایی دارند در مراحل پذیرش نیز سهولت داشته و چنانچه در دانشگاهی نیازی به شرکت در آزمون ورودی و یا مصاحبه وجود داشته باشد به راحتی می توان این مرحله را پشت سر گذاشت.

نظام آموزش عالی ترکیه شامل ۱۰۹ دانشگاه دولتی ، ۶۵ دانشگاه خصوصی ، شش موسسه اعطا کننده مدرک کاردانی ، یک دانشگاه دفاع و یک آکادمی پلیس است ، دانشگاه های خصوصی و دولتی فعال در این کشور هر دو زیر نظر دولت اداره می شوند و می کوشند تا از استاندارد های اروپایی و دانشگاه های برتر دنیا الگو برداری کنند.

نظام آموزشی کشور ترکیه با بالا بردن سطح کیفیتی خود توانسته در میان کشور های مطرح دنیا برای خود جا باز کرده و از بهترین ها در قاره آسیا شناخته شود.

شرایط تحصیل در مقاطع مختلف در ترکیه

تمامی سیستم های آموزشی در جهان به دو بخش اجباری و اختیاری تقسیم می شوند که با توجه به قوانین آموزش خاص هر کشور در نظر گرفته شده اند ، معمولا تحصیل در دانشگاه ها و یا ورود به مراکز فنی و حرفه ای جزو بخش اختیاری بوده و تمامی شهروندان مجبور به سپری کردن دوره تحصیل تا مقطع دیپلم هستند.

سیستم آموزشی ترکیه از سال ۱۹۹۷ دچار تغییرات اساسی گردیده و از آن زمان تاکنون دانش آموزان ابتدا هشت سال تحصیل در دوره ابتدایی را پشت سر گذاشته و سپس وارد آموزش متوسطه به مدت سه سال در دبیرستان های فنی و حرفه ای و چهار سال در دبیرستان های عمومی می شوند.

آموزش پیش دبستانی نیز بخشی از دوره های آموزشی این کشور است که مناسب والدینی ست که ترجیح می دهند کودکان از ۲ تا ۶ سال خود را قبل از ورود به مدرسه در محیطی مناسب و سرگرم کننده ثبت نام نمایند. دوره پیش دبستانی کاملا اختیاری بوده و اکثرا والدینی که شاغل هستند و قادر به نگهداری از فرزند خود در تمام طول روز نمی باشند از آن استقبال می کنند.

تحصیل در مدارس تا پایان دوره متوسطه که مجوزی برای ورود به بازار کار و یا اموزش عالی هستند برای تمامی افراد اجباری بوده و در دوره دبیرستان تمرکز سیستم آموزشی بر روی بالا بردن سطح فرهنگ عمومی ، توسعه آگاهی افراد و کسب توانایی لازم به جهت رشد فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی کشور می باشد.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه در مدارس از 6 سالگی آغاز می شود. در کشور ترکیه تحصیل در مدارس خصوصی و دولتی انجام می شود که تحصیل رایگان در ترکیه در مدارس دولتی انجام می شود و در مدارس خصوصی با توجه به مقطع تحصیلی نیازمند پرداخت شهریه خواهید بود.

زبان تدریس در مدارس ترکیه معمولا ترکی است و زبان دوم انگلیسی که از سال چهارم دبستان آموزش آن آغاز می شود، اما در برخی از مدارس خصوصی ترکیه دو زبان را به صورت همزمان تدریس می کنند. مقطع ابتدایی در مدارس ترکیه 4 سال زمان می برد و مقطع راهنمایی و دبیرستان نیز 4 ساله می باشد.

مدارس ابتدایی علاوه بر آموزش های اصلی دروس ، کلاس های جبرانی و کلاس هایی که ویژه کودکان استثنایی هستند را نیز برگزار می نمایند.

هدف اصلی دوره ابتدایی ایجاد مهارت ها ، دانش پایه و نگرش ها جهت تبدیل شدن به شهروندی خوب و با اخلاق است علاوه بر این دانش آموز آماده ورود به سطح بالاتر و پرورش استعدادهایش در راستای علایق خود می گردد. تحصیل در مدارس شبانه روزی ترکیه هم یکی از گزینه هایی است در سیستم آموزشی ترکیه وجود دارد.

شرایط تحصیل در دبیرستان های ترکیه

پس از اتمام دوره ابتدایی دانش آموزان وارد دوره بعدی به نام آموزش متوسطه می شوند که در دبیرستان های فنی و حرفه ای سه سال و دبیرستان های عمومی چهار سال می باشد.

در دبیرستان های عادی دانش آموزان حرفه خاصی را دنبال نمی کنند و تنها با انتخاب یک رشته تحصیلی آماده ورود به دانشگاه می شوند ، در حالی که کسانی که از دبیرستان های فنی و حرفه ای فارغ التحصیل می شوند می توانند در مشاغل مختلف به کار مشغول شده و نیازی به دوره های دانشگاهی نخواهند داشت.

برخی از دبیرستان ها از دانش آموزان آزمون ورودی گرفته و تنها افرادی که به نمره قبولی دست یابند ، قادر به ثبت نام و تحصیل در مدرسه مورد نظر خواهند بود.

سیستم نمره دهی در مدارس ترکیه بر اساس عالی ، خوب ، رضایت بخش ، قبول ، مردود است که هر کدام برابر با نمره ای مشخص می باشد. دانش آموزان دبیرستان های عادی پس از قبولی در امتحانات نهایی سال آخر آماده ورود به دانشگاه ها در مقاطع آموزش عالی می شوند.

از جمله دبیرستان های مطرح و عالی در کشور ترکیه می توان به دبیرستان های آناتولی ، دبیرستان های فنی ، دانشسرای تربیت معلم ، دبیرستان های شبانه ، دبیرستان های هنرهای زیای آنادولو ، دبیرستان های چند منظوره ، دبیرستان های فنی و حرفه ای ، مدارس آموزش فنی پسرانه و دخترانه ، مدارس آموزش توریسم و تجارت ، دبیرستان های الهیات اسلامی و...اشاره کرد.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی زمانی برای متقاضیان میسر است که مدرک دیپلم 12 ساله را در دست داشته باشند تا بتوانند در آزمون های ورودی دانشگاه ها شرکت نمایند. تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه معمولا 4 سال زمان می برد اما در برخی از رشته ها همانند تحصیل پزشکی در ترکیه 6 سال به طول می انجامد. امتحان ورودی دانشگاه ها به زبان ترکی آزمون یوس (YOS) و جهت کورس های انگلیسی آزمون SAT می باشد . تحصیل در دانشگاه های دولتی عموما به زبان ترکی می باشد.

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه که به زبان ترکی تدریس می شود، مبلغی در حدود 300 دلار الی 800 دلار آمریکا برآورد شده است که اگر در دانشگاه های دولتی به زبان انگلیسی تدریس شود، هزینه تحصیل مبلغی در حدود 500 دلار الی 1500 دلار آمریکا خواهد بود. در دانشگاه های خصوصی که به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 5000 دلار الی 20000 دلار آمریکا برای دانشجویان بین المللی برآورد شده است.

برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های ترکیه به مدارک زیر نیاز است:

  • فرم درخواست پذیرش
  • دیپلم دبیرستان
  • سوابق تحصیلی
  • نمره آزمون مورد نیازدانشگاه مورد نظر (یوس یا ست)
  • پرداخت هزینه درخواست (۳۵-۱۰۰ دلار آمریکا)
  • شرکت در آزمون‌ های ورودی به دانشگاه‌ های ترکیه

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

در کشور ترکیه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد از طریق آزمون همانند مقطع کارشناسی انجام نمی شود و هر دانشگاه به صورت مجزا امتحانات ورودی خود را جهت پذیرش دانشجویان برگزار می کند . دانشجویان برای ورود به دانشگاه های ترکیه در برخی از رشته ها به مدرک بین المللی GRE نیاز خواهند داشت. الزام داشتن این مدرک را دانشگاه مورد نظر تعیین خواهد کرد.

دانشگاه های ترکیه دوبار در سال رشته هایی که پذیرش دانشجو دارند همراه با ظرفیت پذیرش اعلام می نماید و دانشجویان باید در رشته مورد نظر خود ثبت نام کرده و در امتحانات مربوطه شرکت کنند. تحصیل در کشور ترکیه در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های کشور ترکیه، دو سال زمان می برد . دانشجویان در این  مقطع باید در نیمی از دوره تحصیلی خود 20 تا 30 واحد درسی را گذرانده و نیمه دیگر را صرف تحقیق روی پایان نامه و تحویل پایان نامه خود نمایند .

تحصیل در ترکیه در رشته های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد امکان پذیر است. در این مقطع دانشجویان می توانند به زبان ترکی و انگلیسی به تحصیل بپردازند، اما تحصیل به زبان ترکی، برای دانشجویان هزینه بسیار کم تری دارد به طوری که در دانشگاه هایی که به زبان ترکی در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود،

هزینه تحصیل در حدود 300 دلار الی 600 دلار آمریکا برآورد شده است و در دانشگاه هایی که در مقطع کاشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می شود، هزینه تحصیل در حدود 600 دلار الی 900 دلار آمریکا برای دانشجویان تخمین زده شده است. برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ترکیه به مدارک زیر نیاز است:

  • فرم درخواست پذیرش
  • ارائه مدرک کارشناسی و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • نامه معتبر از اساتید
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • ارائه نمرات مورد تایید در برخی از آزمون‌ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته ها
  • ارائه نمره قبولی در آزمون زبان تافل یا آزمونی که دانشگاه در بدو ورود، قبولی در آن را لازم می‌داند.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه

هرچه مقطع تحصیلی بالاتر می رود، انتظار می رود دانشجویان دانش و توانایی علمی بالاتری نیز داشته باشند. از این رو دانشگاه های ترکیه نیز همانند دیگر کشورها به افرادی پذیرش تحصیلی می دهند که دارای مقالات  ISIباشند و سطح دانش زبان آنها معادل مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 5/6 به بالا باشد. علاوه بر این دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه های ترکیه به یک نامه تایید از یک استاد راهنما نیاز دارند.

طول دوره تحصیل در مقطع دکتری بسته به رشته مورد نظر دانشجویان عموما بین  4 تا 5 سال به طول می انجامد که در 2 سال اول به صورت حضوری در کلاس ها حاضر می شوند و 2 سال آخر را بیشتر به صورت عملی کارهای تحقیقاتی و عملی انجام می دهند و بر روی موضوع پایان نامه خود کار خواهند کرد.

ضمن این که دانشجویان در این مقطع با فعالیت های پژوهشی و آموزشی دانشگاه مشارکت دارند، حقوق نیز دریافت خواهند کرد. هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری در حدود 4000 دلار الی 5000 دلار آمریکا در دانشگاه های این کشور تخمین زده شده است. برای اخذ پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه های ترکیه به مدارکی نیاز است که شامل موارد زیر می شود:

  • فرم درخواست پذیرش
  • مدرک کارشناسی ارشد و ریز نمرات
  • انگیزه نامه
  • ارائه CV قدرتمند
  • نامه معتبر از اساتید و تأییدیه آنها
  • ارائه سوابق تحصیلی
  • ارائه نمرات مورد تأیید در برخی از آزمون‌ ها مثل GRE یا GMAT برای پذیرش در برخی از رشته‌ ها
  • نمره قبولی در آزمون های زبان مورد نیاز دانشگاه (عموماً مدرک زبان انگلیسی در حد آیلتس 6/5 به بالا)
  • شرکت در مصاحبه دانشگاه

تحصیل در رشته های مختلف در ترکیه

ترکییه.jpg

تحصیل در رشته های مهندسی در ترکیه

رشته های مهندسی از رشته های برتر در جهان است که به دلیل بالا بودن کاربرد و تقاضای آن ها در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه هرگز اشباع نمی شود.

ترکیه دارای دانشگاه های مهندسی مشهور و معتبری است که رشته های مهندسی متعددی به ویژه هوافضا ، مهندسی مکانیک ، مهندسی ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی الکترونیک و مهندسی عمران در آن ها ارائه می شوند.

تمامی این رشته ها بر مفهوم مهندسی پایه و با استفاده از ریاضی و علم برای حل مشکلات متکی هستند و دانشجویان باید تحصیل خود را از مقطع کارشناسی آغاز و با دوره یک یا دو ساله کارشناسی ارشد و پس از آن با دوره سه تا چهار ساله دکتری تخصصی به اتمام رسانند.

به عنوان مثال در رشته مهندسی برق دانشجویان بر روی زمینه های مهندسی قدرت ، الکترونیک ، تجهیزات الکترونیک و ماشین آلات و تمام تجهیزات مربوط به برق و قدرت تمرکز خواهند کرد. مهندسی برق ترکیبی از مهندسی و فیزیک است که موجب تخصصی و حساس بودن این رشته شده است.

کسانی که در این رشته به تحصیل مشغول می شوند می توانند در آینده به عنوان مهندس الکترونیک ، مهندس شبکه ، تحلیلگر سیستم های برقی و یا طراح تجهیزات برقی به کار مشغول شوند.

از جمله بهترین دانشگاه های ترکیه در رشته های مهندسی می توان به دانشگاه فنی استانبول ، دانشگاه فنی خاورمیانه ، دانشگاه بوگازشی ، دانشگاه کوچ استانبول ، دانشگاه آنکارا ، دانشگاه بیلنکت و دانشگاه حاجت تپه اشاره کرد.

تحصیل پزشکی در ترکیه

دانشگاه های کشور ترکیه یکی از آسان ترین و در عین حال مناسب ترین مقاصد تحصیلی برای انتخاب رشته های علوم پزشکی ست ، رشته های این شاخه تحصیلی به دلیل اهمیت ویژه ای که در زندگی مردم جامعه دارند با سخت گیری و شرایط خاص خود در پذیرش دانشجویان همراه هستند و در کشورهای خارجی نمی توان به راحتی به پذیرش رسید.

دانشگاه های کشور ترکیه در مقابل بسیاری از مراکز تحصیلی دانشجویان علاقه مند به رشته های پزشکی را آسانتر پذیرش می کنند و با برگزاری دوره پیش نیاز آزمون ورودی را برای دانشجو بسیار آسان می سازند. تحصیل پزشکی در ترکیه 6 ساله است.

پس از اینکه اشخاص توانستند وارد دانشگاه های پزشکی کشور ترکیه شوند، عموماً باید دو سال اول را به خواندن دروس علوم پایه اختصاص دهند. سال سوم شامل معرفی دروس نظری و عملی بیماری هاست. پس از آن در سال پنجم دانشجویان رشته پزشکی باید دوره یکساله کارآموزی بالینی را بگذرانند و سرانجام در سال ششم باید دانشجویان در بیمارستان ها مشغول به تمرین عملی کار پزشکی شوند. در واقع این دوره برای دانشجویان یک دوره کارورزی نهایی است

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه 5 ساله است. برای تحصیل دندانپرشکی در ترکیه متقاضی باید دارای مدرک دیپلم باشد. همچنین متقاضیان برای ورود به دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه باید در آزمون YOS شرکت کرده و نمره قبولی را کسب نمایند. البته بعضی از دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه ملاک پذیرش دانشجو را آزمون دیگری تحت عنوان آزمون SAT قرار می دهند  که به زبان انگلیسی برگزار می شود و متقاضیانی که قصد دارند به زبان انگلیسی تحصیل کنند می توانند با شرکت در آزمونSAT  و کسب حداقل نمره مورد نظر در دانشگاه هایی که با آزمون SAT پذیرش می کنند وارد دانشگاه شوند. همچنین برای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی متقاضی پس از کسب قبولی در آزمون ورودی باید مدرک آیلتس حداقل ۶ را ارائه دهد.

در طول سال اول تحصیل ، موضوعات در زمینه های علوم طبیعی پایه و در زمینه آناتومی ، فیزیولوژی ، بافت شناسی و داروسازی برگزار می شود. این مرحله آموزشی مرحله پیش بالینی نام دارد.

در سال دوم و سوم مرحله بالینی شروع می شود که دانشجویان از نظر تئوری و عملی به بررسی و تفسیر بیماری های دندان میپردازند. سال پنجم سال عملی دانشجویان دندانپزشکی است. آنها در سال آخر قادر به کار به عنوان یک دندانپزشک در بیمارستان خواهند بود.

تحصیل داروسازی در ترکیه

تحصیل داروسازی در ترکیه 5 ساله است. برنامه تحصیلی سال اول شامل درسهای پایه و تئوری و پس از آن در سالهای دوم، سوم کلاسهای تئوری و عملی با هم آمیخته می‌شود. در سال چهارم کلاسهای شما به صورت عملی خواهد بود و در سال پنجم شما باید در کلاس مراکز درمانی، داروخانه بیمارستان یا صنایع داروسازی مشغول به کار شوید.

دانشجویان داروسازی در ترکیه در زمینه علوم دارویی آموزش می بینند. آن‌ ها باید درس های شیمی آلی و معدنی، بیوشیمی، داروسازی، فیزیولوژی و….را با نمره قابل قبولی بگذرانند. دانشجویان این رشته در مورد نحوه درمان و استفاده دارو در زمینه‌های علوم طبیعی، بهداشتی و اجتماعی تخصص پیدا می‌ کنند. در پایان دانشجویان باید یک پایان نامه به دانشگاه تحویل بدهند.

آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

برای ورود به دوره کارشناسی و رشته های علوم پزشکی در دانشگاه های ترکیه لازم است که متقاضی در یکی از دو آزمون ورودی YOS یا SAT شرکت و نمره‌ی قبولی را به دست آورد.

شرط نخست برای شرکت در این آزمون ها داشتن مدرک دیپلم و ارائه نمرات دبیرستان است. از مزیت های این دو آزمون عدم نیاز به هیچ گونه شرط سنی یا پیش زمینه تحصیلی و یا معدل خاص است که شخص با هر دیپلمی به شرط آوردن نمره قبولی در آزمون می تواند به تحصیل مشغول شود.

این آزمون ها در سال های قبل به صورت متمرکز و سراسری در آنکارا برگزار می شد اما در سال های اخیر به دانشگاه ها واگذار شده و هر دانشگاه مطابق با قوانین خود آن را برگزار می کند.

آزمون YOS 

سوالات آزمون  YOS در مجموع ۸۰ تا ۱۰۰ سوال است که از سه مبحث ریاضیات,مهندسی و هوش طرح میشود :

۱.سوالات هوش

تعداد سوالات ضریب هوشی معمولا بیشترین است و تقریبا نیمی از سوالات را تشکیل میدهد (از ۴۵تا ۵۵سوال) برخلاف نام موجود در این بخش در حل آن به هوش زیادی احتیاج نیست زیرا سوالات آزمون بهره هوشی را میتوان به راحتی و با تکرار و تمرین توسط هر کسی که دارای هوش معمولی است پاسخ داد.

۲.سوالات ریاضی

قسمت بعدی مربوط به سوالات ریاضی است که شامل ۳۰ سوال است .اگر تعداد کل سوالات ۱۰۰ تا باشد تعداد سوالات این بخش به ۴۵ تا افزایش میابد.

سوالات این بخش شامل مباحث ریاضیات مقدماتی است که از توابع ، مثلثات و لگاریتم شروع میشود و با مشتق و انتگرال ها پایان میابد تمام این مباحث در دوران دبیرستان وجود دارد .

۳.سوالات هندسه

تعداد سوالات مربوط به این بخش است شامل ۵تا ۱۰سوال است. مباحث شامل اصول اساسی هندسه است یعنی زاویه ها ,دایره ها ,مثلث ها و تشابه مثلثات,هندسه فضایی و … است.

زبان آزمون انگلیسی و ترکی ست و ملاک اصلی قبولی در آزمون توسط بخش اول تعیین می‌شود ، بخش دوم مخصوص زبان ترکی است که با درجه‌های A ، B  یا C مشخص میشود. نمره کل این آزمون ۱۰۰ است و متقاضیان پزشکی باید نمره بالای ۹۰ را کسب کنند. اکثر دانشگاه ها برای پاسخ نادرست به سوال یک چهارم نمره منفی میدهند به این معنی که چهار پاسخ نادرست یک امتیاز از نمره کل شما کم میکند.

آزمون SAT 

ازمون SAT  در واقع ازمون اصلی ورود به دانشگاه های امریکا است که تعداد زیادی از دانشگاه های معتبر دنیا به علت اعتبار داشتن این ازمون از نمره این ازمون برای رنک کردن متقاضی های رشته های پرطرفدار خود استفاده می کنند ، دانشگاه های خصوصی ترکیه برای ورود به دوره رشته های علوم پزشکی خود از این ازمون برای انتخاب متقاضیان استفاده می کنند.

زبان ازمون SAT زبان انگلیسی است به علاوه این که در قسمت ریدینگ و رایتینگ از Passage هایی استفاده می شود که در واقع Old English هستند.

 مواد امتحانی این آزمون شامل ریاضی ، نگارش و درک مطلب زبان انگلیسی بوده و مجموع نمرات ۱۶۰۰ نمره است که دانشجو باید حداقل نمره ۱۱۰۰ را به دست آورد.  این آزمون که دارای هر دو نوع سوال تستی و تشریحی است چهار مرتبه در سال برگزار می شود و باید حداقل نمره 650 در درس ریاضی کسب کنید.  مدت زمان پاسخگویی به سوالات آزمون 3 ساعت و 45 دقیقه بوده و پس از کسب حد نصاب در این آزمون ، بهتر هست که متقاضی مدرک زبان خود شامل آیلتس ( حداقل نمره‌ ۶ تا ۶٫۵ ) یا تافل ( حداقل نمره‌ی ۸۰ ) را نیز ارایه نماید.

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

ترکیه از جمله کشورهایی است که علیرغم تعصب خاص مردم به مذهب و زبان رسمی کشورشان ، دولت ترکیه انعطاف پذیری قابل تحسینی در زمینه تحصیل و آموزش به خرج می دهد و می توان گفت مابین ۳۰ تا ۷۰ درصد زبان مورد استفاده در دانشگاه ها ، زبان انگلیسی است. همین موضوع هم به هماهنگ شدن سیاست های علمی و پژوهشی کشور ترکیه با جهانیان کمک شایانی کرده است.

البته زبان های دیگری همچون ترکی ، روسی و فرانسوی به همراه آلمانی در برخی از دانشگاه های خصوصی این کشور وجود دارد اما زبان انگلیسی رایج ترین زبان در میان اینهاست که در مدارس دولتی از کلاس چهارم تا پایان دوره دبیرستان تدریس می شود.

دانشگاه های عمومی این کشور معمولا در مقطع کارشناسی زبان رسمی کشور یعنی ترکی به کار می برند اما همین مقطع در دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی وجود دارد.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه محدودیت سنی ندارد و متقاضیان با هر سنی میتوانند برای تحصیل در این دانشگاه ها پذیرش بگیرند. البته افرادی که با سن کمتری برای تحصیل در این دانشگاه ها اقدام میکنند، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش دارند.

ترکیه تحصیل.jpg

بهترین دانشگاه های ترکیه

کشور ترکیه در فهرست رتبه بندی های جهانی دارای دانشگاه های معتبر زیادی ست که دانشجویان با داشتن مدرک هر یک از آنها در تمامی کشورهای جهان با فرصت های شغلی مناسب و امکان ادامه تحصیل خواهند داشت. در ادامه به برترین دانشگاه های ترکیه میپردازیم:

دانشگاه حاجت تپه ترکیه

دانشگاه حاجت تپه یکی از دانشگاه های دولتی کشور ترکیه است که در ابتدا فعالیت خود را به عنوان یک دانشگاه پزشکی آغاز و سپس با توسعه سایر بخش ها رشته های مختلفی را به برنامه آموزشی خود افزود.

این دانشگاه دارای دو پردیس اصلی و از دانشگاه های برتر ترکیه است و امکانات مناسبی را نیز در اختیار دانشجویان قرار می دهد. این دانشگاه در دو پردیس خود ۱۳ دانشکده ، ۸ مدرسه‌ی فنی و حرفه‌ای ، ۱۳ موسسه‌ی آموزشی و ۴۰ مرکز پژوهشی را جای داده است که تمامی تحصیلات را مطابق با آخرین متد آموزشی به دانشجویان ارائه می دهند.

دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه یکی از دانشگاه های بین المللی ترکیه واقع در استانبول است که در سال ۱۹۴۴ تاسیس شد و دارای دانشکده های مهندسی عمران ، معماری ، مکانیک ، الکترونیک ، معدن ، شیمی و متالورژ ، معماری دریایی ، علوم پایه ، علوم هوانوردی ، مدیریت می باشد.

این دانشگاه دارای ۱۳ دانشکده با زبان تدریس ترکی و انگلیسی می باشد ، رشته های عمران و معماری کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شوند و مابقی رشته ها ترکیبی از هر دو زبان است ، بسیاری از محققان و دانش پژوهان در زمینه های مختلف علمی در این دانشگاه به تحقیق مشغول هستند و می توان آن را یکی از مراکز فناوری بر شمرد.

دانشگاه کوچ ترکیه

یک دانشگاه خصوصی در شهر استانبول است که نام خود را از موسس آن گرفته و در سال ۱۹۹۳ تاسیس شده است. دانشکده های این دانشگاه شامل علوم انسانی ، اقتصاد و علوم اداری ، علوم اجتماعی ، دانشکده علوم پایه ، علوم پزشکی ، دانشکده مهندسی ، حقوق و پرستاری است که زبان آموزشی اصلی در آن زبان انگلیسی می باشد. در برخی رشته ها مانند رشته های حقوق و پرستاری ، تدریس به زبان ترکی هم انجام می شود و آموزش گروهی در آن به شدت تشویق می شود.

دانشگاه کوچ با سایر دانشگاه های برجسته دنیا در ارتباط است و بسیاری از اصول آموزشی خود را مطابق با آنها پیش می برد. این دانشگاه علاوه بر علوم مهندسی مانند مهندسی برق به داشتن رشته پزشکی قوی نیز شهرت دارد.

دانشگاه بغازیچی ترکیه

یک دانشگاه دولتی و از دانشگاه های تحقیقاتی مهم در منطقه اروپایی استانبول است که که در سال ۱۸۶۳ تاسیس و کار خود را با رشته حقوق آغاز کرد و هم اکنون چهار دانشکده و دو مدرسه ارائه دهنده مدارک دوره لیسانس و شش موسسه ارائه دهنده دوره فوق لیسانس را در خود جای داده است.

زبان اصلی دانشگاه بغازچی ، انگلیسی و به طور پیشرفته ای از سیستم آموزش آمریکایی پیروی می کند. این دانشگاه بالاترین رنکینگ را در ترکیه دارا می باشد و آزمون ورودی نسبتا سختی دارد. این سر سختی در پذیرش دانشجو، به دانشگاه اجازه می دهد تا دانشجویان با هوش و استعداد بالا را جذب کند.

این دانشگاه در زمینه های علوم کاربردی ، مهندسی ، علوم اجتماعی و علوم آموزشی ، علوم انسانی و علوم ورزشی در ترکیه معروف است.

دانشگاه فنی خاورمیانه

همانگونه که از نامش پیداست ، این دانشگاه به عنوان یک مرکز تحقیقات تکنیکال در خاورمیانه و جهان شناخته شده است و به عنوان یک دانشگاه تحقیقاتی در سال 1956 در شهر آنکارا تاسیس شد.

تمرکز این دانشگاه بر تحقیق و آموزش در مهندسی و علوم طبیعی است و بیش از چهل رشته تحصیلی در پنج دانشکده این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود . دانشکده های دانشگاه عبارتند از دانشکده معماری ، علوم پایه ، اقتصاد و علوم مدیریتی ، علوم آموزشی ، فنی مهندسی.

دانشگاه آنکارا

این دانشگاه که به عنوان اولین موسسه آموزش عالی دولتی در ترکیه تاسیس شد، علوم مختلف از جمله پزشکی ، مهندسی ، هنر و...را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

زبان تحصیل در این دانشگاه ترکی است و شما حتی می توانید به صورت مجازی تحصیلات خود را به اتمام برسانید. بیش از ۶۰۰۰ دانشجو در این دانشگاه هر ساله به تحصیل مشغول هستند و از تمامی امکانات آموزشی ، تفریحی و فرهنگی به بهترین شکل ممکن بهرمند می شوند. این دانشگاه به دانشجویان برجسته خود نیز بورسیه تحصیلی اعطا می کند.

دانشگاه غازی

دانشگاه غازی از برترین موسسات علمی در ترکیه برای تحصیل است که دارای ۱۵دانشکده و نه مدرسه آموزش عالی می باشد. این دانشگاه در رتبه 800 جهان و در لیست ده دانشگاه برتر ترکیه قرار دارد. جهت ادامه تحصیل در دانشگاه غازی ، پاس کردن حداقل ۲ درس شرط ادامه تحصیل محسوب می شود و کسانی که نتوانند در ترم اول بیشتر از دو درس را پاس کنند اخراج می شوند.

دروس دانشگاه غازی به زبان ترکی تدریس می شود و برای کسی که در سیستم آموزشی ایران درس خوانده است بدون شک ترم اول مقداری دشوار خواهد بود ، بهترین کار برای موفق بودن بهبود زبان ترکی است و اینکه بعد از کلاس به پیدا کردن معنی لغات بپردازید.

دانشگاه بیلنکت ترکیه

اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه به نام بیلکنت در آنکارا در سال ۱۹۸۴ تاسیس شد. این دانشگاه دارای ۷ دانشکده و ۱۲ هزار دانشجوی مشغول به تحصیل است که از بیش از ۶۴ کشور دنیا به این دانشگاه آمده اند.

این دانشگاه که مورد تایید وزارت علوم ایران نیز می باشد از جمله دانشگاه های برتر کشور ترکیه برای تحصیل در رشته های مختلف از جمله مهندسی برق است. زبان آموزشی در دانشگاه بیلنکت ترکیه انگلیسی است و در حال حاضر این دانشگاه بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز بهترین دانشگاه خاورمیانه به شمار می رود.

دانشگاه آنادولو

این دانشگاه دولتی یکی از اولین دانشگاه های بزرگ ترکیه است که در سال ۱۹۸۲ تاسیس شد و دارای دانشکده های آموزش ، داروسازی ، علوم انسانی ، علوم ، هنرهای زیبا ، حقوق ، اقتصاد ، ارتباطات ، کسب و کار ، معماری و طراحی ، مهندسی ، علوم بهداشت ، تربیت بدنی و گردشگری است.

دانشگاه مرمره ترکیه

این دانشگاه با ۱۲۵ سال قدمت از قدیمی ترین دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه به شمار می رود و در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است.

دانشگاه مرمره دارای ۸ دانشکده با قابلیت تحصیل در چند زبان است که زبان انتخابی اکثریت دانشجویان زبان انگلیسی است. علاقه مندان به تحصیل در زبان های فرانسوی و آلمانی و روسی می توانند رشته های داروسازی ، پزشکی و دندانپزشکی ، مهندسی ، اقتصاد و مدیریت اجرایی در دانشگاه مرمره را به این زبانها بخوانند.

دانشگاه آتیلیی

این دانشگاه نیز از دانشگاه های برتر کشور ترکیه به شمار می رود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده است و در کنار امکانات آموزشی ، امکانات تفریحی خوبی را در اختیار دانشجویان قرار می دهد . زبان تدریس در این دانشگاه انگلیسی می باشد.

دانشگاه فنی گبزه

این دانشگاه که در شهری به همین نام قرار گرفته از دانشکده های مختلف در تمامی رشته ها تشکیل شده است ، تاسیس این دانشگاه در سال ۱۹۹۲ به رشد اقتصادی ترکیه کمک بسیار کرده است و محل انجام تحقیقات مهم در زمینه رقابت های جهانی می باشد.

دانشگاه سابانجی

این دانشگاه در مقایسه با دیگر دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه ، دانشگاهی نوپا به حساب می آید. این دانشگاه از سال ۲۰۰۰ شروع به فعالیت کرده است و اغلب رشته های موجود را به هر دو زبان انگلیسی و ترکی برای دانشجویان ارائه می کند.

این دانشگاه که در نزدیکی شهر استانبول قرار گرفته در سال ۱۹۹۴ تاسیس شده است و با وجود تازه تاسیس بودن از بهترین دانشگاه های ترکیه به شمار می رود.

دانشگاه هفت تپه

این دانشگاه در سال ۱۹۹۶ توسط یک بنیاد خصوصی تاسیس شد و رشته های پزشکی و دندانپزشکی ، علوم مهندسی , علوم پایه ، اقتصاد ، هنرهای زیبا و ادبیات در این دانشگاه به دو زبان ترکی و انگلیسی در دسترس می باشد.

دانشگاه باهچه شهیر

این دانشگاه هم از جمله دانشگاه هایی است که برای علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های انگلیسی زبان ترکیه ، خصوصا برای تحصیل در رشته های مهندسی بخصوص مهندسی معماری پیشنهاد می شود.

دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و بهداشت در ترکیه

دانشگاه های مورد تایید توسط وزارت بهداشت و علوم در ترکیه به شرح زیر می باشد:

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه آتاترک ارزروم
  • دانشگاه اگه ازمیر
  • دانشگاه حاجت تپه
  • دانشگاه استانبول
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه سلیمان دمیرل ( فقط دندانپزشکی )
  • دانشگاه قاضی ( فقط دندانپزشکی )
  • دانشگاه کاتب جلبی ازمیر ( فقط دندانپزشکی )

مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های ترکیه

از جمله مدارک مورد نیاز پذیرش از دانشگاه های ترکیه عبارتند از:

  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی
  • ارائه ریز نمرات دبیرستان
  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی شناسنامه
  • رزومه تحصیلی
  • گواهی کمک هزینه تحصیلی
  • پرداخت هزینه درخواست
  • فرم تکمیل شده درخواست
  • گواهی تمکن مالی
  • عکس پاسپورتی
  • گواهی تسلط به زبان انگلیسی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه از اساتید

هزینه تحصیل در ترکیه

یکی از مهمترین مسائلی که متقاضیان برای تحصیل در ترکیه باید به آن توجه کنند، هزینه های تحصیل در این کشور می باشد. در این کشور دانشگاه های بسیاری وجود دارد و هزینه های تحصیل نیز متفاوت می باشد. هزینه های تحصیل در ترکیه بستگی به دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه دارد. زیرا دانشگاه های خصوصی گرانتر از دانشگاه های دولتی هستند و همچنین دوره ارشد و دکتری نیز می تواند گرانتر باشد.

هزینه تحصیل در دانشگاه هایی که دروس خود را به زبان ترکی ارائه می دهند در مقطع کارشناسی از 250 تا 750 دلار در هر سال است و در صورت انتخاب زبان انگلیسی تا 1500 دلار در برخی از دانشگاه ها می رسد.

از دیگر نکات مهم برای متقاضیان تحصیل در ترکیه و خانواده آنها هزینه های زندگی در کره جنوبی می باشد. در شهرهای مختلف کشور ترکیه هزینه های زندگی متفاوت است. در شهرهای بزرگ مانند استانبول هزینه زندگی بیشتر از شهرهای کوچک می باشد. به طور میانگین می توان گفت هزینه های زندگی در این کشور ماهیانه حدود 3000 لیر میباشد. در جدول زیر قیمت برخی اقلام مورد نیاز زندگی روزمره در ترکیه را مشاهده میکنید:

موارد

هزینه ( لیر)

غذا در یک رستوران ارزان قیمت

۲۵

آب

۱٫۴

شیر ، (۱ لیتر)

۴٫۵۹

نان

۲٫۵۶

برنج، (۱ کیلوگرم)

۸

تخم مرغ (۱۲عدد)

۱۰

فیله مرغ (۱ کیلوگرم)

۲۱

سیب زمینی (۱ کیلوگرم)

۳٫۱۹

اجاره آپارتمان ۱ خوابه در مرکز شهر

۱۴۳۵٫۱۶

 

بورسیه های تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه نیز مانند سایر کشورها انواع مختلفی از کمک هزینه و بورسیه های تحصیلی ترکیه را برای دانشجویان ارائه می دهد ، برخی از بورسیه ها به طور کامل تمامی هزینه های دانشجو را پوشش می دهد و برخی از آنها بخشی از هزینه را پوشش می دهد.

اینکه چه نوع بورسیه ای به دانشجو تعلق بگیرد به معیارهایی مانند نوع دانشگاه فارغ التحصیلی ، معدل و سوابق تحصیلی دانشجو مانند ارائه مقالات علمی و....بستگی دارد.

دانشجویانی که موفق به دریافت کمک هزینه تحصیل در ترکیه می شوند از مزایای تحصیل رایگان در ترکیه بهره مند می شوند اما معمولا هزینه خوابگاه و زندگی دانشجویی بر عهده خودشان می باشد.

اما آن دسته از دانشجویانی که بورسیه تحصیلی ترکیه با شرایط پوشش کامل هزینه ها را در مقطع تحصیلات تکمیلی دریافت می کنند، اغلب می توانند بدون پرداخت هزینه ها در خوابگاه های عمومی دولتی بمانند و هزینه های بهداشتی آنها نیز تحت پوشش بیمه های بهداشت عمومی در ترکیه قرار می گیرد. چنانچه دانشجویی مایل به اقامت در خوابگاه های دانشگاه نباشند، می توانند گزینه های مسکن را با هزینه های خود انتخاب کنند.

انواع بورسیه های تحصیلی ترکیه

 

بورسیه تورک بورسلاری

هدف دولت ترکیه از ارائه بورسیه تورک بورسلاری، ایجاد شبکه ‌ای از مدیران در کشورهای مختلف است که متعهد به همکاری بین‌المللی و درک متقابل میان جوامع هستند. همچنین این بورسیه دارای انواع مختلف است. مدت زمان استفاده از بورسیه تحصیلی تورک بورسلاری به صورت تمام ‌وقت و یا کوتاه ‌مدت است. همچنین هزینه‌های این نوع بورسیه از جانب دولت تامین می‌شود.

بورسیه های ارائه شده بورسلاری هر سه مقطع دانشگاهی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را پوشش می‌دهند. علاوه ‌بر آن تورک بورسلاری، بورسیه‌ های دیگری مانند بورسیه ‌های تحصیلی پژوهشی، بورس‌های تحصیلی موفقیت و بورس KATİP (یادگیری زبان ترکی) را ارائه می‌دهد.

بورسیه تورک بورسلاری نه تنها شامل حمایت‌های مالی، پرداخت شهریه، تامین خوابگاه و بیمه درمانی می‌شود، بلکه در تمام مقاطع تحصیلات دانشگاهی یعنی کارشناسی در ترکیه، کارشناسی ارشد در ترکیه و دکترا ارائه می‌شود. به ‌طور کلی برنامه‌ های تورک بورسلاری ارائه شده به دو گروه بورسیه تحصیلی کارشناسی و بورسیه تحصیلی تحصیلات تکمیلی است.

بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه صنعتی خاورمیانه هر سال بورسیه ‌های تحصیلی خاصی را به دانشجویان بین‌المللی اختصاص می‌دهد. هدف این دانشگاه از ارائه‌ این بورسیه‌ها، فراهم نمودن شرایط آسان تحصیل برای دانشجویان خارجی است. همچنین این دانشگاه قصد دارد شرایطی را فراهم کند که دانشجویان بین المللی از همان بورسیه ‌های تحصیلی که به دانشجویان ترکیه ارائه می‌شود، برخوردار شوند.

دانشگاه METU چندین بورسیه تحصیلی و کمک هزینه تحصیلی مانند کمک هزینه تحصیلی غذا، کمک هزینه تحصیلی خوابگاه و کمک به صورت نقدی را پوشش می‌دهد. بورسیه ‌های تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه توسط بنیاد توسعه دانشگاه به متقاضیان ارائه می‌شود.

ارائه دادخواست برای دریافت بورسیه تحصیلی دانشگاه فنی خاورمیانه الزامی است. این دادخواست باید امضا شده و حاوی اطلاعات تماس باشد و متقاضی در آن دلایل درخواست خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی با جزئیات کامل شرح دهد.

از دانشجویان انتظار می‌رود اسنادی را ارائه دهند که به وسیله آن‌ها مشکلات مالی و یا مشکلاتی را که در نتیجه کمبود های مالی دارند، مشخص کنند. این اسناد باید دلایل نیاز آن‌ ها به بورسیه تحصیلی را نشان دهند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی

بورسیه تحصیلی این دانشگاه برای دانشجویانی که قصد دارند در مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل دهند، ارائه می‌شود. دریافت کنندگان بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی (SU) براساس سوابق تحصیلی انتخاب می‌شوند. دریافت کنندگان بورسیه تحصیلات تکمیلی سابانجی ابتدا توسط هیئت داوران پذیرش و باتوجه به سوابق تحصیلی که دارند، به هیئت اداری مربوط به تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می‌شوند. سپس هیئت اداری مربوط به تحصیلات تکمیلی شرایط کلی متقاضی را برای اعطای بورسیه سابانجی ارزیابی می‌کند.

اعطای بورسیه تحصیلی سابانجی به تصمیم دانشکده که براساس معدل شخص گرفته می‌شود، بستگی دارد. علاوه بر آن برای دریافت این بورسیه تحصیلی ترکیه متقاضی باید مجموع ه‌ای از شرایط را داشته باشد. مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • ارائه مدرک زبان
  • ارائه مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد معتبر
  • ارائه سایر مدارک پذیرش مثل: نتیجه آزمون GMAT یا GRE

انواع بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی (SU)

دانشگاه سابانجی دارای تعداد دیگری بورسیه تحصیلی است که از مهم ‌ترین آن‌ها عبارت‌ اند از:

بورس تحصیلی پروژه تحقیقاتی دانشگاه سابانجی

دانشجویانی که در چارچوب پروژه‌های تحقیقاتی بورسیه دریافت می‌کنند، به طور ماهانه مقداری کمک هزینه که حداقل هزینه ‌های تحصیل را پوشش می‌دهد، تعلق می‌گیرد. همچنین دانشجویان ارشدی که موفق به دریافت این بورسیه شده‌اند به مدت ۱۰ ماه از خوابگاه دو نفره برخوردار خواهند شد و دانشجویان دکترا، به مدت ۱۲ ماه از اتاق یک نفره بهره‌مند می‌شوند.

بورس تحصیلی Aysegul Arsoy سابانجی

در هر سال، یکی از دانشجویان MBA در بین ماه‌های سپتامبر تا ژوئن موفق به دریافت بورس تحصیلی Aysegul Arsoy می‌شود. این بورس تحصیلی شامل معافیت پرداخت شهریه، دریافت کمک هزینه ماهیانه ۱۰۵۰ لیر به مدت ده ماه، امکان استفاده از خوابگاه دو نفره و کمک هزینه خرید کتاب تا ۲۰۰ دلار در سال می‌شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه سابانجی

افرادی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی سابانجی می‌شوند به طور کامل از پرداخت شهریه معاف خواهند شد. همچنین متقاضی در مقطع کارشناسی ارشد تا ۱۰ ماه ۲۵۰۰ لیر و در مقطع دکترا تا ۱۲ ماه ۳۲۰۰ لیر کمک هزینه ماهیانه دریافت می‌کند و از خوابگاه‌های دو نفره به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه بیلکنت

دانشجویان متقاضی دریافت بورس تحصیلی دانشگاه بیلکنت با توجه به تعدادی از معیارهای دانشگاه ارزیابی و انتخاب می‌شوند. این معیارها عبارت‌اند از: ریز نمرات دبیرستان، ریز نمرات امتحانات ملی و یا نمرات آزمون بین‌المللی و سایر معیارهای علمی مثل داشتن مقاله.

در نهایت متقاضیانی که واجد شرایط دریافت بورسیه تحصیلی هستند، از پرداخت شهریه به صورت جزئی و یا کامل معاف می‌شوند. بورسیه‌های معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه بیلکنت در 5 سطح اعطا می‌شوند که از 20 درصد معافیت شهریه تا 100 درصد را شامل می‌شود. همچنین تعدادی از افرادی که صد درصد از پرداخت شهریه معاف هستند، امکان استفاده از خوابگاه‌های رایگان را دارند. دانشجویان که موفق به اخذ بورسیه این دانشگاه شده‌اند می‌توانند، حداکثر برای ۴ ترم در برنامه آمادگی انگلیسی و حداکثر برای ۱۰ ترم در برنامه‌های کارشناسی ۴ ساله از بورس تحصیلی معافیت از شهریه بهره‌ مند شوند. همچنین بورسیه‌های اسکان فقط تا ۸ ترم به دانشجویان ارائه می‌شوند.

این بورسیه به مقطع کارشناسی اختصاص دارد و کلیه رشته‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد. همچنین متقاضی باید بتواند در طول دوره تحصیل، در ارزیابی میانگین نمرات  (CGPA) معدل 2 الی 2.5 را کسب کند. همچنین ریز نمرات دبیرستان متقاضی و یا نمره آزمون ‌های بین‌المللی وی مورد اهمیت است. لازم است بدانید دانشجویانی که در طول دوره تحصیل بتوانند معدل سالانه 3.30 یا بالاتر داشته باشند، می‌توانند بورسیه تحصیلی شایستگی از دانشگاه دریافت کنند.

مزایای اخذ بورسیه از دانشگاه ‌های ترکیه

بورسیه های تحصیلی ترکیه 80 درصد از شهریه دانشگاه پذیرش ‌شده شما را پوشش میدهد. با بورسیه شدن در دانشگاه‌ های ترکیه علاوه بر شهریه سالانه، خوابگاه و خدمات فوق‌ برنامه دانشگاه نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

کمک هزینه تحصیلی ماهیانه: بورسیه تحصیلی در هر یک از دانشگاه‌های ترکیه بسته به رشته متفاوت است. مبلغ کمک ‌هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی به‌ صورت ماهیانه حدود ۷۰۰ لیر و در مقطع کارشناسی ارشد ماهانه حدود ۹۵۰ لیر است که به دانشجو پرداخت می‌شود. این مبلغ در مقطع دکترا حدود ۱۴۰۰ لیر ترکیه برآورد می‌شود و برای دوره‌های پژوهشی نیز حدود ۳۰۰۰ لیر در ماه در نظر گرفته شده است.

خوابگاه: یکی از مزایای بورسیه شدن از دانشگاه‌های ترکیه، استفاده رایگان از خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی است.

شهریه دانشگاه: شهریه دانشگاه و هزینه آموزشی برای دانشجویی که بورسیه تحصیلی دانشگاه های کشور ترکیه را دریافت کرده، به ‌صورت رایگان است و هزینه آن توسط دولت تامین می‌شود.

بیمه درمانی: به تمام دانشجویان بورسیه شده در ترکیه بیمه درمانی به ‌صورت رایگان ارائه می‌گردد.

دوره زبان ترکی استانبولی: دانشجویانی که موفق به دریافت بورس تحصیلی شده‌اند اما مدرک زبان ترکی را کسب نکرده‌اند، می‌توانند به‌ صورت رایگان دوره یک ‌ساله زبان ترکی را بگذرانند و این مدرک را دریافت کنند.

کمک هزینه سفر: برای دانشجویان بورسیه شده از این دانشگاه‌ها، مبلغی با عنوان کمک‌ هزینه برای مسافرت به این کشور (سفر ورودی به ترکیه برای ثبت نام و برگشت از ترکیه بعد از فارغ‌التحصیلی) پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی از دانشگاه‌های ترکیه

برای بورسیه شدن در دانشگاه‌های ترکیه و بهره‌ بردن از مزایای رایگان بورس تحصیلی، شرایطی برای دانشجویان وجود دارد که در ادامه به آن ‌ها می‌پردازیم:

سن: متقاضی دریافت بورسیه از دانشگاه‌ های ترکیه در مقطع لیسانس نباید بیش از 21 سال داشته باشد. در مقطع کارشناسی ارشد نیز سن متقاضی نباید از 30 بیشتر باشد. باید توجه داشت که متقاضی بورسیه در این مقطع باید دوره کارشناسی را به اتمام رسانده باشد و اصل مدرک کارشناسی را ارائه دهد. دریافت بورسیه برای متقاضی مقطع دکتری نیز برای افراد زیر 35 سال ممکن است. دریافت بورسیه برای این مقطع نیز ملزم به ارائه مدرک کارشناسی ارشد است.

معدل: یکی دیگر از معیارهای دریافت بورسیه از دانشگاه‌ های ترکیه، شرط معدل است. متقاضی دریافت بورسیه برای مقطع لیسانس باید مدرک پیش ‌دانشگاهی یا دیپلم با معدلی بالاتر از 14 را ارائه دهد. در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری  معدل مدرک ارائه شده باید بالاتر از 15 باشد. البته ممکن است این شرط به نسبت دانشگاه و رشته متغیر باشد؛ برای مثال برای دریافت بورسیه رشته پزشکی باید معدل بالاتر از 18 ارائه داد.

دانش زبان ترکی استانبولی: به‌عنوان زبان اصلی برای دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه، ارائه مدرک زبان ترکی ضروری است. با این وجود، در بیشتر دانشگاه‌ های بین ‌المللی مستقر در ترکیه دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. اگر در دانشگاهی که پذیرش آن را دریافت کرده‌اید، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، باید مدرک زبان تافل یا آیلتس را ارائه دهید.

تحصیل در ترکیه با دریافت بورسیه از دانشگاه‌های این کشور نه تنها محدودیتی برای دانشجو در انتخاب رشته ایجاد نمی‌کند، بلکه برای رشته‌های دانشگاهیِ گران‌قیمت نیز اعمال می‌شود؛ برای مثال تحصیل در رشته‌ های مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)  و مهندسی پزشکی به ترتیب با بورسیه 1000 دلار امریکا و 2000 دلار امکان پذیر است.

تحصیل در ترکیه و موقعیت کار پس از تحصیل

دانشجویانی که متقاضی کار در ترکیه پس از اتمام تحصیل خود هستند لازم است بدانند که فرصت های شغلی در این کشور برای کسانی که زبان ترکی بلد نیستند مناسب نخواهد بود و ممکن است حقوق پرداختی به این اشخاص مبلغ راضی کننده ای نباشد. با این وجود ممکن است فرصت های غافلگیر کننده ای در بازار ترکیه برای کسانی که برای تحصیل در ترکیه اقدام کرده اند وجود داشته باشد. اولین کاری که دانشجو باید انجام دهد این است که چشم انداز شغلی خود را در اینترنت جستجو کند و یک رزومه کاملا آماده تهیه کرده که بتواند آن ها را معرفی نماید. بسیاری از شرکت های ترکی انگلیسی صحبت می کنند، برخی از آنها به آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، عربی، روسی و...صحبت می کنند. متقاضی قطعا به مصاحبه دعوت می شود و میبایست این مرحله را رد کند.

برخی از پردرآمد ترین و حرفه ای ترین سازمان های ترکیه در سفارتخانه ها، کنسولگری ها و سازمان های غیر دولتی مختلف است اما رقابت برای کار در آن ها همیشه شدید است. یکی دیگر از فرصت های شغلی افراد متقاضی تحصیل در ترکیه این است که بتواند زبان مادری خود و یا زبان های دیگری که به آن ها تسلط دارند در یک آموزشگاه زبان خصوصی آموزش دهند. برخی از شرکت های بزرگ بین المللی یا سازمان های مطبوعاتی هستند که به یکی از شعبه های خود واقع در سراسر ترکیه به یک فرد خارجی احتیاج دارند و متقاضیان می توانند برای آن ها رزومه ارسال نمایند.

از سویی دیگر دانشجویان پس از مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانند خود به دنبال شغل هایی مرتبط با رشته خود باشند و در شرکت های مربوطه مشغول به کار شوند.

اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

کشور ترکیه دریافت ویزا را برای تمامی دانشجویان علاقه مند به تحصیل در دانشگاه های این کشور الزامی نموده و کسانی که بتوانند در یک دانشگاه به پذیرش برسند باید نسبت به اخذ ویزا اقدام نموده و مجوز قانونی ورود به این کشور را دریافت کنند.

ویزاهای دانشجویی معمولا متناسب با مدت زمان تحصیل دانشجو صادر شده و پس از آن باید نسبت به خروج از ترکیه و یا تغییر نوع ویزا اقدام نمود.

دریافت ویزای تحصیلی زمان زیادی طول نمی کشد و با ارائه مدارک به صورت کامل پرونده سریع پیگیری و وضعیت متقاضی مشخص خواهد شد . چنانچه با مدارک ارائه شده موافقت گردد، وقت مصاحبه تعیین شده و برخی موارد لازم به صورت حضوری توضیح داده می شود.