همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان در بین دانشجویان بین المللی بسیار محبوب است. دلیل اصلی این امر دانشگاه‌های بسیار عالی این کشور، زندگی دانشجویی پویا و گزینه‌های بودجه خوب است. اگر تصمیم گرفته اید به آلمان سفر کنید، ادامه مطلب را بخوانید تا بدانید که چگونه می توانید برای سفر تحصیلی خود برنامه ریزی کنید و بدانید چه کمک هایی در دسترس است و برای آزمون زبان آلمانی آماده شوید. همچنین از مزایای تحصیل در آلمان با خبر شوید و از هزینه های تحصیل در آلمان مطلع شوید. همچنین میتوانید از امکان تحصیل رایگان در آلمان و نحوه اپلای کردن برای تحصیل در آلمان، بورسیه های تحصیلی آلمان و دانشگاه های این کشور نیز اطلاعات کسب کنید.

شرایط تحصیل در آلمان

امروزه بسیاری از دانشجویان خواهان تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی هستند. آلمان یکی از معدود کشورهایی است که امکان تحصیل رایگان در بسیاری از رشته ها در آن فراهم است. دولت آلمان با فراهم کردن امکان تحصیل رایگان، این کشور را به یکی از مقاصد دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است. همچنین کیفیت آموزشی در آلمان و زمینه اشتغال مناسب بعد از تحصیل از دلایل دیگر دانشجویان برای انتخاب این کشور است. از طرف دیگر با تحصیل در کشور آلمان به راحتی می توان واجد شرایط دریافت اقامت این کشور شد.

ظرفیت بالای شغلی و تحصیلی کشور آلمان، باعث شده دولت این کشور نه تنها برای دانشجویان بومی بلکه برای دانشجویان بین المللی نیز شرایط تحصیل رایگان یا با هزینه بسیار پایین را فراهم کند. تحصیل در رشته هایی که به زبان آلمانی تدریس می شود رایگان و در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی دارای هزینه های بسیار جزئی است. البته دانشگاه ها و کالج های خصوصی با شهریه سالانه 15000 تا 20000 یورو هم وجود دارند.

مراکز آموزش عالی آلمان شامل دانشگاه ها که همانند نظام آموزشی سایر کشورها در سه مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری دانشجو می پذیرد، مراکز آموزش عالی فنی که مناسب افراد علاقه مند به یادگیری عملی حرفه های مختلف است که زمینه ورود به بازار کار را فراهم میکند و آکادمی های آموزشی هنر که مخصوص افراد علاقه مند به رشته های هنری از جمله موسیقی، نقاشی، سینما و ... است. لازم به ذکر است ورود به مراکز آموزش عالی فنی و آکادمی های آموزشی هنر نیازمند قبولی در آزمون های ورودی این مراکز است.

چرا تحصیل در آلمان

1.دانشگاه های آلمان شهریه ندارند بله، درست خواندید! تقریباً همه دانشگاه‌های دولتی آلمان، فارغ از ملیت، از دانشجویان بین‌المللی شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند. این یک مزیت بزرگ است، مزیتی که به شما امکان می دهد فقط بر روی هزینه های زندگی تمرکز کنید، مانند مسکن، غذا، حمل و نقل و غیره.

2. آلمان در خط مقدم مهندسی قرار دارد مهندسی و فن آوری به طور کلی توسط آلمانی ها بسیار ارزشمند است. چه در مورد خودروها، چه بزرگراه ها یا سازه های تاریخی صحبت کنیم، آلمان آن را پوشش داده است. حتی تسلا، یکی از مهم ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی، تصمیم گرفت کارخانه ای در آلمان افتتاح کند.

3. آموزش عالی با کیفیت بالا ما اشاره کردیم که دانشگاه های دولتی آلمان رایگان هستند، اما این اشتباه را نکنید که فکر کنید رایگان به معنای کیفیت پایین است. در آلمان دقیقا برعکس است. بیش از 60 دانشگاه و دانشگاه علمی کاربردی (UAS) در مهم ترین رتبه بندی دانشگاه های بین المللی حضور دارند. مؤسسات آموزش عالی آلمان استانداردهای عالی، انتظارات بالایی دارند و دانشجویان را قادر می سازند تا در زمینه های علمی (و حرفه ای آینده) خود رهبر شوند.

4. دستیابی به برتری زبان آلمانی حتی اگر مدرک تحصیلی انگلیسی می‌خوانید، فرصت را از دست ندهید تا زبان آلمانی را بهتر یا شروع کنید. این یک زبان مهم است، به لطف موقعیت آلمان به عنوان یکی از اقتصادهای پیشرو در جهان. شرکت‌هایی در آلمان و سایر کشورهای اروپایی مایلند برای فارغ‌التحصیلانی که مهارت‌های آلمانی پیشرفته را در رزومه خود دارند، حقوق بالایی بپردازند. درست است که آلمانی ساده ترین زبان برای یادگیری نیست. اما اگر با اصول اولیه شروع کنید و به آرامی به پیشرفت خود ادامه دهید، به زودی از پیشرفت خود شگفت زده خواهید شد.

5. چشم انداز شغلی عالی فارغ التحصیلان دارای مدرک دیپلم از دانشگاه های آلمان در بازار کار، چه در آلمان و چه در سایر کشورها، ارزش زیادی دارند. این به این دلیل است که همه سطح علمی چشمگیر مؤسسات آموزشی آلمان را می شناسند. چه بخواهید در آلمان بمانید و بخشی از اقتصاد قدرتمند آنها شوید یا به کشور خود بازگردید یا به جای دیگری نقل مکان کنید، مدرک آلمانی همیشه شما را از سایر کاندیداهای شغلی متمایز می کند.

تحصیل در آلمان.jpg

تحصیل رایگان در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در خارج از کشور است: این کشور ترکیبی منحصر به فرد از دانشگاه های عالی و کیفیت زندگی بالا را ارائه می دهد و با مقاصد محبوب دیگر مانند انگلستان یا هلند رقابت می کند. برنامه های تحصیلی در آلمان را بیابید و آلمان نه تنها خانه برخی از بهترین دانشگاه های جهان است - در واقع می توانید در آنجا به صورت رایگان تحصیل کنید.

چه کسانی می توانند در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنند؟

همه می توانند در آلمان بدون شهریه تحصیل کنند! درست است: آلمانی‌ها، اروپایی‌ها و همه غیراروپایی‌ها می‌توانند به صورت رایگان در آلمان تحصیل کنند - بدون هزینه تحصیل. فرقی نمی کند اهل اتحادیه اروپا باشید یا منطقه اقتصادی اروپا. این تقریباً برای تمام برنامه های تحصیلی در دانشگاه های دولتی صدق می کند. یک نکته کوچک وجود دارد: اگر از خارج از اتحادیه اروپا هستید، قبل از ورود به کشور باید مجوز اقامت دریافت کنید. و باید تحصیلات خود را در آلمان به پایان برسانید.

تحصیل در آلمان در مقطع لیسانس

تحصیل در مقطع لیسانس در آلمان شامل دوره ای 4 ساله است. برای ورود به مقطع لیسانس داشتن حداقل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی نیاز است. اگرچه فرد برای ورود به دوره لیسانس ابتدا باید یک دوره یکساله کالج را که در همه دانشگاه های آلمان به زبان آلمانی ارائه میشود، سپری کند. بنابراین نیاز است افراد متقاضی شرکت در کالج ها حداقل مدرک B1 زبان آلمانی را داشته باشند. بعد از گذراندن دوران کالج فرد با شرکت در آزمون Feststellungsprüfung و بر اساس معدل دیپلم و پیش دانشگاهی، نمرات دوره کالج و انتخاب رشته انجام شده، وارد دانشگاه می شود. در دوران کالج فرد اجازه کار فقط در تعطیلات میان ترم را دارد اما در مقطع لیسانس اجازه کار برای دانشجویان وجود دارد..

تحصیل در آلمان در مقطع فوق لیسانس

مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های آلمان، دوره ای 1-3 ساله است که در بشتر رشته ها به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می شود. دانشجویان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد نیاز به مدرک کارشناسی از دانشگاه های مورد تأیید وزارت علوم ایران، مدرک زبان انگلیسی با نمره آیلتس حداقل 6.5 و یا تافل 90 می باشند. در صورتی که دانشجو بخواهد به زبان آلمانی تحصیل کند بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر  نیاز به مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی می باشد.

به طور کلی مدارک لازم جهت ورود به مقطع فوق لیسانس در دانشگاه های آلمان شامل ترجمه رسمی مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات آن ها، مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی، توصیه نامه اساتید، انگیزه نامه و پورپوزال است. همچنین نایز است ضمانت نامه مالی توسط خود فرد متقاضی یا تعهد کننده مالی مقیم آلمان ارائه شود.

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

مقطع دکتری در کشور آلمان در بیشتر رشته ها دوره ای 5-3 ساله است که معمولا به زبان آلمانی ارائه می شود. البته در برخی وارد دانشجو می تواند با نظر استاد راهنما تز خود را به زبان انگلیسی ارائه دهد. داوطلب برای اخذ پذیرش دکتری در کشور آلمان نیازمند رزومه علمی و پژوهشی قوی است تا نظر استاد مربوطه را به خود جلب کند و در این صورت می تواند مبلغی در حدود 1000 تا 3000 یورو در ماه به عنوان بورسیه دریافت کند. در رشته هایی که به زبان آلمانی ارائه می شوند فرد نیازمند مدرک B2 و در رشته های ارائه شده به زبان انگلیسی مدرک آیلس با حداقل نمره 7 نیاز است.

تحصیل در آلمان در رشته پزشکی

تحصیل پزشکی در آلمان نیازمند داشتن مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل حداقل 17 در هر دو مقطع است. علاوه بر آن قبولی در یکی از رشته های علوم تجربی مانند زیست شناسی یا شیمی که مرتبط با پزشکی باشند نیاز است. همچنین از دیگر مدارک ضروری برای تحصیل پزشکی در آلمان داشتن مدرک B1 یا B2 زبان آلمانی است.

در صورت وجود این مدارک، فرد در دوره M-course در کالج پذیرش می شود و بعد از گذراندن یک دوره یکساله در کالج و شرکت در آزمون رشته پزشکی، در صورت کسب حد نصاب نمره لازم، وارد این رشته می شود. علاوه بر این چنانچه فرد حد نساب لازم برای ورود به رشته پزشکی را کسب نکند، این امکان وجود دارد تا بتواند در رشته های زیر شاخه و مرتبط با این رشته وارد شود.

اجازه کار و هزینه زندگی برای تحصیل در آلمان

برای افراد دانشجویی که تبعه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند، محدودیتی برای اشتغال در کشور آلمان وجود ندارد. برای سایر دانشجویان، امکان کار پاره وقت با درآمد متوسط 8 تا 10 یورو در ساعت وجود دارد. ساعات کار دانشجویی در شهر و ایالات مختلف آلمان متفاوت است، اگرچه دانجویان در اکثر ایالات میتوانند 180 روز در سال کار پاره وقت داشته باشند.

هزینه زندگی در آلمان بسته به محل زندگی دانشجو و سبک زندگی او متفاوت است. به طور معمول هزینه زندگی در کشور آلمان ماهانه 800-700 یورو برآورد میشود. بیشترین هزینه صرف شده مربوط به مسکن است که ماهیانه هزینه ای حدود 200 تا 400 یورو خواهد داشت.

دانشجو برای کاهش هزینه های زندگی می تواند از سوییت های دانشجویی با هزینه کمتر استفاده کند. همچنین براس تحصیل در دانشگاه های آلمان ارائه بیمه درمانی ضروری است که هزینه ای به صورت  50 یورو در ماه یا 300 یورو هر 6 ماه دریافت میشود. سایر هزینه های فرد از قبیل خوراک، پوشاک، هزینه آب، برق، اینترت و ... چیزی حدود 200 تا 300 یورو در ماه خواهد بود که کاملا بستگی به سبک زندگی دانشجو دارد.

در کدام دانشگاه های آلمان می توانم رایگان تحصیل کنم؟

در آلمان به طور کلی می توانید در دانشگاه های دولتی به صورت رایگان تحصیل کنید. تقریباً 300 دانشگاه دولتی در آلمان وجود دارد و در مجموع بیش از 1000 برنامه تحصیلی وجود دارد - بنابراین شما گزینه های زیادی دارید! برخی از بزرگترین دانشگاه های دولتی عبارتند از:

دانشگاه کلن

دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیانس مونیخ (LMU)

دانشگاه گوته فرانکفورت

دانشگاه RWTH آخن

دانشگاه مونستر

دانشگاه روهر بوخوم

دانشگاه دویسبورگ-اسن

دانشگاه هامبورگ

FAU ارلانگن-نورنبرگ

دانشگاه فنی مونیخ (TUM)

دانشگاه وورزبورگ

چرا دانشگاه های دولتی آلمان هیچ شهریه ای دریافت نمی کنند؟

تقریباً در هر نقطه از اروپا و جهان، دانشگاه ها شهریه دریافت می کنند - البته فقط از خارجی هایی که برای تحصیل به آن کشور می آیند. آلمان یکی از معدود کشورهای اروپایی است که می توانید در آن به صورت رایگان تحصیل کنید، حتی اگر اهل آسیا، آفریقا یا جاهای دیگر باشید. آلمانی ها عموماً معتقدند که آموزش نباید به عنوان یک محصول تجاری تلقی شود و دسترسی رایگان به آموزش عالی رشد اقتصادی و رفاه بیشتر جمعیت را تضمین می کند. در گذشته نه چندان دور، قانونی وجود داشت که به دانشگاه‌های دولتی اجازه می‌داد هزینه‌های تحصیلی بسیار ناچیز 1000 یورو در سال دریافت کنند. اما پس از سال‌ها اعتراض عمومی، شهریه‌ها دوباره در سال 2014 لغو شد.

امروزه، تنها استثنائات بسیار کمی وجود دارد که دانشگاه‌های دولتی می‌توانند شهریه دریافت کنند. همچنین، دولت های آلمان در سال های اخیر مزایای اقتصادی و اجتماعی مهاجرت را درک کرده اند. آلمان می خواهد باهوش ترین ذهن ها را برای تحصیل به این کشور جذب کند و در حالت ایده آل پس از فارغ التحصیلی بماند و کار کند. به همین دلیل است که هیچ شهریه عمومی برای خارجی ها نیز وجود ندارد. اگر شهریه رایگان است یعنی دانشگاه ها خیلی خوب نیستند؟ دور از آن! دانشگاه های آلمان جزو بهترین دانشگاه های جهان هستند و شما می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک دانشجوی خارجی از تحصیلات در سطح جهانی برخوردار شوید. بسیاری از مؤسسات بزرگتر مرتباً در بین 100 مؤسسه برتر در رتبه بندی های بین المللی قرار می گیرند. صرف نظر از رتبه بندی دانشگاه، همیشه می توانید انتظار تدریس با کیفیت بالا را داشته باشید. آلمان استانداردهای بسیار سختگیرانه ای برای اعتبار بخشیدن به ارائه دهندگان آموزشی خود دارد. این واقعیت که آموزش عالی در دانشگاه های دولتی بدون شهریه است، یک تصمیم صرفا سیاسی توسط دولت آلمان است. مدرک دانشگاهی آلمان در سرتاسر جهان مورد احترام خواهد بود و درهای زیادی را برای انتخاب شغل شما باز می کند.

آیا هزینه تحصیل در آلمان وجود دارد؟

به طور کلی می توانید در آلمان به صورت رایگان تحصیل کنید. اما چند استثنا وجود دارد که در آنها باید شهریه پرداخت کنید: فقط دانشگاه های دولتی رایگان هستند. اگر در یکی از تقریباً 100 دانشگاه خصوصی تحصیل می کنید، انتظار می رود که هزینه پرداخت کنید، و این هزینه های تحصیلی با هزینه ای است که در کشورهایی مانند بریتانیا یا ایرلند پرداخت می کنید. با این حال، مدارس خصوصی در آلمان به دلیل رقابت با دانشگاه‌های دولتی ارزان، برنامه‌های تخصصی و سایر مزایا را ارائه می‌کنند تا ارزش پول خود را به دست آورید. و البته، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه باشید. دانشگاه های آلمان بین برنامه های کارشناسی ارشد "متوالی" و "غیر متوالی" تمایز قائل می شوند.

برنامه های متوالی آنهایی هستند که می توانید بلافاصله پس از پایان دوره لیسانس در آنها ثبت نام کنید. برنامه های غیر متوالی معمولاً مستلزم این است که دانش آموزان دارای تجربه کاری پس از لیسانس باشند. چنین برنامه های تحصیلی غیرمتوالی معمولاً حتی در دانشگاه های دولتی شهریه دارد. آنها نسبتا نادر هستند. معمولی هستند به عنوان مثال "MBA های اجرایی"، بلکه برخی از برنامه های کارشناسی ارشد تخصصی. از سال 2017، دانشگاه های دولتی در ایالت بادن-وورتمبرگ می توانند از دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و EEA شهریه دریافت کنند.

این شامل دانشگاه های اشتوتگارت، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ، هایدلبرگ و برخی شهرهای دیگر می شود. هزینه تحصیل در هر ترم 1500 یورو تعیین شده است - که هنوز هم بسیار مقرون به صرفه تر از بسیاری از کشورهای دیگر در اروپا است. برخی از ایالت های فدرال همچنین اگر می خواهید "مدرک متوسطه" ("Zweitstudium") را دنبال کنید، شهریه 500 تا 650 یورو در هر ترم را انتظار دارند.

اگر برای اولین بار در یک دوره لیسانس یا یک برنامه (متوالی) کارشناسی ارشد پس از مدرک لیسانس خود ثبت نام کنید، این امر اعمال نمی شود. در عوض، "مدرک متوسطه" به معنای ثبت نام در یک برنامه کارشناسی ارشد غیر متوالی (به بالا مراجعه کنید)، ثبت نام در مقطع لیسانس زمانی که قبلاً مدرک لیسانس در رشته دیگری دارید، یا ثبت نام در برنامه کارشناسی ارشد زمانی که قبلاً مدرک کارشناسی ارشد در موضوع دیگری دارید.

هزینه های تحصیل در بادن-وورتمبرگ چقدر است؟

بادن-وورتمبرگ، در جنوب غربی آلمان، تنها از 16 ایالت فدرال آلمان است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید شهریه دانشگاه های دولتی را بپردازند. هزینه تحصیل در بادن-وورتمبرگ 1500 یورو در هر ترم است. یا 3000 یورو در سال. این هزینه های تحصیل برای همه موسسات آموزش عالی دولتی در "BaWü" اعمال می شود که حدود 50 مورد از آنها وجود دارد. با دانشجویانی که شهروند اتحادیه اروپا هستند مانند دانشجویان آلمانی رفتار می شود و بنابراین هیچ شهریه ای پرداخت نمی کنند.

چه بورسیه هایی برای تحصیل در خارج از کشور آلمان وجود دارد؟

بورسیه های زیادی برای دانشجویان خارجی در آلمان وجود دارد. سرویس تبادل دانشگاهی آلمان (DAAD) دارای یک پایگاه داده رسمی بورسیه است که به شما امکان می دهد گزینه های بورس تحصیلی مناسب را جستجو کنید، به عنوان مثال. بر اساس کشور مبدا شما آیا بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه می توانم در آلمان بمانم؟

بله: فارغ التحصیلان بین المللی دانشگاه های آلمان می توانند تا زمانی که به دنبال کار هستند در آلمان بمانند. و این برای همه دانش آموزان، صرف نظر از کشور مبدا، صدق می کند. اگر شهروند خارج از اتحادیه اروپا هستید، می توانید برای اقامت 18 ماهه برای پس از فارغ التحصیلی درخواست دهید. با چنین "ویزای جستجوی کار" (یا "ویزای کار پس از تحصیل")، می توانید شغلی را جستجو کنید که با شرایط خود مطابقت داشته باشد. و شما مجاز به هر شغلی در طول این 18 ماه هستید. دولت فدرال آلمان اطلاعات بیشتری در مورد اجازه اقامت فارغ التحصیل ارائه می دهد.

تحصیل در آلمان11.jpg

نحوه اپلای و درخواست برای تحصیل در آلمان

1.دانشگاه را انتخاب کنید

بنابراین، شما آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کرده اید - اکنون زمان آن رسیده است که رشته و دانشگاه مناسب را برای خود انتخاب کنید. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD) دارای پایگاه داده ای از تقریباً 2000 برنامه است که می توان از آنها جستجو کرد، از جمله 1389 برنامه به زبان انگلیسی. متأسفانه فرصت‌های تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی در حال حاضر نسبتاً محدود است، اگرچه برخی از دوره‌ها به دو زبان انگلیسی و آلمانی تدریس می‌شوند (معمولاً برای دو تا چهار ترم اول با انگلیسی شروع می‌شوند و سپس به آلمانی تغییر می‌کنند). این به شما امکان می دهد به زبان انگلیسی تحصیل کنید و در عین حال مهارت خود را در آلمانی بهبود بخشید، به خصوص که دانشگاه شما ممکن است کلاس های زبان آلمانی ارائه دهد. همچنین می‌توانید هنگام تصمیم‌گیری، آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر آلمان را در نظر بگیرید، یا آخرین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS را بر اساس موضوع بررسی کنید تا موسسات برتر آلمانی را در رشته خود بیابید، با استفاده از ابزار مقایسه برای کمک به محدود کردن دانشگاه‌ها. . نکات بیشتر در مورد نحوه انتخاب دانشگاه را بخوانید.

2. شرایط پذیرش را بررسی کنید

قبل از درخواست، بررسی کنید که مدارک فعلی شما توسط دانشگاه انتخابی شما به رسمیت شناخته شده است. برای تحصیل در آلمان باید یک مدرک معتبر Hochschulzugangsberechtigung (HZB) داشته باشید که به معنای "مدرک تحصیلی ورودی آموزش عالی" است. برای دانشجویان آینده لیسانس، دیپلم دبیرستان، گواهی پایان مدرسه یا نتیجه آزمون ورودی دانشگاه معمولاً کافی است، و DAAD پایگاه داده ای از اطلاعات در مورد شرایط پذیرش برای کشورهای منتخب دارد. دانش‌آموزانی که مدارک تحصیلی خارج از اروپا دارند، ممکن است پس از شرکت در یک دوره مقدماتی Studienkolleg مجبور به شرکت در آزمون ورودی Feststellungsprüfung شوند، اگرچه دانش‌آموزان با پیشرفت عالی ممکن است بتوانند از آن عبور کنند. همچنین باید الزامات زبان را بررسی کنید. اکثر دوره ها به زبان آلمانی تدریس می شوند و متقاضیان بین المللی باید مدرکی مبنی بر مهارت در زبان آلمانی ارائه دهند. دو آزمون اصلی برای این منظور موجود است: Deutsche Sprachprüfung für den Hochschulzugang (DSH، به معنای "امتحان زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه") و TestDaF. به همین ترتیب، اگر دوره شما به زبان انگلیسی تدریس می شود، مگر اینکه زبان مادری باشید یا قبلاً به زبان انگلیسی تحصیل کرده باشید، باید دانش خود را در این زبان با آزمون هایی مانند آیلتس یا تافل ثابت کنید. دانشگاه ها معمولاً امتیاز/های مورد نیاز خود را در وب سایت خود اعلام می کنند.

3. امور مالی خود را مرتب کنید

برای برآورده کردن شرایط ویزای دانشجویی، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد سالانه حدود 8700 یورو (~ 10000 دلار آمریکا) برای پوشش هزینه های زندگی خود دارید یا به آن دسترسی دارید، اگرچه ممکن است بسته به نوع خود نیاز بیشتری داشته باشید. سبک زندگی و عادات خرج کردن (متوسط ​​دانش آموز 850 یورو / 975 دلار آمریکا در ماه هزینه می کند). هزینه های زندگی نیز بسته به موقعیت مکانی متفاوت است. طبق نظرسنجی هزینه زندگی مرسر، مونیخ در حال حاضر گران ترین شهر این کشور است. اگر نگران هزینه‌ها هستید، بورسیه‌هایی برای حمایت از دانشجویانی که در آلمان در سطوح مختلف تحصیلی تحصیل می‌کنند وجود دارد.

4. درخواست کنید!

برای اکثر موضوعات، می توانید مستقیماً به دفتر بین المللی دانشگاه درخواست دهید. از طرف دیگر، می‌توانید از وب‌سایت www.uni-assist.de، یک پورتال پذیرش متمرکز برای دانشجویان بین‌المللی، که توسط سرویس تبادل علمی آلمان (DAAD) اداره می‌شود، استفاده کنید، اگرچه همه دانشگاه‌ها از آن استفاده نمی‌کنند. ممکن است بخواهید برای دوره ها و دانشگاه های متعدد به طور جداگانه درخواست دهید تا شانس خود را برای پذیرش افزایش دهید. در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان می‌توان دو بار در سال برای پذیرش درخواست کرد - برای شروع تحصیل در ترم زمستان یا تابستان. به طور کلی، درخواست برای ثبت نام در زمستان باید تا 15 جولای و درخواست برای ثبت نام تابستان تا 15 ژانویه انجام شود. با این حال، مهلت های درخواست بین مؤسسات متفاوت است، و همان مؤسسه ممکن است مهلت های متفاوتی را برای هر برنامه تعیین کند - حتماً تاریخ های خاص دوره انتخابی خود را به دقت بررسی کنید. توصیه می‌شود حداقل شش هفته قبل از پایان مهلت، درخواست‌ها را ارسال کنید تا در صورت کمبود اطلاعات، از زمان اصلاح یا اضافه شدن اطمینان حاصل کنید. تقریباً یک تا دو ماه پس از پایان مهلت، باید انتظار دریافت پذیرش یا رد رسمی را داشته باشید. مدارک خاص مورد نیاز و فرآیند درخواست توسط هر موسسه تنظیم می شود، اما معمولاً از شما خواسته می شود که مدارک زیر را ارسال کنید:

یک کپی گواهی شده از دیپلم دبیرستان یا مدارک قبلی و سایر مدارک مربوطه به زبان اصلی

یک مرور کلی ترجمه شده از ماژول ها و نمرات دوره شما

عکس پاسپورت

یک کپی از پاسپورت شما (اطلاعات شخصی و صفحه شناسنامه عکس)

مدرک مهارت زبان (گواهی آزمون یا معادل آنلاین)

همچنین ممکن است نیاز به پرداخت هزینه درخواست داشته باشید. برای برخی از رشته ها، محدودیتی در سراسر کشور برای تعداد دانش آموزانی که می توانند ثبت نام کنند وجود دارد. برای این موضوعات (عمدتاً علوم زیستی)، دانشجویان اتحادیه اروپا (به علاوه نروژ، ایسلند یا لیختن اشتاین) باید از طریق بنیاد پذیرش آموزش عالی درخواست دهند. دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید طبق معمول درخواست دهند.

5. بیمه درمانی بگیرید

قبل از اینکه کشور خود را ترک کنید، باید مطمئن شوید که بیمه درمانی خریداری کرده اید تا در طول اقامت در آلمان شما را پوشش دهد. این هم قبل از ثبت نام و هم قبل از دریافت ویزای دانشجویی و/یا اجازه اقامت الزامی است. اگر شما مقیم کشوری در اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا هستید، باید یک توافقنامه تامین اجتماعی بین کشور شما و آلمان وجود داشته باشد. این بدان معناست که اگر در کشور خود بیمه سلامت عمومی دارید، باید در آلمان نیز تحت پوشش باشید. برای استفاده از این مزیت معمولاً باید کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) را دریافت کنید (دریافت رایگان). اگر بیمه درمانی شما در آلمان معتبر نیست، انتظار داشته باشید که ماهیانه بین 80 یورو (92 دلار آمریکا) تا 160 یورو (176 دلار آمریکا) پرداخت کنید. اگر بالای 30 سال دارید، هزینه بالاتر است، و اگر در هنگام شروع دوره خود بیش از 29 سال دارید، فقط می توانید بیمه خصوصی دریافت کنید.

6. اخذ ویزای دانشجویی آلمان

شرایط اخذ ویزای تحصیلی آلمان به کشور مبدا شما بستگی دارد. می‌توانید یک نمای کلی از کشورهایی که برای آنها ویزای دانشجویی لازم است یا خیر، در وب‌سایت اداره فدرال امور خارجه بیابید. برای اطلاع از نحوه دریافت ویزای تحصیلی آلمان و اجازه اقامت نیز می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

7. محل اقامت پیدا کنید

هنگامی که در یک دوره تحصیلی و ویزای دانشجویی خود را به دست آوردید (در صورت وجود)، توصیه می شود که شروع به جستجوی محل اقامت کنید، زیرا متأسفانه اکثر دانشگاه های آلمان به دانشجویانی که در حال ثبت نام هستند خوابگاه ارائه نمی دهند. اجاره به احتمال زیاد بزرگترین هزینه ماهانه شما خواهد بود و بسته به قسمتی از کشور که در آن زندگی می کنید متفاوت خواهد بود. در شهرهای بزرگ در غرب آلمان (مانند دوسلدورف، کلن و غیره) و شهرهای کوچکتر دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ. ، باید انتظار داشته باشید کمی بیشتر از زمانی که در شرق آلمان (یعنی برلین) زندگی می کنید، پرداخت کنید. هنگامی که مکانی برای زندگی پیدا کردید، باید در «دفتر ثبت نام ساکنان» (Einwohnermeldeamt) یا «دفتر شهروندان» (Bürgeramt) ثبت نام کنید.

8. ثبت نام کنید

قبل از شروع دوره و استفاده از امکانات دانشگاه مانند کتابخانه، باید ثبت نام کنید. همچنین باید قبل از شروع هر ترم دوباره ثبت نام کنید. این معمولا بسته به دانشگاه بین 150 تا 250 یورو (170-290 دلار آمریکا) هزینه دارد. ممکن است هزینه اضافی در حدود 180 یورو (205 دلار آمریکا) برای "ترم بلیط" که هزینه های حمل و نقل عمومی را به مدت شش ماه پوشش می دهد، وجود داشته باشد. مدارک معمولی که برای ثبت نام نیاز دارید عبارتند از:

پاسپورت شما با ویزا یا اجازه اقامت

چند عکس پاسپورت

فرم ثبت نام تکمیل شده

مدارک صلاحیت ورود به آموزش عالی، اعم از اصل گواهی ها یا کپی ها و ترجمه های تایید شده رسمی

اطلاعیه پذیرش

مدارک دانش کافی به زبان آلمانی (یا انگلیسی)

مدارک بیمه درمانی قانونی در آلمان

رسید پرداخت هزینه ترم

پس از ثبت نام، گواهی ثبت نام دریافت خواهید کرد که به عنوان شناسه دانشجویی موقت عمل می کند و به شما امکان می دهد برای اجازه اقامت خود درخواست دهید و در کلاس ها ثبت نام کنید.

9. به زندگی دانشجویی در آلمان بپیوندید

تبریک می‌گوییم، اکنون (عمدتا) باید آماده باشید تا تحصیلات خود را در آلمان آغاز کنید! فراموش نکنید که تمام وسایل ضروری را بسته بندی کنید و همچنین چند کار مهم دیگر را ترتیب دهید: اگر قبلاً این کار را نکرده اید، پس از یافتن محل اقامت، باید در اداره ثبت نام محلی شهر خود (Einwohnermeldeamt یا Bürgeramt) ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، سندی مبنی بر تایید ثبت نام خود در آن آدرس دریافت خواهید کرد که سپس می توانید برای مرحله بعدی از آن استفاده کنید… یک حساب بانکی دانشجویی بگیرید. اکثر بانک ها این موارد را به صورت رایگان ارائه می دهند و مدیریت پرداخت های معمولی شما (مانند محل اقامت) را بسیار آسان تر می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.