همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

ارشد روانشناسی بالینی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت و وزارت علوم

معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گسترده ترین و محبوب ترین گرایش روانشناسی می باشد و در طی سال های اخیر بیشترین تعداد متقاضی را در میان داوطلبان این رشته به خود اختصاص داده است.

اکثر داوطلبان به دلیل علاقه به شناخت منشاء ناهنجاری ها و اختلالات رفتاری و همچنین به دلیل کاربرد این رشته در زندگی روزمره به سمت رشته روانشناسی بالینی گرایش پیدا می کنند.

مهم ترین دروس این رشته شامل آسیب شناسی روانی، مصاحبه تشخیصی، روانشناسی پویایی گروه، نظریه های شخصیت و درمان، روان شناسی رشد و ارزیابی و سنجش است.

دانشجویان این رشته علاوه بر شناخت انواع اختلالات روانی، اصول مربوط به سنجش انواع آزمون های روانی، مداخلات درمانی و پیشگیری از ناهنجاری های رفتاری را نیز فرا می گیرند.

بازار کار در رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

با افزایش جمعیت کشور و پیچیده شدن روابط در دنیای امروزی همچنین با توجه به آمار چشمگیر اختلالات و بیماری های روانی، مانند پرخاشگری، استرس و اضطراب، اختلالات خلقی و افسردگی، مسائل مربوط به اعتیاد، کشمکش های زناشویی و… جامعه ما نیاز فراوانی به تربیت متخصصان بالینی در حوزه های مختلف دارد. به علاوه هزینه های سنگین مربوط به درمان این مشکلات، لزوم پیشگیری و ارتقاء سلامت روان در افراد را بیش از پیش مطرح می سازد.

با توجه به پیچیدگی مشکلات و مسائل روانی، و همچنین افزایش متخصصان بالینی در کشور، رویکرد روان شناسان به سمت اختصاصی شدن حوزه فعالیت آنان به جای رویکرد همه جانبه و درمان طیف وسیع اختلالات پیش رفته است و همین نکته افزایش بازار کار در این رشته را برای فارغ التحصیلان به همراه دارد.

انتخاب حوزه فعالیت فارغ التحصیلان این رشته، به علائق آنها و نیاز های جامعه بستگی دارد. مهم ترین فعالیت های روانشناسان بالینی شامل تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی و ناهنجاری های رفتاری، ارزیابی و سنجش افراد در زمینه های مختلفی است.

البته فعالیت فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسان بالینی به تشخیص و درمان محدود نمی شود و بسیاری از روانشناسان بالینی در حوزه آموزش و تدریس، امور اجرایی و نظارت و همچنین تحقیق و پژوهش نیز فعالیت دارند

 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در کنکور وزارت بهداشت

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، به استثنای یک دانشگاه (دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) فقط در مقطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.

دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های وزارت بهداشت، علاوه بر دروس تئوری، بسیاری از واحدهای درسی را در بیمارستان ها و مراکز درمانی می گذرانند به همین دلیل سالانه شاهد افزایش تعداد داوطلبان این رشته در وزارت بهداشت هستیم.

رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت در دانشگاه های محدودی در سراسر کشور پذیرش دارد که ظرفیت هر یک از این دانشگاه ها در سال های مختلف، متغیر است. پذیرش دانشجو نیز در مقاطع روزانه و بین الملل صورت می گیرد.

لازم به ذکر است داوطلبانی که تنها در رشته روانشناسی (کلیه گرایش ها) و مشاوره دارای مدرک کارشناسی هستند، مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت می باشند.

مشاوره تخصصی کنکور ارشد روانشناسی بالینی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی واقع در جهاد علوم پزشکی تهران

تماس با شماره تلفن 66479520-021

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم

روانشناسی بالینی وزارت علوم در کلیه مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) دانشجو می پذیرد.

بر خلاف کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، محدودیتی برای شرکت در این آزمون برای داوطلبانی که مدرک کارشناسی آنها از رشته های غیر مرتبط باشد، وجود ندارد. به علاوه پذیرش در این رشته، در مقاطع روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور صورت می گیرد.

منابع آزمون بر اساس تجربیات داوطلبان سال های گذشته می باشد و معمولا منبع ثابت و مشخصی برای آزمون از سوی وزارت علوم اعلام نمی شود.

مهم ترین دروسی که نقشی اساسی در قبولی داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم ایفا می کنند، زبان و آمار و روش تحقیق هستند که چشم پوشی از آنها علیرغم درصدهای بالا در دیگر دروس، نتیجه مطلوبی برای داوطلب به همراه نخواهد داشت.

تفاوت کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم و کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت

ساعت کار عملی: دانشجویان وزارت بهداشت دروسی را در طول هفته در بیمارستان ها و کلینیک ها می گذرانند. همچنین ساعات بالای کارورزی در وزارت بهداشت از جمله تفاوت های ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم و وزارت بهداشت است. بطور کلی دانشجویان وزارت بهداشت ، 4 الی 5 روز در هفته در دانشگاه یا مراکز درمانی مشغول آموزش هستند.

تحقیق و پژوهش: معمولا به دلیل اینکه دانشجویان وزارت بهداشت ساعت های زیادی را در طول هفته صرف دروس عملی می کنند، معمولا نسبت به دانشجویان وزارت علوم، وقت کمتری برای فعالیت های پژووهشی دارند. البته بیمارستان ها و مراکز آموزشی-درمانی وزارت بهداشت فرصت مناسبی را برای انجام فعالیت های پژوهشی برای دانشجویان فراهم می آورند.

پذیرش دانشجو: وزارت بهداشت صرفا از داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی در کلیه گرایش های رشته روانشناسی و همچنین مشاوره هستند، پذیرش به عمل می آورد که این محدودیت در وزارت علوم مطرح نمی باشد. به همین دلیل است که تعداد داوطلبان وزارت علوم و همچنین دانشگاه های پذیرنده نسبت به وزارت بهداشت بیشتر می باشد.

تاثیر معدل: بر خلاف تاثیر معدل دوره کارشناسی در آزمون کار شناسی ارشد وزارت علوم، این شاخص هیچ تاثیری در کنکور ارشد پزشکی ندارد و مبنای رتبه بندی افراد صرفا عملکرد آنان در کنکور قرار خواهد گرفت.

ادامه تحصیل در مقطع دکتری روانشناسی بالینی

با توجه به قانون جدید سازمان نظام روانشناسی مبنی بر اینکه دریافت مجوز درمان از سوی سازمان نظام، مستلزم این است که فرد دو مقطع را بدون وقفه در رشته روانشناسی یا مشاوره تحصیل کرده باشد، بسیاری از علاقمندان به درمان و افراد تغییر رشته ای که تنها در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی خوانده اند، تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در این رشته می گیرند. علاوه بر این داوطلبان دیگری نیز با هدف ارتقاء سطح دانش و اخذ درجه هیئت علمی قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند.

نکته قابل ذکر این است که قبل از آمادگی برای شرکت در آزمون دکتری، علائق خود را مجددا مرور کنید. اگر در هر دو مقطع قبلی روانشناسی یا مشاوره خوانده اید و صرفا به درمان علاقه دارید، از ادامه تحصیل در مقطع دکتری صرف نظر کنید. زیرا برای اخذ مجوز درمان شرایط لازم را دارا هستید و همچنین تحصیل در این مقطع، مستلزم صرف زمان و گاها هزینه فراوانی است و ممکن است شما را از هدفتان دور کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.