همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

همراه تحصیلی | انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته

مشاوره تخصصی انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه

معرفی رشته موسیقی

رشته موسیقی رشته ای است که یکی از پرطرفدارترین رشته های هنری در میان علاقه مندان به انتخاب رشته هنر می باشد. در رشته موسیقی جذابیت های بسیار زیادی وجود دارد که این رشته را حتی در تحصیلات آکادمیک این رشته تبدیل به یکی از پر رقابت ترین رشته های کنکور هنر نموده است.در این مطلب شرایط پذیرش در رشته موسیقی و نحوه ادامه تحصیل در این رشته مورد بررسی قرار میگیرد.

رشته موسیقی

music.jfif

خلاصه مطلب

کارشناسی ارشد موسیقی در چهار گرایش و در دو دانشگاه کشور دانشگاه تهران و دانشگاه هنر ارائه می شود. این رشته در چهار گرایش موسیقی شناسی، آهنگسازی، نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی بستری برای پذیرش علاقمندان به این رشته است. در ادامه همراه تحصیلی مهم ترین نکات در رابطه با کارشناسی ارشد رشته موسیقی را بیان می کند.

معرفی رشته موسیقی

رشته ای است که یکی از پرطرفدارترین رشته های هنری در میان علاقه مندان به انتخاب رشته هنر می باشد. در رشته موسیقی جذابیت های بسیار زیادی وجود دارد که این رشته را حتی در تحصیلات آکادمیک این رشته تبدیل به یکی از پر رقابت ترین رشته های کنکور هنر نموده است. رشته موسیقی از جمله رشته هایی است که کاملا به توانایی و علاقه فردی وابسته است و افراد زیادی بصورت دوره های آموزشی آزاد نیز در رشته موسیقی فعالیت می کنند. اما همواره تحصیلات آکادمیک در رشته موسیقی می تواند افراد را در پیشرفت اصولی این رشته بهتر هدایت نماید. رشته موسیقی دارای دشواری های بسیار زیادی است و افراد متقاضی تحصیل در رشته موسیقی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر واقعا به این رشته علاقه نداشته باشند نمی توانند در رشته موسیقی موفقیتی کسب نمایند.

کارشناسی ارشد موسیقی

کارشناسی ارشد موسیقی در چهار گرایش و در دو دانشگاه کشور دانشگاه تهران و دانشگاه هنر ارائه می شود. این رشته در چهار گرایش موسیقی شناسی، آهنگسازی، نوازندگی ساز ایرانی و نوازندگی ساز جهانی بستری برای پذیرش علاقمندان به این رشته است. در ادامه همراه تحصیلی مهم ترین نکات در رابطه با کارشناسی ارشد رشته موسیقی را بیان می کند.

همراه تحصیلی.jpg

موسیقی شناسی

 (آتنوموزویکولوژی) موسیقی شناسی مطالعه و بررسی موسیقی قومیت های مختلف در بستر اجتماعی و فرهنگی هر جامعه را می گویند. از این جهت موسیقی شناسی دانشی است که ترکیب انسان شناسی و جامعه شناسی و روانشناسی و فرهنگ عامه را با موسیقی شناسی ، تئوری موسیقی ، تاریخ هنر و نقد به اشتراک می گذارد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد موسیقی شناسی (آتنوموزویکولوژی)

تعداد کل واحدها 32: واحد
دروس اصلی 18 :واحد
دروس انتخابی 8 :واحد
پایان نامه 6 :واحد

دانشگاه های ارائه دهنده رشته موسیقی شناسی کارشناسی ارشد:

1.دانشگاه تهران

2.دانشگاه هنر

دیگر رشته های کارشناسی ارشد رشته موسیقی

✔️ آهنگسازی

✔️ نوازندگی سازهای ایرانی

✔️ نوازندگی سازهای جهانی

معرفی رشته آهنگسازی کارشناسی ارشد موسیقی

هدف آموزشی این رشته بهره گیری از علم موسیقی جهانی در افزایش خلاقیت هنرمندان ایرانی است؛

فارغ التحصیلان رشته آهنگسازی به عنوان هنرمندان این عرصه خواهند توانست به طور حرفه ای به آهنگسازی برای مدیوم های مختلف مشغول شوند. مانند: آهنگسازی برای فیلم و تئاتر و ... همچنین عرصه آموزش همیشه پذیرای اساتید خوش فکر و خلاق است و فارغ التحصیلان رشته آهنگسازی می توانند در حیطه آموزش مشغول به فعالیت شوند.

برنامه درسی کارشناسی ارشد رشته موسیقی گرایش آهنگسازی

تعداد کل واحدها  32 :واحد
دروس الزامی 22 :واحد
دروس انتخابی 4 :واحد
پایان نامه  6 :واحد

دانشگاه های ارائه دهنده رشته آهنگسازی

1.دانشگاه تهران

2.دانشگاه هنر

کارشناسی ارشد رشته موسیقی گرایش نوازندگی سازهای ایرانی

گرایش های مختلف رشته موسیقی همه به جهت گسترش و اعتلای هنر موسیقی در دانشگاه های ایران و جهان ارائه می شود. رشته نوازندگی سازهای ایرانی نیز به جهت پرورش نوازندگان متخصص سازهای سنتی ایران به راه افتاده است.

از مباحث درسی رشته نوازندگی سازهای ایرانی می توان به شناخت کامل ردیف های موسیقی ایران، آشنایی با نت نویس ویژه محلی و سنتی ایران، اعتلای موسیقی ملی ایران، افزایش توانایی نوازندگی و تکنوازی با ارکستر می توان نام برد.

برنامه درسی کارشناسی ارشد موسیقی گرایش نوازندگی ساز ایرانی:

تعداد کل واحدها  32 :واحد
دروس اصلی و تخصصی 20 :واحد
دروس انتخابی 6 :واحد
پایان نامه 6 :واحد

دانشگاه های ارائه دهنده رشته نوازندگی ساز ایرانی

1.دانشگاه تهران

2.دانشگاه هنر

کارشناسی ارشد رشته موسیقی گرایش نوازندگی سازهای جهانی

هدف آموزشی رشته نوازندگی سازهای جهانی

در این رشته با بهره گیری از علم موسیقی جهان هدف این است که نوازندگانی متخصص پرورش پیدا کنند.

از مهمترین مبحث های رشته موسیقی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی جهان پرورش توان اجرای ریتم ها و فواصل مختلف، شناخت نت ها و علائم موسیقی غربی، دستیابی به نحوه اجرای قطعات مختلف ، توان اجرای آثار موسیقی و تسلط به انواع سازهای مربوط به ی خانواده
دانشگاه های ارائه دهنده رشته نوازندگی ساز های جهانی

تعداد کل واحدها: 32 واحد
دروس اصلی و تخصصی 20 :واحد
دروس انتخابی 6 :واحد
پایان نامه 6 :واحد

دانشگاه های ارائه دهنده این رشته

1.دانشگاه تهران

2.دانشگاه هنر

شرایط پذیرش در رشته موسیقی و شرکت در کنکور هنر

داوطلبان دوره متوسطه دوم که می خواهند در کنکور هنر شرکت نمایند می توانند در سال دوازدهم یا پیش دانشگاهی تغییر رشته را انجام داده و دروس مربوط به کنکور هنر را در این دوره بگذرانند. در این دوره دروسی مانند سیر هنر در طول تاریخ، مبانی هنر، کارگاه هنر، مبانی هنرهای نمایشی، مبانی هنر موسیقی، صنایع دستی و عکاسی و غیره آموزش داده می شود. البته داوطلبانی که در مقطع پیش دانشگاهی نیز دروس هنر را نگذرانده باشند نیز می توانند در کنکور هنر شرکت نمایند. مانند کسانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی رشته هایی مانند تجربی و ریاضی می باشند.

رشته موسیقی از جمله رشته های کنکور هنر می باشد که دارای آزمون عملی بعد از آزمون کتبی کنکور می باشد. در این مرحله داوطلبان کنکور بر اساس رتبه کنکور خود مجاز به شرکت در آزمون عملی می شوند و در مرحله بعد از رتبه بندی در آزمون عملی اسامی پذیرفته شدگان نهایی در آزمون عملی منتشر می شود. معمولا زمان آزمون عملی در رشته موسیقی در شهریور ماه می باشد که این آزمون عملی در دو روز پشت سرهم که یک روز مربوط به گروه نوازندگان سازهای ایرانی و در یک روز مربوط به نوازندگان سازهای جهانی است، برگزار می شود. رتبه آزمون عملی در رشته موسیقی از 100 محاسبه شده و در پذیرش داوطلبان بسیار تاثیرگذار است.

موزیک.jfif

دانشگاههای پذیرنده دانشجو در رشته موسیقی

دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران در کرج، هنرستان عالی موسیقی ( دانشگاه علمی کاربردی)، دانشگاه کردستان و دانشگاه رشت از جمله دانشگاههای هستند که دارای ظرفیت پذیرش در رشته موسیقی هستند.

نحوه مطالعه و برنامه ریزی برای کنکور

یکی از راهکارهای قبولی در کنکور هنر در رشته موسیقی این است که داوطلب تقریبا یکی دوسال قبل از کنکور ساز زدن را بصورت حرفه ای انجام دهد. زیرا بعد از کنکور سراسری و قبولی در آزمون کتبی زمانی برای تمرین برای آزمون عملی وجود نداشته و داوطلبان باید در سال های قبل از کنکور ابزار موسیقی را بطور حرفه ای بنوازند.

کتابهای کمک آموزشی برای قبولی در رشته موسیقی

کتابهای کمک آموزشی زیادی مانند کتابهای مشق هنر و نشر کارنامه از جمله کتابهای مناسب برای رشته ی موسیقی هستند. داوطلبان می توانند برای اطلاع دقیق از منابع کمک آموزشی کنکور موسیقی با مرکز مشاوره همراه تحصیلی تماس بگیرند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته در مرکز مشاوره همراه تحصیلی در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران

رتبه مورد نیاز در کنکور برای قبولی در رشته موسیقی

از آنجایی که رشته ی موسیقی یکی از رشته های پر طرفدار در کنکور هنر می باشد لذا با توجه به ظرفیت کم پذیرش در این رشته و همچنین با توجه به تعداد کم دانشگاههای پذیرنده در رشته ی موسیقی، رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته ی موسیقی باید بسیار پایین باشد. برای مثال برای قبولی در رشته ی موسیقی در پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران داوطلب باید دارنده رتبه های تک رقمی و در نهایت دو رقمی زیر 50 باشد تا بتواند در رشته ی موسیقی پذیرفته شود.

ادامه تحصیل در رشته موسیقی چگونه است؟

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی موسیقی بسیار کم بوده میزان رقابت بسیار بالا می باشد. برای مثال برای قبولی در دانشگاه تهران حتما بابیتی داوطلب کنکور ارشد دارای رتبه زیر 10 باشد.

متاسفانه رشته هنر در مقطع دکتری پذیرشی ندارد و فقط تا مقطع کارشناسی ارشد متقاضیان می توانند در کشور ادامه تحصیل دهند.

متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور می توانند دانشگاههای کشورهای امریکا، فرانسه و آلمان را برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری انتخاب نمایند.

بازار کار در رشته موسیقی

در این رشته بازار کار کاملا به توانایی فردی بستگی دارد و اگر دانشجو رشته ی موسیقی مهارت بالایی را داشته باشد می تواند بصورت تدریس خصوصی، تدریس موسیقی در آموزشگاهها و همکاری در گروههای موسیقی و یا شرکت در گروههای نوازندگی فیلم و تئاتر نیز کسب درامد کند. در نتیجه در رشته ی موسیقی دانشجویان می توانند در حین تحصیل نیز کسب درامد داشته باشند.

یکی از مسائلی را که برای کسب درامد بیشتر و پیشرفت کاری متقاضیان رشته ی موسیقی باید به آن توجه داشته باشند ایجاد ارتباطات زیاد و شناساندن مهارت خود به کسانی است که در این رشته فعالیت میکنند.

بازار کار رشته های هنر و موضوع بحث ما رشته موسیقی ارتباط مستقیمی با زمینه اجتماعی و فرهنگی یک جامعه دارد. موسیقی یکی از اصلی ترین هنرهای جامعه ایرانی است که از دیرباز با فرهنگ ما رابطه تنگاتنگی دارد.

دو مسیر تدریس و اجرا مهم ترین کانال های شغلی هنرمندان فارغ التحصیل موسیقی است که امید داریم با فراهم شدن هرچه بیشتر بستر و رونق بازار موسیقی افراد متخصص این رشته در جهت علاقه شخصی خود و با هدف اعتلای فرهنگ موسیقیایی کشور وارد بازار کار شوند.

منبع این مطالب توصیه های خانم ستاره حسن زاده دانشجوی رشته موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران می باشد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.